Bajka o preispitivanju sopstvenih odluka 1Foto: Madlenijanum

Opera i teatar Madlenianum 1. oktobra otvoriće novu sezonu dramskom premijerom na Velikoj sceni na zemunskom Muharu. Reč je o komadu Da krenemo ispočetka, francuskog pisca i dramaturga Erika-Emanuela Šmita, u prevodu Nikole Bjelića i režiji Andreje Ade Lazić.

Predstava se bavi univerzalnim pitanjima lične slobode izbora pojedinca i preispitivanja odluka iz prošlosti kroz Šmitovu priču o lekaru Nobelovcu Aleksandru koji susreće sebe samog – Sašu, iz vremena kad je bio četrdeset godina mlađi. Glavne uloge tumače Slavko Štimac i LJubomir Bulajić.

„Ovaj višeslojni komad Erika-Emanuela Šmita je bajka za odrasle o čudu potrebnom ljudima koje će posvedočiti da odlazak sa ovog sveta nije kraj“, objašnjava Ana Radivojević Zdravković, direktorka Drame Madlenianuma.

Prevodilac komada Nikola Bjelić ukazao je na „lepotu misli i jezika“ Erika-Emanula Šmita, najpopularnijeg, najizvođenijeg i najprevođenijeg francuskog savremenog pisca. Bjelić smatra da je Šmit „zahtevan autor jer, iako kod njega sve deluje jednostavno, u prevod treba preneti svu poetiku i filozofska razmišljanja koje zakiva svoj tekst“. Dramaturškinja Dragana Boškovič tvrdi da se „prevodom ništa nije u jeziku izgubilo, ali da se u emociji dobilo“.

„Predstavu smo pravili tako da bude jako nežna. Ne namećemo stavove, samo otvaramo pitanja da li smo donosili dobro odluke o životu. Tu je izuzetna muzika kompozitora Andrije Pavlovića komponovana za ovaj komad. Ovo je za mene najposebnija režija, jer nisam bila sama – nekoliko dana posle premijere očekuje me porođaj“, kaže Adrea Ada Lazić.

Njoj je ovo treća režija Šmitovih komada – u Šabačkom pozorištu radila je Tektoniku osećanja, a beogradskom Teatru Vuk – Ajnštajnovu izdaju. Prema njenim rečima, u drami Da krenemo ispočetka najviše je privuklo pitanje da li čovek ima šansu da vrati vreme i da li bi ga drugačiji potezi odveli do drugačijeg ishoda ili je struktura njegove ličnosti već odredila put kojim ide.

„U ovoj drami vreme ne postoji, ono je relativno, naša je lična projekcija. Taj vremeplov pisac je već genijalno rešio, a ja u režiji obožavam da se poigravam magijskim realizmom, jer smatram da ono što čovek vidi okom nije jedina realnost koja nas okružuje“, smatra Andrea Ada Lazić.

Glumac Slavko Štimac, kome je ovo prva uloga u Madlenianumu, ocenio je da „u starijem dobu čovek počinje da shvata da sve što mu se dešavalo ima dublje razloge i da ne treba mnogo da se vraća u prošlost“.

On je je za Šmitov komad rekao da je „divan tekst“ podesan i za predstavu i za film. „Baka Lu je lik sa kojom bih volela se povremeno družim i pričam o prošlosti i budućnosti. Ne dešava se često da dobijete ulogu koja odgovara vašem godištu, da su vam porodični pogledi, gledišta i uspomene slični“, dodaje glumica Branka Petrić.

U predstavi osim nje, Slavka Štimca i LJubomira Bujalića, igraju Tamara Aleksić, Lana Karaklajić, Nađa Jakovljević i Natalija Vlahović. Autorski tim, pored reditelja, prevodioca i dramaturga, čine i scenograf Nikola Nikolić, kostimografkinja Jelena Stokuća, kompozitor Andrija Pavlović, Ivica Klemenc kao saradnik za scenski pokret, Milica Janketić – saradnica za scenski govor, a Srđan Jovanović za dizajn svetla. Reprize su najavljene za 2. i 8. oktobar.

Čitanje, pisanje, muzika

Pišem pozorišne komade kako bih razmišljao sa pričama i likovima. Ne pronalazim nužno rešenja, ali formulišem misteriju i produbljujem je. Čini mi se da je važnije i časnije razmišljati nego tvrditi – izjavio je u intervjuu za Madlenianum Erik-Emanuel Šmit, povodom premijere komada Da krenemo ispočetka. Književnik, dramaturg, scenarista, filozof, pozorišni i filmski reditelj, vlasnik pozorišta Riv-Goš, Šmit, kaže da može da živi bez čitanja, bez pisanja malo teže, ali da ne može bez muzike kojom se bavi od detinjstva, mada je u tom dobu, zahvaljujući komadu Edmonda Rostana Sirano de Beržerek, odlučio da će, ipak, biti pisac. Osim što je najigraniji savremeni dramski pisac u Francuskoj, njegove drame prevedene su i igraju s u 50 zemalja širom sveta. Komad Da krenemo istočetka, kao prvo dramsko delo, koje će posle godinu i po dana rada u uslovima pandemije virusa korona, premijerno biti izvedeno na sceni Madlenianuma, izabrala je Madlena Cepter, kao poklonik francuske kulture i umetnosti, kažu u pozoršnoj kući na Muharu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari