Šesta edicija Rosi festa, međunarodnog muzičkog festivala koji pretenduje da postane sinonim za negovanje, istraživanje i stvaranje kulturnog dijaloga, ali i jevrejske tradicije u muzici, odvijaće se u Beogradu od 27. januara do 6. februara. Deo ovogodišnjeg Rosi festa je i evropska premijera oratorijuma Ester italijanskog kompozitora Kristijana Đuzepea Lidartija, koji će prvi put posle više od 200 godina, biti izveden u Evropi.
Međunarodni muzički festival, Rossi fest je inspirisan stvaralaštvom eminentnog evropskog kompozitora, neobične životne priče i stvaralačkog opusa, Salomona Rosija i od 2018. godine krajem januara odvija se u Beogradu.
Vizija Rossi Festa je da se kroz kontinuirani i dugoročan razvoj pozicionira na mapi najznačajnijih muzičkih festivala u Evropi i da na internacionalnom nivou postane sinonim za negovanje, istraživanje i stvaranje kulturnog dijaloga, ali i jevrejske tradicije u muzici.
U skladu sa tim osmišljen je i ovogodišnji festivalski program koji će se od 27. januara do 6. februara odvijati u Narodnom pozorištu i Narodnom muzeju u Beogradu.
-Na koncertu otvaranja festivala, 27. januara, predstavićemo dela petoro finalista petog poredu Konkursa za mlade kompozitore “Portreti i sećanja” obeležavajući Svetski dan sećanja na žrtve holokausta. Kompozicije sa ovogodišnje edicije konkursa većinom su inspirisane životnim iskustvom i pismima Hilde Dajč, koja daju sliku opšte društvene situacije i iskustva u logoru Sajmište, čime Rosi fest nastavlja svoju kulturnu misiju i daje značajan doprinos svetskoj kulturnoj baštini u oblasti očuvanja kulture sećanja – kaže za Danas direktor festivala Stefan Zekić.
Saznajemo od Zekića da je finaliste odabrao Umetnički savet festival id a dolaze iz četiri zemlje, kao i da će njihova dela izvesti Aratos trio u Atrijumu Narodnog muzeja u Beogradu.
Naučni deo programa Rosi festa je 29. januara u muzeju Narodnog pozoršta, gde će eminentne muzikološkinje, Maja Vasiljević iz Srbije i Dora Lovrečić iz Hrvatske održati predavanja.
Teme kojima su predavanja posvećena su: Jevrejski muzičari u Srbiji (od Balfurove deklaracije do holokausta) i Aron Marko Rothmüller, skladatelj i operni pjevač židovskog podrijetla.
-Kao krunu ovogodišnjeg programa izdvajamo evropsku premijeru oratorijuma Ester koji će prvi put posle više od 200 godina, biti izveden u Evropi, na Velikoj sceni Narodnog pozorišta, 6. februara. Partitura oratorijuma Ester (1774) italijanskog kompozitora Kristijana Đuzepea Lidartija, ponovo je otkrivena tek 1997. godine i do danas se ubraja u najbogatija i najmonumentalnija dela jevrejske umetničke muzike XVII. i XVIII veka – objašnjava Stefan Zekić.
Kaže takođe i da je Saravalov libreto, zasnovan na tekstu druge verzije Hendelovog oratorijuma (1732) ostao bez muzike sve do 7. novembra 1997, kada je Ričard Endruz, bibliotekar Univerziteta Kembridž, pronašao rukom pisanu partituru Kristijana Đuzepea Lidartija pod nazivom oratorijum Ester 1774. godine.
-Tada je započeo rad na rekonstrukciji dela, koji je rezultirao svetskom premijerom Esterinog oratorijuma u maju 2000. u Jerusalimu, dok će beogradska publika imati priliku da prisustvuje evropskoj premijeri ovog dela – priča direktor Rosi festa.
Oratorijum Ester režirala je Ana Grigorović, evropska premijera biće pod dirigentskom palicom direktora festivala Stefana Zekića, a u glavnim ulogama su Aneta Ilić (sopran), Sofija Pižurica (sopran), Marko Živković (tenor), Mladen Prodan (tenor), Vuk Zekić (bariton).
Instrumentalni solisti su Mina Mendlson (koncertmajstor), Ladislav Mezei i Milan Popović (kontinuo) a u izvođenji učestvuju hor Braća Baruh i Jevrejski kamerni orkestar, dok scenografiju potpisuje Dunja Kostić, a kostime izrađuje Sara Blam.
Organizaciju 6. Rosi festa pomogli su fond Buki Finci, Jevrejska opština Beograd, Ministarstvo kulture i informisanja, Memorijalni centar Staro Sajmište, Institut Vlatacom, Teri engineering, Italijanski kulturni centar i Narodno pozorište.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.