Najbolje ostvarenje ovogodišnjeg Festa u konkurenciji 17 filmova iz 23 zemlje prikazanih u Glavnom takmičarskom programu je „Gospodar“ ruskog reditelja Jurija Bikova, koji je u Mts Dvorani večeras poneo Nagradu „Beogradski pobednik“.
Za najbolju režiju „Beogradski pobednik“ je pripao Mladenu Đorđeviću za sociopolitički triler sa elementima horora „Radnička klasa ide u pakao“, odlukom istog petočlanog internacionalnog žirija (Radivoje Raša Bukvić, glumac, hrvatski reditelj Zrinko Ogresta, Nataša Bučar direktorka Slovenačkog filmskog centra, Biljana Maksić dramatruškinja i Marko Grabež, glumac).
Kako je žiri zapisao u svom obrazloženju, reditelj Jurij Bikov snimio je moćan film lišen svake naturalističnosti kojim nas na retko sugestivan i uverljiv način uvlači u život zajednice koju je privatizovao jedan čovek.
„Taj čovek kontroliše doslovce sve aspekte života, a zauzvrat traži da mu čovek preda ono najvrednije što ima – vlastito dostojanstvo. Simbolika ovog rusko-francusko-švajcarskog filma je jasna i aktualna, ali ni po čemu nametljiva, i svojom jasnom porukom izdiže se iz lokalnog prema univerzalnom. Bikov minuciozno, bez suvišne agresije i s osobitim osećajem za položaj žene u sredini u kojoj živi, prikazuje uspon i pad jednog običnog ruskog građanina kojemu je apsolutna moć jednog čoveka pomogla u ostvarenju nekih njegovih potreba, ali ta ista moć rezultirat će njegovim ljudskim i moralnim posrnućem“.
Izuzetnu ocenu Festovog žirija dobio je i naš reditelj Mladen Đorđević, čiji je film „Radnička klasa ide u pakao“ doživeo veliki uspeh i na svetskoj premijeri u zvaničnom programu prošlogodišnjeg festivala u Torontu, u selekcije “Ponoćno ludilo“ koja predstavlja ‘’divlje’’ filmove.
„Kad bismo filmsku režiju površno tumačili isključivo kao niz izvedbenih veština kojima se neki sadržaj prenosi na filmsko platno, film Mladena Đorđevića možda i ne bi bio prvi izbor za ovu nagradu. Reč je, naime, o filmu o čijoj bismo razmerno dugoj i prolongiranoj ekspoziciji mogli polemizirati. Međutim, filmska režija nešto je znatno više: obuhvata svetonazor, osobni i filmski, tačnije, bliska je filozofiji.
Upravo u navedenim segmentima, film „Radnička klasa ide u pakao“ osobito je, nadahnuto i retko uzbudljivo umetničko delo koje nas na uverljiv i stvaralački moćan način sudara sa spoznajom o očaju koji nas neretko u životu zarobi do te mere da se prepuštamo lažnim prorocima i pronalazimo lažne spasitelje u onima koji su upravo njihova sušta suprotnost“.
Đorđević je trijumfovao na 52. Festu sa još dva priznanja – osvojio je nagradu žirija Federacije filmskih kritičara Evrope i Mediterana (FEDEORA) za najbolji evro-mediteranski film u Glavnom takmičarskom programu Festa, i nagradu „Nebojša Đukelić“ za najbolji film iz regiona.
„Radnička klasa ide u pakao“ je film izuzetnog rediteljskog rukopisa uz surovi komentar lokalne svakodnevice i velikih glumačkih ostvarenja, koji se posebno ističe po produkciji koja pripada celokupnom euro-mediteranskom regionu“, zapisali su ruski kritičar Sergej Lavrentijev, italijanaski kritičar i novinar Nikola Falćinela, i filmska teoretičarka Nevena Daković, članovi žirija FEDEORA koji su odluku o nagradi doneli jednoglasno.
Jednoglasnom odlukom žirija (kritičar Srđan Vučinić, filmolog Ivana Kronja i kritičar iz Slovenije Marko Stjiljković), Đorđević je poneo i Nagradu „Nebojša Đukelić“.
„U pitanju je socijalna drama sa temom koruptivne tranzicije, koja znalački uključuje žanrovske elemente: horora, misterije, akcionog filma i crne komedije, čime nas približava žanru u kojem se odvija i stvarnost postjugoslovenskih društava. Film nudi pronicljivu dramsku analizu pseudo-religije i prikazuje apsurdni položaj tela nekadašnje radničke klase u neoliberalnom kapitalizmu. Žiri želi da istakne upečatljivu glumu Tamare Krcunović i Leona Lučeva, koji predvode izvanrednu glumačku ekipu“, zapisao je žiri.
Nakon uručenja nagrada reditelj Mladen Đorđević je izjavio:
– Smršao sam za ovih pola sata, hvala zbog toga svim žirijima. Želim da posvetim nagradu „Beogradski pobednik“ mojoj ekipi koje me je trpela i istrpela svih ovih godina i podnosila moje ludilo, i želim da je posvetim glumcu Mirsadu Tuki koji nas je napustio mesec dana pre svetske premijere ovog filma u Torontu, u septembru prošle godine – rekao je Đorđević.
– Film “Radnička klasa ide u raj” Elija Petrija iz 1971. je film sa kojim polemišem svesno sa naslovom, repliciram na taj naslov. Film sam gledao devedesetih kao student. A ovo je drugi put da dobijam nagradu „Nebojša Đukelić“, prvi put sam je dobio za “Život i smrt porno bande”. Velika je ovo čast nama klincima, koji smo kretali devedestih da se bavimo filmom, Nebojša Đukelić je mnogo značio – istakao je Đorđević.
Za najbolji scenario u Glavnom takmičarskom programu nagrađene su Slavica Šnur i Vlatka Vorkapić za dramu “Sveta porodica” reditelja Vlatka Vorkapića, snimljenu u hrvatsko – srpskoj koprodukciji.
„Ova priča oslikava sjajno skrojeni narativni tok koji u okviru neočekivanih a mogućih zaokreta na momente ostavlja gledaoce bez daha. Svet koji nam nudi ova priča prepun je upečatljivih i karakternih likova koji su najveći kvalitet ovog filmskog predloška. Žiri je jednoglasno konstatovao da su nas scenaristkinje sa vrhunskim umećem sprovele kroz ovu univerzalnu priču razumljivu i uzbudljivu za gledaoce šire od našeg jezičkog“, zapisao je žiri.
– Hvala bogradskoj publici. Hvala Vlatki što je prepoznala ovi priču i hvala producetima. Zahvalila bih Slavici što mi je došla sa ovom pričom, a zahvalila bih i njenoj mami koja je ispričala zrno priče od koje je scenario nastao. Hvala svim glumcima koji su udahnuli život celoj priči i hvala ekipi – rekla je Vorkapić.
Ovom filmu pripala je i Nagradu publike za najbolji evropski film, koju podržava Delegacija Evropske unije u Srbiji, a Vlatki Vorkapić priznanje je uručio ambasador Emanuel Žiofre, šef Delegacije EU u našoj zemlji. Kako je izjavila rediteljka, uvek je lepo kad publika nagradi film, jer se, na kraju krajeva, filmovi rade za publiku.
Nagradu „Beogradski pobednik“ za najbolju glumicu ponela je Ivana Vuković za lik u filmu “Za danas toliko” Marka Đorđevića, „koji spaja sve segmente umetničkog dela i čini da ono postane harmonično. Brilijantno kontrolisana gluma optimistične osobe koja nikada ne podlegne klišeima i površnosti“, ocenio je žiri.
– Hvala žiriju od srca. Nisam stigla ovih dana da se zahvalim svima: hvala, Marko, na porodici Šarenac, Filipe, Nikola, Miona, hvala vam. I hvala publici koja ovih dana nesebično deli sebe sa nama, obasipajući nas pozitivnim utiscima – rekla je Ivana Vuković.
Najbolju mušku ulogu ostvario je Saleh Bakri u filmu “Nastavnik”. Junak ove priče bori se da pomiri svoju rizičnu posvećenost političkom otporu sa emocionalnom podrškom jednom od svojih učenika, i šansom za novu romantičnu vezu sa volonterkom .
„Nastavnik u ratnom području na obali Gaze stabilno i istinito podržava svoje učenike. Saleh Bakri je uverljiv i harizmatičan lik kome možete verovati i otići sa njim na kraj sveta“, stoji u obrazloženju za nagradu.
Za najbolji debi u Glavnm takmičarskom programu 52. Festa nagradu je osvojila Katalin Moldovai za režiju filma “Bez daha”.
„Rediteljka i koscenaristkinja Katalin Moldovai kreirala je hrabri debitantski igrani film u kom istražuje fragilnost demokratskih društava, smanjenje slobode govora i sve češći mehanizam cenzure.
Kroz priču o učiteljici Ani rediteljka kreira specificnu atmosferu gušenja kroz dobro promišljene rediteljske postupke, dok istovremeno koristi raznolike vizuelne metafore kako bi intenzivnije prikazala bespomoćnost individue u stisku cenzure. Bez daha je narativno hrabar debitantski film, koji naglašava previše često ignorisan znacaj učitelja u našim društvima“, istakao je žiri.
– Hvala mojoj ekipi, jer film nije “one man show”, potrudili smo se i te kako da napravimo ovaj film. Nadam se da ćemo imati slobodu u srcima da takva čudesa ponovo sprovedemo u delo, i zahvaljujem se organizatorima festivala – izjavila je Katalin Moldovai pred beogradskom publikom.
Politikina nagrada “Milutin Čolić” koja se dodeljuje reditelju najboljeg srpskog filma u Festovim programima, ove godine otišla je u ruke Marku Đorđeviću za ostvarenje „Za danas toliko“.
Prema saopštenju žirija koji je odluku doneo jednoglasno, Marko Đorđević je nagrađen za pismenu i rafinirano insceniranu priču koja odiše lekovitom životnom radošću; za sofisticirani rediteljski postupak što omogućava identifikaciju gledaoca sa radnjom i likovima; za autentičnu atmosferu, uverljivu i duhovitu glumačku igru i istančanu likovnost slika“.
– Hvala žiriju. Ovih dana dobijam puno poruka i atmosfera na premijeri je bila neverovatna. Mnogo mi je drago što film komunicira sa publikom i budi u ljudima nešto lepo. „Za danas toliko“ mi mnogo znači i meni se sviđa -istakao je Marko Đorđević.
Žiri (reditelji Vladimir Blaževski, Radivoje Raša Andrić, kritičarka Dubravka Lakić), toplo je preporučio distributerima i prikazivačima da prigrle film „Za danas toliko“ i omoguće mu susret sa gledaocima u bioskopima Srbije.
Posle ceremonije dodele nagrada, 52. izdanje Festa svečano je završeno premijerom filma „Ruski konzul“ po istoimenom romanu Vuka Draškovića, u režiji Miroslava Lekića, a kako stoji na odjavno špici, film je posvećen glumcu Žarku Lauševiću koji je tu odigrao poslednju uloguu karijeri.
Ovogodišnji „festival festivala“ odvijao se od 23. februara do 3. marta pod metaforičnim naslovom „Idi i gledaj“, prikazao je više od 108 filmova u svim selekcijama, a većina projekcija je bila rasprodata.
Nagrada „Beogradski pobednik“ za izuzetan doprinos filmskoj umetnosti dodeljena je dvojici sineasta koji svaki na svoj način obeležavaju svetski film – Želimiru Žilniku i iranskom sineasti Ašgaru Farhadiju, koji je bio ekskluzivni gost i glavna zvezda 52. Festa.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.