U operi „Aida“ Đuzepea Verdija, koja je sutra na repertoaru Narodnog pozorišta u Beogradu, orkestrom i ansamblom NP dirigovaće američki dirigent Leri NJulend. Maestro NJulend je već stigao u Beograd – protekle nedelje radio je sa orkestrom, a od prošlog vikenda i sa pevačima.
p { text-indent: 2.5cm; margin-bottom: 0.21cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); line-height: 150%; }p.western { font-family: „YHelvetica“; font-size: 12pt; }p.cjk { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 12pt; }p.ctl { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 10pt; }
U ansamblu Beogradske opere sutra na Velikoj sceni NP očekuju „preporođenu“ predstavu popularne Verdije opere, čija je svetska premijera izvedena pre nepunih 145 godina – 24. decembra 1871. u Kairu.
Maestro NJulend studirao je kod dirigenata svetske klase: Pjera Montoa, Jonela Perlee i Tibora Kozme, ali je za početak njegove karijere presudna bila saradnja sa legendarnim kompozitorom, pijanistom i dirigentom Leonardnom Bernštajnom, jednim od najuticajnijih ličnosti u istoriji američke klasične muzike. Na Bernštajnov poziv 1960. dolazi u NJujoršku filharmoniju, gde izvođačku karijeru započinje kao violinista, a potom je sviro i klavijature. Prvi koncert sa Filharmonijom dirigovao je 1974, a 1980. dolazi na mesto asistenta dirigenta na koje ga je zvanično imenovao čuveni Zubin Mehta. To je period kad blisko sarađuje sa Bernštajnom na pripremama koncerata, gostovanjima i snimanjima – dirigovao je prerađenu verziju simfonije DŽeremaja, Bernštajnovu Sonatu za klarinet preradio je za violu, pripremao hor za Bernštajnova izvođenja Malerovih simfonija…
NJujoršku filharmoniju napustio je 1985. godine. Tokom duge i bogate umetničke karijere maestro NJulend bio je muzički direktor Simfonije u Harisburgu, dirigovao je mnogim velikim orkestrima u SAD, Koreji i Meksiku, uključujući i orkestar NJujorškog baleta. Širom SAD dirigovao je nove operske produkcije, bio dirigent orkestra i hora na Adelfi univerzitetu u NJujorku, gde je od 1995. vodio Odsek za muziku. Bio je profesor dirigovanja, član žirija na muzičkim takmičenjima, vodio radionice, radio na unapređenju umetnosti dirigovanja. Organizovao je dve nacionalne konferencije Dirigentskog esnafa, a potom dva puta bio predsednik ove organizacije.
Na pragu 21. veka prešao je u Slovačku, na mesto glavnog dirigenta pozorišta u Košicama, a kao gostujući dirigent često sarađuje sa svim većim orkestrima i pozorištima širom Istočne Evrope. Nosilac je nagrada „Kusevicki“ i „Bernštajn“, Nagrade grada Harisburga i Državne nagrade Pensilvanije. Poznat je po popularizaciji opere i savremenih kompozitora. Trenutno priprema, kao performans, retrospektivu Bernštajnovih ozbiljnih i muzičko-scenskih dela. Poput Bernštajna, koji je deceniju i po na američkoj televiziji imao koncertne emisije namenjene popularizaciji klasične muzike kod mladih, i maestro NJulend drži predavanja kojima želi da podstakne bolje razumevanje i uživanje u klasici, ali ne samo kod mlade publike, nego radi i na unapređenju porodičnog muzičkog obrazovanja.
Podela
Naslovnu rolu, Aidu, sutra će pevati sopran Sanja Kerkez, dok će se u ulozi Amneris prvi put u ovoj produkciji pojaviti mecosopran Dragana del Monako. U podeli su i: Janko Sinadinović (Radames), Miodrag D. Jovanović (Amonasro), Ivan Tomašev (Ramfis), Mihailo Šljivić (Kralj), Ivanka Raković Krstonošić (Sveštenica) i Nenad Čiča (Glasnik). Ova produkcija „Aide“, koju je režirao bugarski reditelj Ognjan Draganov, premijerno je izvedena 10. aprila 2013, kad je dirigovao gost iz Nemačke Piter Leonard. Scenografiju su potpisali Dejan Miladinović i Miraš Vuksanović, kostime Milanka Berberović, u saradnji sa Katarinom Grčić, koreografiju je uradio Konstantin Kostjukov.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.