Britanski Telegraf je tradicionalno objavio listu pozorišnih događaja i produkcija umetničke igre koje su obeležile 2016. godinu. Na toj listi kritičarke Džudit Mekril, “Betroffenheit” zauzima ubedljivo prvo mesto.
Ovaj komad će se igrati u Beogradu, i to na 14. Beogradskom festivalu igre, 7. aprila, u Centru Sava.
Reč je o predstavi filmske estetike i intenziteta, koje razotkriva stanje šoka i zbunjenosti koje obuhvata ljude u susret katastrofi. To je vanvremenski, granični prostor, kome se vraćamo uvek iznova, dok se koprcamo da steknemo i održimo razmak, i gde nastavljamo da odgovaramo svojom reakcijom na užas dugo nakon što se sve umirilo. Krizni štab održava hitnu situaciju živom i prisutnom, pouzdani glas nas poziva da se suočimo sa prošlošću, a stalni priliv “šou programa” dostupan je u cilju ometanja, odnosno zadovoljstva za kojim žudimo. Na neki način, svi pasivni posmatrači su preživeli, i teatar je njihovo utočište.
Kritičari se slažu u konstataciji da je “Betroffenheit” nešto kao najinovativni hibrid teatra, filma i igre, koji ruši sve granice. Ako postoji predstava koju ne smete propustiti, biće da je to ova! A iza složenog naslova, stoji vankuverska trupa Kidd Pivot, i krhka koreografkinja svetskog glasa – Kristal Pajt. Njeno ime je vezano za Balet BC, Balet Frankfurt i Holandski plesni teatar, gde je prvo igrala, a zatim i kreirala neverovatne radove. Beogradska publika je imala priliku da je upozna, sa njenom trupom, i predstavom “Tamne materije”. Bilo je to 2010 godine na Beogradskom festivalu igre, i bila je to predstava koja je doslovce oduševila sve u sali, i o kojoj se dugo pričalo. Pajtova je apsolutna vladarka i čarobnica teatra bez reči. Ona vešto integriše pokret, originalnu muziku i bogat vizuelni dizajn.
Na samom početku 14. Beogradskog festivala igre, gledaćemo još jedan njen komad. U pitanju je “Solo eho” za Balet BC, takođe iz Vankuvera. Pajtova je inače stalni koreograf Holandskog plesnog teatra, već nekoliko godina unazad, pa je i ova postavka originalno kreirana sa igračima ove trupe.
Inače, čini se da je naredni festival igre dao izuzetan prostor ženama koreografima. Pored Kristal Pajt, videćemo najnovija ostvarenja Šaron Ejal koja je i dobitnica festivalske nagrade “Jovan Ćirilov – za korak ispred“, Helene Valdman, Frančeske Penini , Anabele Lopez Očoe, Maše Kolar… Pod sloganom „Velika igra“ u okviru svog četrnaestog izdanja od 24. marta – 11. aprila, publici će biti predstavljen izuzetan izbor novih naslova. Ukupno 15 kompanija iz 10 zemalja, sa preko 30 koreografskih postavki biće izvedeno u Beogradu i Novom Sadu. Festivalu prethodi revija filmova Dani igre u Kinoteci od 25-29 januara, radionice, majstorski kursevi i izložbe, kao i gostovanje predstave „Brodski/Barišnjikov“ u režiji Alvisa Haramanisa i izvođenju slavnog Mihaila Barišnjikova.
Beograd je zahvaljujući ovoj manifestaciji postao važna stanica u biografiji umetnika koji kreiraju trendove i ispisuju istoriju plesne scene, mesto gde se otkrivaju nove produkcije, i sa podjednakom pažnjom predstavljaju poznati i mladi autori. Otkrivajući umetničku igru kroz njene vrhunske domete, Beogradski festival igre je pridobio brojnu publiku. Tako je od osnivanja predstavljeno preko 300 radova poznatih koreografa, dok poslednjih godina svako izdanje prati oko 22.000 gledalaca i 120 akreditovanih novinara iz zemlje i inostranstva. Istovremeno, festival pruža ogromnu podršku domaćim profesionalnim igračima, pedagozima, koreografima i predstavnicima svih umetničkih oblasti.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.