Nastavak igrano-animiranog filma „Svemirski basket“ postao je ovih dana najkontroverznije novo ostvarenje.
Naslov „Svemirski basket: Novo nasleđe“ („Space Jam: A New Legacy“) čija je premijera planirana za 16. jul trenutno je najzastupljenija tema na društvenim mrežama u Sjedinjenim Američkim Državama, a razlog se krije u pojedinim njegovim junacima.
Pre tačno 25 godina na košarkaškom terenu našli su se Majkl Džordan, Duško Dugouško, Patak Dača i ostali likovi Šašave družine koji su igrali utakmicu života protiv ekipe vanzemaljaca koji su ukrali talenat NBA zvezdama Čarlsu Barkliju, Patriku Juingu, Lariju Džonsonu, Magsiju Bougsu i Šonu Bredliju.
Ovo ostvarenje bio je globalni bioskopski hit koji je ostvario zaradu od čak 230 miliona dolara, a ovaj put sa ekipom omiljenih crtanih junaka igraće Lebron Džejms. Ali kolika god zvezda on bio, ovih dana najviše se govori o tome zašto u nastavku „Svemirskog basketa“ neće biti Pepe le Tvora, kao i kako će izgledati dres zečice Lole.
Iako je bio deo priče iz 1996. Pepe le Tvoru neće biti deo njenog nastavka. Ove informacije prvi je objavio američki časopis Dedlajn, koji piše da odluka da se ovaj crtani junak ne pojavi u film „Svemirski basket“ nije došla nakon pisanja kolumniste Njujork Tajmsa Čarlsa M. Bloua da je Le Tvor „normalizovao kulturu silovanja“, već mnogo ranije.
Blou se, naime, u tekstu koji je objavljen 3. marta u kome pre svega govori o tome kako rasizam mora da bude u potpunosti izbačen iz kulture, i to pre svega kulture za decu, dotako i pojedinih crtanih likova.
„Neki od prvih crtanih filmova kojih se sećam uključivali su Pepe le Tvora, koji je normalizovao kulturu silovanja, Brzi Gonzales, čiji su prijatelji pomogli u populizovanju rđavog stereotipa o pijanim i letargičnim Meksikancima, i Mami Dve Cipele („Tom i Džeri“), najteža crna sluškinja koja je govorila sa teškim akcentom“, piše Blou.
On se u svom tekstu bavi likom Tarzana, prikazivanjem Američkih starosedeoca u kaubojskim filmovima u prošlom veku, kao i dečjim slikovnicama.
„Rasizam mora biti isteran iz kulture, uključujući, ili možda posebno iz dečje kulture. Učiti dete da mrzi ili da se stidi sebe je greh protiv njihove nevinosti i teret koji umanjuje njihove mogućnosti“, smatra kolumnista Njujork Tajmsa.
Budući da se suočio sa brojnim negativnim komentarima vezanim za svoje tumačenje uticaja crtanih junaka na vaspitanje dece, Blou je kasnije na Tviteru napisao i objašnjenje koje se odnosi na Pepe le Tvora.
„1. Zgrabi i poljubi nepoznatu devojku, više puta, bez njene dozvole i protiv njene volje. 2. Ona se bori svim silama da pobegne od njega, ali on ne želi da je pusti. 3. Zaključava vrata ne bi li je sprečio da pobegne. Ova scena je učila dečake da „ne“ ne znači zaista „ne“, da je to sve deo igre, početna situacije borbe za moć. Naučila nas je da je prevazilaženje ženskog otpora, čak i fizičkog protivljenja, normalno, simpatično, smešno. Ženi nisu dali čak ni mogućnost da GOVORI“, napisao je Blou koji je uz komentar podelio jednu od poznatih scena u kojoj samozvani francuski ljubavnik napada Cica Macu.
Iako su ovi komentari izazvali brojne reakcije, oni nisu razlog izbacivanje Pepe le Tvora iz filma „Svemirski basket“.
Dedlajn piše da je scena u kojoj se ovaj crtani junak pojavljuje pored glumice i pevačice Grejs Santo snimljena još u junu 2019. ali da nije ušla u montažu filma.
Pomenutu scenu snimio je Terens Nens, reditelj koji je napustio ovaj projekat jula 2019. godine. Njega je zamenio Malkolm D. Li, koji nikada nije završio ovu scenu ubacivanjem animiranog dela. Oni koji su imali priliku da pogledaju film, kako piše Dedlajn, primetili su da Tvora nema ni u ostatku ovog ostvarenja.
Kontroverza oko cele priče postala je još intrigantnija kada je predstavljeno šta se zaista odigrava u izbačenoj sceni. Pepe je trebalo da se pojavi u crno-beloj filmskoj sekvenci, nalik filmu „Kazablanka“, u kome igra barmena.
On počinje da se nabacuje ženi koja sedi za šankom a koju igra Grejs Santo, zvezda serije „Devica Džejn“. Pepe počinje da joj ljubi ruku, koju ona povlači unazad, da bi zatim udarila Tvora stolicom i polila ga svojim pićem.
Glumica ga onda ošamari toliko jaka da Tvor odleti ka zidu, ali ga u vazduha hvata Lebron Džejms. Duško Dugouško i on traže Lolu i zato su tu.
Pepe im govori gde je zečica ali i da je Cica Maca podnela tužbu protiv njega zbog čega ima zabranu prilaska. Džejms onda prokomentariše kao Pepe ne sme da dodiruje druge članove Šašave družine bez njihovog odobrenja.
Glumica i pevačica Grejs Santo, koja je i sama bila žrtva seksualnog zlostavljanja i koja je čak snimila i pesmu „Voce Voca“ 2018. kako bi ohrabrila žene da se suprotstave svojim zlostavljačima i seksualnim predatorima, izjavila je da je razočarana zbog ove odluke.
Santo, koja je osnovala i organizaciju „Glam with Greice“ za pomoć ženama žrtvama nasilja u porodici, kaže da se radovala što je bila deo scene u kojoj Pepe le Tvor „konačno dobija ono što je zaslužio“.
„Bilo mi je jako važno da imamo ovakvu scenu u filmu kako bi inspirisali mlađe generacije, ali i starije, kako bi promenili njihovo ponašanje. Smatrala sam da je ova scena način da pokažemo deci da je ovakvo ponašanje pogrešno“, napisala je na društvenim mrežama glumica i pevačica, koja je, kako pišu američki mediji, spremna da plati 100.000 dolara za pomenuti snimak, koji nije ušao u film.
Studio Vorner Bros objavio je kratko saopštenju u kome kažu da tako nešto nije na prodaju te da je „kažnjiv zločin da neko traži da ukrade i distribuira vlasništvo Vorner Brosa“. S druge strane, američki studio nije imao nikakav komentar vezan na vest o izbacivanju Pepe le Tvora iz filma, kao ni košarkaš Lebron Džejms koji je inače i jedan od producenata ovog ostvarenja.
Vorner Bros, inače, nema nikakve planove da vrati Pepe le Tvora, koji je prvi put pojavio još 1945, ni u jedan od svojih programa.
Lik poznat po svom uznemiravajućem mirisu ali i ponašanju prema ženskim osobama, tako neće biti deo ni „Šašave družine“, ali ni drugih TV serija ove popularne franšize. Zanimljivo je da je 2017. u planu bio dugometražni animirani film upravo o ovom junaku družine Duška Dugouška, ali da se od njega odustalo kada je autor scenarija Maks Landis optužen za seksualno uznemiravanje.
Vorner Bros, kako pišu američki mediji, ne planira da nastavi rad na ovom naslovu.
Seksualnost zečice Lole„Svemirski basket 2“ glavna je tema ovih dana i zbog načina na koji je prikazana zečica Lola. Naime, novi dres koji nosi crtana junakinja liči na standardne sportske odevne predmete koje oblače košarkašice.
Kratka top majica i uzak šorc, kao i njena dominantna seksualnost već dugo su deo Loline prošlosti, budući da se u „Šašavoj družini“ već neko vreme pojavljuje tako da svojom figurom podseća na Duška Dugouška, a ne ženu istaknutih oblina.
Ipak, na društvenim mrežama bilo je onih koji su negodovali što će tako biti i u novom filmu, pa je među komentatorima bilo onih koji u slobodnoj seksualnosti, nalik onoj koju ima superjunakinja Čudesna žena, ne vide ništa sporno u procesu osnaživanja žena.
S druge strane, mnogi ističu da je veliki problem kada je jedini ženski lik u celom filmu prikazan pre svega kao fem fatal zbog čije pojave uzdišu svi, a ne samo Duško Dugouško, dok su njeni spretni košarkaši potezi tek sporedna stvar.
Reditelj Malkolm D. Li izjavio je da je zečica Loloa ranije bila previše seksualizovana, da je podsećala na mešavinu Beti Bup i Džesike Rebit, te da je njegova ideja bila da njena pojava bude bliža deci, koja su glavna publika filma.
„Ovo je 2021. Važno je prikazati autentične, snažne i sposobne ženske junakinje. Tako da smo promenili mnogo stvari i vezano za njenu priču a ne samo dužinu njenog šorca i majice. Dali smo joj glas zbog čega je jednaka drugim likovima, a u fokusu su njene atletske sposobnosti pre svega“, izjavio je reditelj.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.