Niz iznenađenja, zanimljivih informacija, specijalna gošća, konceptualna umetnica Fia Menar, te provokativni spot koji je predstavljen na drugoj, centralnoj konferenciji povodom 53. Bitefa, održanoj u četvrtak u Skupštini grada, naglo je prekinula vest o smrti srpskog i francuskog akademika Vladimira Veličkovića zbog čega događaj o najznačajnijoj pozorišnoj smotri nije pravovremeno ispraćen kako zaslužuje.
Fokus druge centralne konferencije 53. Bitefa je bio usmeren na nekoliko tačaka – na dobar balans između pratećeg i glavnog programa Bitefa, prostor, umetnicu Fiu Mener i njen spektakularni komad „Nemoralne priče – 1. deo: Kuća majka.“
– Ceo drugi deo programa Bitef festivala od 22. do 26. septembra odvijaće se u Luci Beograd – najavio je umetnički direktor Bitefa Ivan Medenica. Prema njegovim rečima, u tri hangara Luke Beograd izvodiće se četiri predstave iz glavnog programa – pomenuti komad Fie Mener, brazilska predstava „O mesu i betonu“ koreografkinje Lusijane Lare, slovenačka predstava „Ali strah jede dušu“ u režiji Sebastiana Horvata, zatim predstava iz oblasti novog savremenog francuskog cirkusa „Retke ptice“ i belgijska predstava „Pozvani“ Ultima Veza u završnici. U Luci Beograd će se održati i festival Cirkobalkana, a novina je da će pored hangara za potrebe cirkusa biti postavljena prava šatra.
Razlozi zbog kojih je Bitef odlučio da otvori za publiku nove alternativne prostore su delom zbog zahteva samih kompanija, ali pre svega zbog „dramaturškog koncepta festivala“, istakao je Medenica. On je podsetio da je slogan ovogodišnjeg Bitefa „Počnimo ljubav iz početka“ izabran, između ostalog, i zbog želje da se pruži neka vrsta alternative onome šta se dešava kod nas i u svetu, a što je tematski fokus Bitefa – raspad koncepta društva, raspad koncepta zajednice, entropija na svim nivoima, od države, porodice do partnerskih odnosa.
Prema tome, „kritički pristup fenomenu raspada zajednice dominira u prvom delu Bitefa, a zatim dolazimo do predstava, koje koristeći i pozorišne tehnike nude mogućnost za humanije međuljudske odnose“, podvukao je Medenica.
Prelaz ka tom finalu je, po njegovim rečima, predstava koja će se prva igrati u „Luci“, performans „Nemoralne priče – 1. deo: Kuća majka“ kompanije Non nova (Nant, Francuska). U njoj se doslovno ruše temelji našeg, zapadnog društva, simbolički prikazani kao s mukom izgrađeni antički hram, a pred čime, kao gledaoci i građani, ostajemo nemi i pasivni.
Fia Menar, koautorka i izvođačica ove predstave, zahvalila se i rekla da je potpuno saglasna sa Medeničinim „čitanjem“ komada, ali je dodala da uvek postoje i druge mogućnosti i da je teškoća ljudskog postojanja to što uvek moramo da pravimo izbore.
– Izgradili smo jedan svet sa mnogo suza, znoja i radosti, a danas sa užasom gledamo katastrofu koja se dešava pred našim očima. Menar je naglasila kako je htela da prikaže kako gledamo katastrofu umesto da pokušamo da je sprečimo, ali ne zato da bi ispitivala našu odgovornost već želju za ljubavlju.
Medenica je zatim predstavio već tradicionalne prateće programe Bitefa: Susrete sa autorima (i ove godine ih vodi dramaturškinja Milena Bogavac), Polifoniju (slavi dvadeseti rođendan ove godine, te je stekla punu zrelost i kustosku samostalnost), Bitef biblioteku (u vidu trosatnog maratona, na momente i performativnog, biće prikazane tri nove knjige o „bitefovskim tendencijama“ u pozorištu i kulturi autorki Milene Dragićević Šešić, Ksenije Radulović i Tine Perić) i Filozofski teatar (poznati hrvatski filozof Srećko Horvat ovog puta će voditi razgovor s nemačkim piscem Normanom Ohlerom, autorom bestseler knjige o odnosu narkotika i nacizma, a na temu sudbine savremene zajednice).
Medenica je posebno istakao specifične prateće programe: Borka na Bitefu, posvećen uspomeni na Borku Pavićević (izvođenje predstave „Alternativna tumačenja: ’68“ u režiji Ane Miljanić, tribina o brojnim poslovima koja je Pavićević obavljala na Bitefu i za njega), koncert B Matine u izvođenju No Borders Orchestra, koga čine muzičari poreklom iz regiona i koji je spoj ozbiljne i elektronske, klupske muzike (biće izveden u klubu Dragstor), PQ na Bitefu, tribinsko predstavljanje srpskog paviljona s poslednjeg Praškog kvadrijenala i prikazivanje u Novom Sadu paviljona Severne Makedonije koji je pobedio na ovogodišnjem izdanju najveće svetske smotre scenskog dizajna.
Teorijsku kontekstualizaciju umetničkog fokusa 53. Bitefa pružiće, po Medeničinim rečima, tribina Dejstva i dometi savremenih imerzivnih praksi koju će moderirati teoretičarka i rediteljka Irena Ristić, a u njoj učestvovati umetnici i teoretičari iz Engleske, Belgije, Brazila i Srbije.
Drugu centralnu konferenciju 53. Bitefa je otvorio Miloš Latinović, direktor Bitefa, izrazima zahvalnosti svima koji su podržali festival a novinarima se obratio i Radiša Kričak, menadžer komunikacija I&F Grupe. On je izjavio kako je čast i privilegija biti partner kulturne institucije kao što je Bitef koji već više od pola veka uspeva da pomera granice, postavlja pitanja, bude progresivan i otvoren prema drugima i drugačijem.
Retke ptice podrške i poverenja
An-Loren Viguru, ataše za kulturu Francuskog instituta u Srbiji, govorila je o značaju koji savremeni/novi cirkus ima u francuskim izvođačkim umetnostima, te konkretnoj podršci koji Francuski institut u Srbiji pruža Cirkobalkani. Definišući savremeni cirkus, ona je istakla da se radi o formi izvođačkih umetnosti koja je veoma kreativna i različita u odnosu na ono kako je obično doživljavamo, a da je za rad trupe „Vuk za čoveka“ koja će izvesti predstavu „Retke ptice“ tipičan pristup „ruka ruci“: pažnja, podrška i poverenje koje umetnici međusobno razvijaju jer scenski svet grade sami, bez scenografije i rekvizite.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.