Uzbuđenje je, kako u u Areni, tako i u celoj Puli opšteprisutno – veliki broj filmadžija može se sresti na ulicama i atmosfera je zaista pozitivno napeta. Ko će biti dobitnici zlatnih arena, nagrada najvažnijeg hrvatskog jubilarnog filmskog festivala? Večeras ćemo saznati.
Šesogi i sedmog dana Festivala igranog filma u Puli prikazani su filmovi “Obrana i zaštita” Bobe Jelčića, “Nije sve u lovi” Darija Pleića, “Adria blues” Miroslava Mandića, “Dvojina” Nejca Gazvode, “Oproštaj” Dana Okija, zatim “ Projekcije” Zrinka Ogreste (njegov film „Crvena prašina“ bio je jedan od prvih hrvatskih filmova koji je prikazan u Beogradu, na Festu, početkom milenijuma), “Hitac” , Roberta Orhela, “Šuti “ Lukasa Nole, “Kauboji”, Tomislava Mršića, i “Krugovi” Srdana Golubovića.
Veliku pažnju je izazvala drama „Obrana i zaštita“ Bobe Jelčića, film koji je svetsku premijeru imao u Berlinu. Bogdan Diklić, koji igra glavu ulogu, pozdravljen je gromoglasnim aplauzom u Areni.
Drama koja se bavi svakodnevicom građana podeljenog grada, u ovom slučaju reč je o Mostaru, ali se sa lakoćom može preneti na bilo koji podeljeni grad na planeti, izazvala je priličnu medijsku pažnju, baš kao i „Krugovi“ Srdana Golubovića i potresna priča o junaku Srđanu Aleksiću.
Na pitanje da li je „Odbrana i zaštita“ film o malim ili velikim problemima, Diklić je odgovorio da je pravo pitanje da li problem uopšte postoji. Njegov lik, naime, u ovom filmu ne čini ništa nepošteno, ali zanemaruje svoje najbliže, čineći nešto što je po njegovom mišljenju najpametnije, a nije. U tom kontekstu, najvažnije je imati svest o ponašanju i posledicama.
Izuzetno interesantan film „Adria Blues“ Miroslava Mandića, reditelja koji je je na ovim prostorima najpoznatiji kao režiser stare Top liste nadrealista, takođe je veoma toplo primljen od strane gledalaca. Adria blues je hotel u kom svaka soba ima naziv sa imenima bendova jugoslovenske pop-rok scene, od Dugmeta do Haustora. Pratimo dolazak u hotel – nekada velike jugoslovenske rok zvezde Tonija Rifa, koji takođe ima sobu sa svojim imenom. Vlasnik hotela nudi veliki novac Toniju da odsvira koncert na terasi, ali bivša zvezda nije u stanju da ponovo izađe na binu… Uz nekoliko uporednih radnji, istovremeno pratimo vreme današnje. Maestralnu glumu Senada Bašića u glavnoj ulozi vodi rediteljski rukopis koji nam je blizak; jasna nam je metafora o tome šta je bilo najbolje u našim životima u zajedničkoj državi, i šta je danas od toga ostalo u svakodnevici – inspiracija i radost zamenjene su bezrazložnim strahovanjima, totalnim gubitkom orijentacije i nedostatkom samopouzdanja.
Film “Projekcije” Zrinka Ogreste, koji je veoma visoko ocenjen od strane filmskih profesionalaca, otvara pitanje da li je uopšte moguće funkcionisati u današnjem svetu bez autoriteta: Karakterističan je po tome što je veći deo filma snimljen iz subjektivnog ugla, što nije baš čest slučaj u ovdašnjim kinematografijama. “Dok sam čitao scenario Lade Kaštelan posebno me uzbudila dimenzija koju sam doživeo kao metaforu male zemlje koja ulazi u veliki krug i dobija novog gazdu. Bez gazde teško se snalazi. U paranoji je. Ne znamo bez autoriteta”, rekao je Ogresta.
Debitantsko ostvarenje Darija Plejića „Nije sve u lovi“ na zanimljiv način nam priča o bankarskom kolapsu, kroz jednu ljubavno-pljačkašku storiju. Presma bosanskog sastava Zoster “Vrijeme je”, koja se pojavljuje kao pozadina, doprinela je značajno atmosferi filma.
Lukas Nola predstavio se publici novom dramom “Šuti”, teškom, mračnom pričom o psihički oboleloj porodici… Film je zasnovan na istinitim događajima, pa treba dobro razmisliti o svakoj prikazanoj sceni koja je, možda, metafora međuljudskih odnosa u današnje vreme.
„Oproštaj“ Dana Okija bavi se životnim sudbinama ljudi u Kaštelanskom zalivu koji su još uvek pod uticajem serije opasnih ekoloških katastrofa iz prošlog veka. Oni su smrtno bolesni, a uzročnik je nebriga vlasti, čiji predstavnici i dalje, kao i uvek, samo pričaju svoje licemerne priče.
Drama Roberta Orhela „Hitac“ bavi se posledicama slučajnog hica, koji se metaforički može dogoditi svakom od nas. Karakteristika ovog filma jeste i to da su dve glavne junakinje predstavljene kao heroine, dakle, potpuno suprotno od današnjeg uvreženog gledanja na stvari da su žene, kada se nađu u neprilici, histerična i poluluda stvorenja.
Na kraju, urnebesna komedija Tomislava Mršića, film „Kauboji“ koji je adaptacija pozorišnog hita u kom osam autsajdera pokušava da napravi pozorišnu predstavu. U glavnim ulogama su Saša Anočić, Kruno Klabučar, Rakan Rushaidat.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.