Serija Sablja, koja govori o dešavanjima 12. marta 2003. i ubistvu tadašnjeg premijera Srbije Zorana Đinđića, prikazivaće se na Kanskom festivalu serija.
Ova vest stigla je na godišnjicu ubistva, ali nije poznato kada će Sablja biti emitovana na našoj televiziji, iako je premijera jednom već najavljena, pa odložena.
Projekat „Sablja“ reditelja Gorana Stankovića i Vladimira Tagića, koja se kroz osam epizoda bavi tim užasnim činom, trenucima kada se javnosti čini jasnim ko su atentatori, dok mlada novinarka Danica Mandić pokušava da otkrije pozadinu ubistva, takmičiće se u kategoriji dugog formata u Glavnoj selekciji na Kanskom festivalu serija „Canneseries“, koji će biti održan od 5. do 10. aprila.
Serija će svetsku premijeru imati 8. aprila u Velikoj dvorani „Limijer“ uz prisustvo glumačke i autorske ekipe, a nakon prikazivanja na letnjim festivalima, naći će se i pred gledaocima RTS-a, saopštili su iz Javnog servisa.
I dok se o seriji „Sablja“, u kojoj Đinđića igra Dragan Mićanović, uz plejadu glumaca, među kojima su Milica Gojković, Ljubomir Bandović, Sergej Trifunović, Tihana Lazović, priča već godinama trebalo je i da je naša javnost konačno vidi, piše Nova.rs.
Još 24. februara trebalo je premijerno da pogledamo prvu od osam epizoda TV serije „Sablja“ na Javnom servisu.
Međutim, samo četiri dana uoči premijere na Javnom servisu, RTS je saopštio da „Sablja“, ipak, neće početi da se emituje, a odlaganje je obrazloženo prilično nemušto rečima da „vlada veliko interesovanje svetske javnosti i da je stigao jedan poziv koji sanjaju filmski autori širom sveta“, odnosno da jedan od najprestižnijih festivala filmskih i serijskih sadržaja razmatra mogućnost da „Sablju“ uvrsti u svoj program.
U Kanu će 8. aprila festivalska publika videti prve dve epizode, a sagovornici portala Nova.rs slažu se da je selektovanje ove serije, jedne od osam iz celog sveta, za tako značajan festival sjajna vest.
– Bilo je sasvim očekivano da će se serija „Sablja“ naći na programu jednog tako velikog i prestižnog festivala kao što je Kanski. U suprotnom, utisak da je Radio televizija Srbije napravila svojevrsni skandal povukavši zakazanu i dugo najavljivanu premijeru, samo bi dodatno pojačao taj procep u javnosti, i produbilo spekulacije da je adaptacija jednog tako dramatičnog zločina iz ne tako davne prošlosti bila čista politička odluka, stigla iz samog državnog vrha. Srećom, i po autore serije a i po Javni servis, premijera „Sablje“ je dobila termin na jednoj od najznačajnijih smotri, odakle će biti vidljivija i ostatku sveta – kaže Dragan Jovićević, urednik rubrike Kultura u novom nedeljniku „Radar“, čiji će prvi broj izaći 14. marta, i filmski kritičar, ali i autor.
Reditelj i nekadašnji direktor Filmskog centra Srbije Gordan Matić takođe ističe da je selektovanje „Sablje“ za Kanski festival značajna vest za sve koji su u ovom poslu:
– Sjajno je što imamo jednu seriju koja će privući pažnju i podići vidljivost produkcije ovde. Mislim da je to jedna od lepših vesti koju sam čuo ove godine, a tiče se kinematografije kod nas. Poznajem i reditelje i producente i izvršne producente i čestitam im najiskrenije. Siguran sam da su napravili dobru stvar, jer tamo ne može da bude selektovano ništa što nije pristojno. Očigledno je da je „Sablja“ iznad nivoa minimuma koji se u Kanu traži, a to je ozbiljan nivo. To pokazuje da je naša scena sazrela, da imamo ovde autore – i scenariste i reditelje, ali i producente koji mogu određene teme da sprovedu u delo na najvišem svetskom ili evropskom nivou.
„Sablja“ ima 8 epizoda
Posle vesti o selektovanju za Kanski festival serija Jovićević podvlači da je „jasno zbog čega autori nisu odmah mogli da objave o kom se festivalu radi“:
– U pitanju su striktne festivalske regulative po kojima sva ekskluzivnost pripada festivalskim organizatorima i selektorima. Kan, koji i dalje drži najvišu poziciju u svetu filma, pa je samim i festival serija u ogromnom fokusu, zahteva neobjavljivanje programa pre njihovog saopštenja o zvaničnoj selekciji. To su propozicije i daleko manjih festivala, a kamoli festivala tako visokog prestiža – objašnjava Jovićević.
I Matić pominje da neki festivali uslovljavaju producente time da se premijere dese prvo na tim manifestacijama:
– Najveći festivali, poput Kana, Venecije i Berlina, u principu, uslovljavaju. Ali, to je i stvar pregovora. Mogu svakako da uslove da se premijere dese najpre tamo. Verujem da je tako i ovoga puta bilo. Ali, kada budemo svi konačno odgledali „Sablju“, verovatno ćemo za šest meseci zaboraviti za kada je prvobitno bila najavljivana. Jer, tako velika serija ostaće zauvek. Već za pet godina, kada je budemo gledali reprizno, niko se tek neće sećati da je bila najavljena za jedan termin, pa pomerena. Dešava se to svuda, i s drugim serijama. Nije „Sablja“ jedinstven primer – ukazuje Gordan Matić, no ne želi preterano da komentariše odlaganje pompezno najavljivanog početka emitovanja serije zbog poziva na festival i nemušto obrazloženje RTS-a.
A Jovićević, s druge strane, upravo pominje „koncept“ samog saopštenja Radio televizije Srbije:
– Zbog nedorečenosti samo je produbilo jaz u već odavno podeljenoj javnosti, i stvorilo utisak da nešto dublje u vezi sa serijom „Sablja“ nije u redu. I novo saopštenje je dato na proizvoljno tumačenje, jer ni po njemu nije jasno kada će serija ugledati domaću premijeru, jer, kako se navodi, nakon Kana biće dostupna na letnjim festivalima (verovatno domaćim), te je televizijska publika u celosti neće videti pre jeseni. A to samo pretpostavljamo – priča Dragan Jovićević, koji kolegama želi sav uspeh, nakon ogromnog truda koji su uložili u realizaciju „Sablje“.
S obzirom da je proteklih godina, zbog funkcije koju je obavljao, one direktora Filmskog centra Srbije često poslovno boravio na najvećim svetskim festivalima, naročito u Kanu pitamo Matića koliko tema, kojom se „Sablja“ bavi, a vrlo je pipava, može da ima prođu u svetu?
– Sve što je „bazirano na istinitoj priči“ ima svoju armiju producenata, prikazivača, i naravno publike. To je prednost ovog projekta. Naročito, s obzirom na vremensku distancu s kojom je pravljena serija. Upravo ona daje dodatnu težinu celom projektu. A samim tim što je selektovana za Kan, znači da je na pravi način tretirana ta tema. Nisam video seriju, ali mislim da to može da bude odlično za našu kinematografiju i zemlju. Već je nagrada sama po sebi za seriju što je selektovana za Kan – zaključuje Gordan Matić.
Ali, nije zgoreg podsetiti da „Sablja“ nije prva serija s ovih prostora koja se takmičila u Kanu. Pre dve i po godine „Kljun“ (produkcija United media) bila je prva serija iz ovog regiona u selekciji istog tog prestižnog međunarodnog festivala serija „Canneseries“, a čak je u Kanu ovenčana nagradom publike!
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.