Nagradu “Dimitrije Bašičević Mangelos” za 2021. godinu dobila je Jelena Micić, saopšteno je u Galeriji Remont na otvaranju izložbe finalista tog prestižnog priznanja za mlade umetnike u Srbiji, koje je dodeljeno jubilarni, 20. put, a podrazumeva dvomesečni studijski rezidencijalni boravak u Njujorku i samostalnu izložbu.
Učesnici finalne izložbe nagrade “Mangelos” za 2021. godinu – dobitnica Jelena Micić, te Luka Cvetković, Stefan Lukić, Arpad Pulai i Tijana Radenković, predstavili su uoči otvaranja svoj rad članovima međunarodnog žirija, koji su činili istoričarka umetnosti i kustoskinja u Kulturnom centru Beograda Katarina Kostandinović, istoričarka umetnosti i nezavisna kustoskinja Teodora Jeremić iz Beograda, likovni kritičar, samostalni kustos i urednik likovnog programa u Centru za kulturnu dekontaminaciju u Beogradu Dejan Vasić, samostalni kustos iz Njujorka Boško Bošković, umetnica i profesorka na Beogradskoj akademiji poslovno-umetničkih strukovnih studija dr Milica Ružičić, dobitnica nagrade “Mangelos” za 2004. godinu, te nezavisna kustoskinja Amy Rosenblum Martin iz NJujorka, koja se pridružila kolegama u drugom krugu žiriranja.
Instalacija Jelene Micić “Twisting by the Pool”, koncipirana namenski za izložbu finalista nagrade “Mangelos”, referiše na grupu performativnih i redimejd radova Putzmalerei, koju je započela 2016. godine tokom studija na Akademiji likovnih umetnosti u Beču i kroz koju tematizuje i preispituje granicu umetnosti i stvarnog života, odnosno njenih profesionalnih i egzistencijalnih iskustava kao umetnice i spremačice.
Ironičnog naziva, preuzetog od rok grupe Dire Straits, aktuleni rad/prostornu instalaciju čine sterilna konstrukcija od pločica ispunjena sredstvom za održavanje sanitarija i uklanjanje kamenca Betazid Rosso i sažeto uputstvo za njegovu upotrebu.
Batazid Rosso je kiselo koncentrovano sredstvo austrijske kompanije hollu Systemhygiene GmbH koje je prema Globalno harmonizovanom sistemu klasifikacije i obeležavanja hemikalija UN označeno sa GHS05. Ta supstanca, opasna po zdravlje, često se koristi u praksi “profesionalnog” čišćenja i neretko bez upozorenja za radnike i radnice, kao i bez neophodnih mera zaštite, uslova za rad i sigurnosti u pogledu prava na zdravstveno osiguranje i zaštitu prilikom gubitka posla.
Rad neposredno suočava posetioce sa opasnošću sa kojom se nezaštićena, često i prekvalifikovana fizička radna snaga svakodnevno susreće tokom radnog procesa, ali i podriva sam pojam uzvišenog kao užitka u pretnji sa sigurne distance.
Inkorporirajući sopstveno radno iskustvo, Jelena Micić ispituje ekonomske, socijalne i političke postulate austrijskog tržišta rada, kao i hijerarhijski sistem koji definiše i reguliše rodne i profesionalne uloge (ne)državljanki-migrantkinja sa prostora bivše Jugoslavije, koji nije deo Evropske unije.
Nagrada “Mangelos”, koja nosi ime značajnog umetnika, rodonačelnika konceptualne umetničke prakse i istoričara umetnosti sa prostora bivše Jugoslavije, Dimitrija Bašičevića Mangelosa, dodeljuje se vizuelnim umetnicima i umetnicama do 35. godine koji se aktivno bave umetnošću – za osoben i izvanredan višegodišnji umetnički rad, koji podrazumeva zaokruženo kritičko i estetsko promišljanje i realizaciju, ostvarene u kontinuitetu.
Remont organizuje dodelu te nagrade u saradnji sa Fondom “Ilija & Mangelos” iz Novog Sada, kao i sa Residency Unlimited, uz podršku Trust for Mutual Understanding (NJujork). Izložba finalista nagrade “Mangelos” za 2021. biće otvorena do 30. jula.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.