Drama o preživljavanju uprkos nesagledivom zlu: Premijera "Ilde Gernšer" u kragujevačkom Teatru 1Foto: Nenad Borisavljević

Na Velikoj sceni Knjaževsko-srpskog teatra u Kragujevcu sinoć je izvedena prva premijera u ovoj pozorišnoj sezoni – predstava „Ilda Gernšer” po tekstu Jelene Kajgo u režiji Stevana Bodrože. Odavno u kragujevačkom pozorištu nije viđena ovako snažna, emotivna i na žalost, bolno aktuelna predstava u domaćoj produkciji i publika je ovaj smeo reertoarski potez i igru glumaca pozdravila desetominutnim aplauzom i ovacijama.

U predstavi igraju Ana Colangeli, Nadežda Jakovljević, Nikola Milojević, Mladen Knežević / Rifat Rifatović, Jasmina Dimitrijević, Čedomir Štajn, Marija Rakočević i Nenad Vulević.

Scenografiju potpisuje Ana Kolbjanova, kostimografiju Milica Kolarić, asistent kostimografa je Strahinja Tabaković a scenski pokret Miodrag Krčmarik.

„’Ilda’ Geršner Jelene Kajgo je drama o preživljavanju uprkos velikom i nesagledivom zlu, drama o intimnom suprotstavljanju tom zlu i borbi protiv njega. Često se postavlja pitanje ima li pojedinac ikakvu moć pred licem velikih istorijskih dešavanja, poput ratova, ili je njegova egzistencija osuđena da nestane kao prah pod žrvnjem kolektivne sudbine. Jelena Kajgo ovom dramom dokazuje ono što nas odavno uče razne religije i duhovne discipline – da je čovekova snaga u njegovom umu, u njegovoj veri da će život ipak pobediti besmisao i smrt i da tanka ivica po kojoj čovek hoda nije ona između života i smrti već između vere u bolje sutra i sunovrata u ambis beznađa” istakao je reditelj Stevan Bodroža u programu predstave.

Drama o preživljavanju uprkos nesagledivom zlu: Premijera "Ilde Gernšer" u kragujevačkom Teatru 2
Foto: Nenad Borisavljević

Po njegovim rečima heroina ove drame, bečka Jevrejka Marija Vajcman, ne gubi nadu i veru u svoj opstanak, ni kada joj čitavu porodicu odvedu u logor smrti, ni kada pod lažnim identitetom, koji joj je pružila prijateljica Austrijanka, odlazi u samo srce tame, nacistički Minhen, ne bi li se baš tamo, gde je niko ne zna, sakrila zarađujući za život kao bolničarka, pod lažnim, arijevskim imenom Ilda Geršner.

„Kajgo piše jezgrovitu, gustu, neraspričanu dramu i time u potpunosti izbegava zamku sentimentalnosti. Režiji to omogućava stvaranje forme u kojoj postoji konstantan saspens, život glavne junakinje je potrošna roba u univerzumu ratne okrutnosti i svaki sledeći događaj, svaki novi lik, svaki novi obrt donosi potencijalnu životnu opasnost. Domišljatost kojom se Marija Vajcman, alias Ilda Geršner, nosi sa tim nedaćama daje mogućnost za trilersku inscenaciju”, napisao je Bodroža.

S druge strane, po njegovim rečima, ovaj tekst evocira drame nemačkog ekspresionizma jer u sebi nosi osnovni sukob koji su pomenute drame obrađivale – sukob između krhkog pojedinca i dijabolične, košmarnom snu slične stvarnosti koja pokušava tog pojedinca da „proguta”, „smrvi”.

„Kako dramski dinamizam Ilde Geršner izvire iz brze smene situacija i likova tako poetičnost izvire iz pomenutog metasukoba. Pokušao sam da ta ekspresionistička poetičnost ove drame bude okosnica moje rediteljske inscenacije”, kaže on.

Drama o preživljavanju uprkos nesagledivom zlu: Premijera "Ilde Gernšer" u kragujevačkom Teatru 9
Foto: Nenad Borisavljević

U ovom komadu postoji još jedna heroina i to je prava Ilda Geršner. Na neki način ovo je drama o dve Ilde, onoj pravoj i onoj kojoj je lažno predstavljanje pod tim imenom spasilo život.

„Prateći povremeno, kroz dramske monologe, priču i te ’prave’ Ilde dobijamo uvid u onu posebno bitnu sudbinu – sudbinu dobrog čoveka u vremenu zla. Iako je Ilda na početku naivna idealistkinja, koja sa lakoćom odlučuje da pomogne drugarici Jevrejki, kroz tok komada dočarano je sazrevanje ove idealistične mladosti u zrelu odlučnost da se otpor kolektivnom zlu mora nastaviti. Iza idealizma i ishitrenosti jedne čiste duše pomalja se jasna svest o bitnosti čina koji je učinjen ali i o njegovoj nedovoljnosti u kontekstu zla koje je počinjeno tolikim ljudima samo zato što su Jevreji”, piše Bodroža.

Drama o preživljavanju uprkos nesagledivom zlu: Premijera "Ilde Gernšer" u kragujevačkom Teatru 10
Foto: Promo

Po njegovom mišljenju kroz ovo intimno sazrevanje mi zapravo posmatramo genezu jedne duhovne i intelektualne opredeljenosti za dobro koje je u tolikoj meri pomoglo u denacifikaciji posleratne Nemačke i Austrije.

– U svetlu sudbine eks-jugoslovenskih prostora, i nasleđa ratova devedesetih, ova naizgled sporedna priča drame Ilda Geršner daje komadu posebnu dubinu, zaključuje reditelj predstave.

„Komad Ilda Geršner je baziran na istinitoj priči iz Drugog svetskog rata. To je priča o dve žene koje su četiri godine delile isto ime. Ime koje je jednoj od njih spasilo život.
Komad govori ne samo o stradanju i preživljavanju ljudi u strašnim vremenima ratnog ludila, već i o ljudima koji su pod rizikom gubljenja sopstvenog života, pomagali drugima. To je univerzalna priča o potrebi da se odupremo zlu. Priča koja se može primeniti na bilo koje vreme i bilo koju zemlju. Priča o hrabrosti”, kaže u tekstu za program predstave autorka Jelena Kajgo.

Reprize predstave „Ilda Gernšer”, prve ovosezonske premijere kragujevačkog Teatra biće izvedene 1., 3. i 19. novembra.

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari