"Društvene mreže su igra u koju umetnici treba da se upuste" 1Foto: www.heartbent.com

Šta je zajedničko strit art umetniku Benksiju, Los Anđelesu i Smederevu?

Umetnik Milli, koji je rođen u Smederevu, živi i radi u Los Anđelesu, krije svoj identitet pod maskom piramide i pseudonimom Milli2nd. Ovaj mladi umetnik postao je svetska senzacija na sve popularnijoj društvenoj mreži među tinejdžerima TikToku gde sa više od milion pratilaca deli svoje kratke video radove. U okviru evropske Noći muzeja u Narodnom muzeju u Leskovcu održava se njegova izložba „5 priča“, koja se sastoji od interaktivih radova gde posmatrač postaje deo rada u realnom vremenu.

"Društvene mreže su igra u koju umetnici treba da se upuste" 2* Zašto kriješ svoj identitet?

– Verujem u ideju da nije bitno ko sam, već ono što radim i koju poruku šaljem.

* Zbog čega je piramida deo tvog umetničkog identiteta?

– Zato što ja vidim svet u 4D.

* U Leskovcu je otvorena audio vizuelna izložba „5 priča“. Koja je priča ove izložbe i da li je posetilac posmatrač ili učesnik ili možda može sam da izabere svoju ulogu?

– Glavna ideja priča je prepoznavanje i razumevanje sopstvenih ciljeva i neodustajanje od njih zbog uticaja okoline, sistema i drugih stvari koje su deo života. Audio-vizuelne instalacije na izložbi su takve da svaki posetilac mora da čuje priče sam i vidi svoj odraz u ogledalu dok ih sluša. Svaka priča je ispričana na drugačiji način i učesnik postaje akter i deo priče. Na primer, jedna priča se odvija u autobusu tokom razgovora dva seljaka o tome kako je jedan pronašao posao za ćerku preko veze. Dok posetilac sluša ovu priču, audio priče je dizajniran poput foley efekata u filmovima: čuje se se motor autobusa, otvaranje vrata, koraci, narodna muzika u pozadini, drugačiji odjek i dubina glasa u zavisnosti gde su likovi iz ove priče, tako da posetilac za trenutak pomisli da je zapravo deo te priče. U drugoj priči govor je direktno upućen posetiocu…

"Društvene mreže su igra u koju umetnici treba da se upuste" 3

* U čemu je tajna popularnosti TikToka i kako si dostigao brojku od više od milion pratilaca?

– TikTok ima neverovatan algoritam. Svaki video ima šansu da bude viđen od strane miliona ljudi. Video treba da bude „gledljiv“. Bitno je da koristite dobre hašhtagove, na primer, ukoliko postavljate video kako pevate, označite video kao #singer #vocals. Tako će TikTok znati da je video o pevanju i pokazaće ga ljudima koji vole da gledaju pevače. Ukoliko većina tih ljudi pogleda video do kraja ili još bolje odgleda iznova, to je signal TikToku da je video kvalitetan i TikTok onda prikaže taj video većem broju ljudi, i tako u krug. Dobre ideje, „gledljivi“ videi i svakodnevno kreiranje klipova je nešto što je meni pomoglo. Moj najgledaniji video ima preko 23 miliona pregleda i završio je kao jedna od priča u New York Timesu.

* Ima li mesta za umetnost na društvenim mrežama i znaš li neke dobre primere?

– Naravno. Na društvenim mrežama ima mesta za sve. Instagram nalog FilipCustic1 je odličan.

"Društvene mreže su igra u koju umetnici treba da se upuste" 4

* Živiš u Americi, a predstavljaš svoju izložbu u Leskovcu, da li je ovo možda još jedan dokaz da je svet odavno postao globalno selo?

– Naravno, zbog interneta smo bliži nego ikad ranije. Ljudi ne shvataju kakvu moć Google ima. Razlog zašto izlažem u Leskovcu je da prenesem ideju da stvarno ništa nije nemoguće i da moraš da se strateški boriš za svoje ciljeve. Uči svakodnevno pravila igre koju želiš da igraš.

Ljudi bilo gde u svetu uopšte nisu drugačiji od ljudi u Srbiji. Ono što se razlikuje su sistemi, navike i okolina u kojoj živimo. Previše ljudi popusti pod pritiscima okoline. Imamo komšije koje nisu dale ćerki da ode u veći grad da studira. Ukoliko je još neka devojka tamo negde koja prolazi kroz sličnu situaciju, želja mi je da da joj kažem: Okej, mama i tata imaju drugu viziju tebe. Žele da te zaštite i žele da budeš srećna. Ali jedina osoba koja može da zna iskreni odgovor na to si samo ti.

"Društvene mreže su igra u koju umetnici treba da se upuste" 5

* U eri interneta, društvenih mreža, gde svako može da dobije svojih pet minuta slave, koja je danas uloga umetnika?

– Uloga umetnika je apsolutno ista kao i u poslednjih stotinak godina. Svako ima svoju definiciju, moja je da, ukoliko si dobar umetnik, moraš da praviš razliku u životima drugih. Medium i alatke su se promenile, ali to se u istoriji umetnosti uvek dešavalo, zar ne? Postoji jedna bitna stvar vezana za ulogu umetnika danas u konekciji sa društvenim mrežama. Postoji dosta odbojnosti od strane nekih „umetnika“, verujem delom zato što ne razumeju pravila te igre, te se boje da se upuste u nju. Istina je da ljudi koriste društvene mreže zarad kratkotrajne slave i to je okej. Ali društvene mreže su nešto mnogo, mnogo više i imaju možda i nešto najbitnije – mogućnost da imaš direktan kontakt sa ljudima koji žele da konzumiraju tvoju umetnost.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari