Usred fudbalske groznice koja trese planetu već skoro mesec dana, prava poslastica za ljubitelje džeza, i dobre muzike uopšte, stiže u Barutanu u subotu, 12. jula, kada će na bini ovog kultnog kalemegdanskog kluba nastupiti virtuoz na violini Jožef Nađ uz Berklee All Stars Serbia. Reč je o jednom od najvećih i najznačajnijih, a svakako o najekskluzivnijem džez događaju ovog leta u prestonici. Koncert počinje u 21, a kao predgrupa nastupiće trio mladog a već izvrsnog saksofoniste Rastka Obradovića.

Berklee All Stars Serbia je „superbend“ iz Srbije nastao upravo na inicijativu Jožefa Nađa, a koji čine izuzetni muzičari, diplomci Berklee koledža u Bostonu, Vasil Hadžimanov (klavijature), Vladimir Samardžić (bas) i Branko Popović (bubnjevi). Pored Jožefovih kompozicija sa solo albuma „Digital World“, na repertoaru koncerta u Barutani naći će se autorske kompozicije svih zvezda ovog vanserijskog kvarteta, ali i obrade u čast ličnih heroja u nesvakidašnjim aranžmanima u širokom muzičkom spektru od džeza preko fjužna do hard roka. Pred sutrašnji nastup u Beogradu, Jožef Nađ govori za Danas.

Kada ste poslednji put svirali u Srbiji i koliko ste u kontaktu sa muzičkom scenom ovde?

– Poslednji regularan koncert u Srbiji (mimo gostovanja sa raznim bendovima) imao sam 2006. godine. Pratim muzičku scenu u Srbiji preko socijalnih mreža tako da imam neki uvid u to što se događa, ali svakako ne dovoljno. Ne mogu suviše vremena da provodim za kompjuterom.

Po završetku studija ostali ste da živite i radite u Bostonu. Kakva je situacija na „tržištu“ u Bostonu i u kom pravcu ide scena?

– Boston je postao primaran market za muziku u poslednjih desetak godina. Svi muzički žanrovi su zastupljeni, a publika odlično reaguje. Ima dosta žanrovski specijalizovanih klubova za džez, bluz, rok, kantri, pa čak i pop, mada pop scena ima drugu dimenziju. Boston i dalje nije Njujork, ali ne zaostaje mnogo. Primer za to je da se muzičari sele iz NYC u Boston jer tu ima posla.

Koliko vam iskustvo studiranja na Berkli koledžu znači na profesionalnom planu i u kojoj meri vam pomaže da pronađete svoje mesto na sceni kojom vlada crossover muzičkih izraza i žanrova?

– Berkli je sjajna škola i zaista pruža mnogo toga. Jedinstvena je po mnogo čemu, ima bukvalno sve što jedna moderna muzička škola treba da ima. I ono što je najbitnije – poštuje se svuda u svetu. Čak ponekad pomislim da se više ceni van granica Amerike, konkretno mislim na Aziju i Evropu, pa čak i Južnu Ameriku. Naravno da mi pomaže na profesionalnom nivou, i te kako znači kada kažete da ste diplomirali na Berkliju.

U jednom razgovoru rekli ste mi da je Njujork poslednji bedem džez scene? Kako to izgleda i zbog čega tako mislite? Šta je sa LA, Čikagom… Tokijom?

– NYC ima svoju scenu, mislim da nijedan grad na svetu nema tako nešto. Samim tim je preplavljen muzičarima koji traže posao. Džez scena je i dalje jaka i mislim da će džez uvek živeti u Njujorku, samo je pitanje na koliko visokoj nozi. Mislim da će džez muzika uskoro dobiti karakter klasične, jer se sve manje svira po klubovima a sve više u koncertnim salama tipa Carnegie Hall, gde se ide sa kravatom a cena karte je izuzetno visoka. A džez je u stvari nastao u klubovima sa malim kapacitetom, više je bilo kao „hang“ priča, gde su ljudi istinski voleli da slušaju svirku, a nisu odlazili zato što je to „in“ ili „cool“. LA je preorijentisan na Holivud i shodno tome ima svoju muzičku scenu. Rock muzika prednjači a ostalo živi, nisam siguran na kakvom nivou jer ne živim tamo. Što se tiče Tokija, nemam dovoljno informacija i kontakata.

Berkli alumni u svetu su povezani i upućeni jedni na druge. Koliko je bilo teško okupiti Berklee All Stars Serbia?

– Trebalo mi je pola sata da napišem mejl, na koji su momci odgovorili istog dana. Toliko. Momci su sjajni, a još su bolji kao muzičari. Vrhunskog kvaliteta. Velika mi je čast što sarađujemo na ovom projektu i nadam se da je ovo zapravo samo početak našeg zajedničkog rada. Savremene tehnologije su našu saradnju i spremanje ovog koncerta mogućim.

Održali ste probe pred nastup u Barutani. Kakva energija vlada među vama?

– Neverovatna energija koja se ne može opisati rečima. Od prve note se osetilo da tu ima nečeg specijalnog, ne samo na tehničkom nivou već jednostavno ima dušu. Svako unosi nešto svoje i kad se sastavi kao celina, zvuči fantastično.

Kakav nas program očekuje sutra u Barutani?

– Sviraćemo numere sa mog albuma „Digital World“, kao i svetske standarde na kojima smo mi odrasli, naravno aranžirane u nasem fazonu. Fank, rok, džez… sve na jednom mestu. Izvolte!

Violin Discipline

Džez violinista, kompozitor i predavač Jožef Nađ, rođen u Pančevu, prvi susret sa violinom imao je kada mu je bilo pet godina. Diplomirao je na prestižnom bostonskom Berklee koledžu 2003. godine. Tokom svoje internacionalne karijere sarađivao je sa vrhunskim svetskim muzičarima kao što su Nigel Kennedy, Joey De Francesco, Nuno Bettencourt, Gary Cherone, Fred Buda, David Hull i mnogi drugi. Aktivni je profesor violine u Bostonu od 2006. godine i ima svoju radionicu pod nazivom Violin Discipline.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari