Džon Karpenter jedan je od najuticajnijih reditelja u Holivudu, koji je stvorio filmove koji su obležili, ali i prevazišli stege svojih žanrova i postavili standarde koje je retko ko dostigao.
Karpenterovi filmovi su uvek jedinstveni i ambiciozni, zbog čega neki od njih možda i nisu toliko dobri, a naročito oni snimljeni nakon završetka osamdesetih. Ipak, od izlaska njegovog prvenca, naučnofantastične komedije „Dark Star“ (1974), pa do „The Live“ iz 1988, američki reditelj nije snimio promašaj. To je bio niz inovativnih filmova, koji je malo ko pre i posle njega uspeo da nadmaši.
Ako niste upoznati sa opusom ovog majstora režije, koji je redifinisao horor u Sedmoj umetnosti, savetujemo vam da nastavite s čitanjem i otkrijete kojih pet filmova važe za najbolje u karijeri Džona Karpentera.
Halloween (1978)
„Halloween“ je snimljen za svega 300.000 dolara, a film je uspeo da zaradi čak 70 miliona dolara. U pitanje je verovatno najbolji primer tzv. „slasher“ horora, u kome se likovi suočavaju sa psihopatom koji ih usmrćuje jedno po jedno, najčešće hladnim oružjem sa sečivom, ali ne nužno.
Glavni negativac Karpenterovog filma je Majkl Majers, mentalno poremećeni mladić, koji se nalazi u sanatorijumu jer je kao šestogodišnjak ubio svoju sestru, koja ga je čuvala tokom Noći veštica. Petnaest godina kasnije, on beži iz psihijatrijske bolnice, vraća se u svoj rodni grad gde počinje da proganja tinejdžere na Noć veštica, dok mu je za petama njegov psihijatar.
Escape from New York (1981)
„Escape from New York“ je antiutopijski akcioni film koji se dešava u zamišljenoj budućnosti 1997, u kojoj je njujorško ostrvo Menheten pretvoreno u jedan veliki zatvor. Kada teroristi kidnapuju američkog predsednika i dovedu ga na ovu teritoriju, organi vlasti su prinuđeni da potraže pomoć od bivšeg vojnika i sada zatvorenika Snejka Pliskena i pošalju ga u ovo osinje gnezdo.
Glavnog protagonistu tumači Kurt Rasel u svojoj drugoj ulozi za Karpentera. Njih dvojica su prvi put sarađivali na TV filmu o Elvisu Prisliju, u kom je upravo Rasel tumačio „kralja rokenrola“.
The Thing (1982)
„The Thing“ je adaptacija naučnofantastične novele „Who Goes There?“ Džozefa Kembela. To je prilično jeziva filmska priča o grupi američkih istraživača na Antarktiku, koji se suočavaju s nepoznatim vanzemaljskim organizmom, sposobnim da se nakon eliminisanja bića na Zemlji pretvori u njih.
U ovom paranoičnom hororu možemo videti kako ljudi gube poverenje jedni u druge kada se nađu u bezizlaznoj situaciji i bukvalno postaju najveći neprijatelji svojim bližnjima. Karpenter je takođe pronašao inspiraciju za film u romanu „I ne osta nijedan“ Agate Kristi.
Big Trouble in Little China (1986)
Džon Karpenter voli da kombinuje žanrove, pa je tako u filmu „Big Trouble in Little China“ napravio zabavnu mešavinu fantastike, komedije i akcije. Film prikazuje avanture Džeka Bartona, kamiondžije koji odlučuje da pomogne svom prijatelju Vengu Čiju da pronađe svoju verenicu u kineskoj četvrti Los Anđelesu, delu grada koji kontrolišu kineskoameričke bande, ali i mnogo mračnije sile.
Kurt Rasel igra glavnog junaka filma, a društvo mu prave Kim Katral, Denis Dan, Džejms Hog i Viktor Vong.
They Live (1988)
Ovaj naučnofantastični akcioni film prati avanture neimenovog protagoniste, koji igrom slučaja dolazi u posed specijalnih naočara za sunce, koje pokazuju da svetom vladaju vanzemaljci koji prikrivaju svoj izgled, manipulišu ljudima uz pomoć podsvesnih poruka u masovnim medijima i tako održavaju status kvo.
„They Live“ je nimalo suptilna kritika konzumerizma i japi kulture u SAD tokom osamdesetih, inače ne preterano bliskih Karpenteru, koji se uvek deklarisao kao levičar.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.