Eksperimentalni postupci i nadrealističko poimanje stvarnosti: Izložba "Men Rej i moda" slavnog fotografa u belgijskom Muzeju mode 1

 

Posle velikog uspeha u Parizu 2021. godine, izložba „Men Rej i moda“ se preselila u Belgiju, gde je predstavljena u Antverpenu, u Muzeju mode (MoMu). Na izložbi, otvorenoj do 13. avgusta ove godine, prikazan je rad poznatog umetnika i fotografa Mena Reja, a akcenat je stavljen na njegov uticaj na savremeni svet mode i umetnosti uopšte.

Izložba uključuje fotografije koje je Men Rej radio za kreatore kao što su Pol Poare, Elza Skijapareli ili Koko Šanel, kao i za ugledne modne časopise, uključujući Harper’s Bazaar, Vanity Fair i Vogue.

Kao inovator u svetu fotografije poznat je po originalnoj tehnici, a često je u realizaciji upotrebljavao svoj specifični humor.

Kao krajnji rezultat, on je izvršio radikalnu promenu na tadašnje viđenje modne fotografije i neprestano radio na ispitivanju odnosa između stvarnosti i apstrakcije.

Govorio je: “Fotografišem ono što ne želim da slikam, a slikam ono što ne mogu da fotografišem.”

Eksperimentalni postupci i nadrealističko poimanje stvarnosti: Izložba "Men Rej i moda" slavnog fotografa u belgijskom Muzeju mode 2

Njegovi eksperimentalni postupci i nadrealističko poimanje stvarnosti zbližili su umetnost i modu i izvršili ogroman uticaj u tom domenu.

Savremeni modni dizajneri su i danas inspirisani njegovim radom, a posebno belgijski kreatori koji su oduvek crpili ideje iz nadrealističkog pokreta.

“Men Rej i moda” je izložba koja ujedinjuje njegove fotografije i umetnička dela iz perioda između dva rata, kao i svet savremenih modnih dizajnera i fotografa nadahnutih njegovim radom.

Tu se mogu videti originalni modeli iz različitih perioda modnih kuća među kojima su: Chanel, Lanvin, Yves Saint Laurent, Martin Margiela, LOEWE, Dries Van Noten i drugi.

Izložbu su zajednički realizovali Muzej mode u Antverpenu i Réunion des Musées Nationaux – Grand Palais u partnerstvu s muzejima grada Marseja.

Modna fotografija Men Reja prethodno je predstavljena u Muzeju Kantini u Marseju 2019. a zatim u Muzeju Luksemburg u Parizu 2020.

Veliki broj fotografija je naravno vezan za njegov život u Parizu, gde je upoznao i foto model Alis Pren, poznatu pod imenom Kiki sa Monparnasa, koja je postala njegova ljubavnica, muza i jedna od glavnih modela.

Na izložbi se može videti jedna od njegovih najčuvenijih fotografija „Noire et Blanche“ na kojoj Kiki pozira sa afričkom maskom.

Tu je i sjajna fotografija koju je Men Rej napravio kao reklamu za jednu kozmetičku firmu na kojoj se vide ženske oči iz kojih „teku“ kristalne suze.

Njegovo pravo ime je Emanuel Radnicki (1890-1976).

Početkom dvadesetog veka je studirao umetnost u Njujorku, a posle je radio kao slikar i skulptor.

Prve značajnije fotografije snimio je dvadesetih godina prošlog veka.

U to vreme se bavio i filmom.

U saradnji sa francuskim slikarom i piscem Marselom Dišanom stvorio je američki dadaizam, pravac koji je započet u Evropi, kao radikalni otpor prema tradicionalnim principima umetnosti.

Bio je i član grupe umetnika „Others“.

Tvrdio je da dadaizmu nije mesto u Njujorku i posle nekoliko neuspelih pokušaja da se tamo probije, seli se u Pariz i nastanjuje se na Monparnasu, gde se susreće sa poznatim umetnicima.

Men Rej je napravio pravu revoluciju u fotografskoj umetnosti.

Eksperimentalni postupci i nadrealističko poimanje stvarnosti: Izložba "Men Rej i moda" slavnog fotografa u belgijskom Muzeju mode 3

Mnoge poznate ličnosti pozirale su za njega: Džejms Džojs, Gertruda Štajn, Žan Kokto, Koko Šanel…

U jednoj od čuvenih pariskih galerija 1925. organizovana je izložba nadrealističkih radova na kojoj je Men Rej izlagao uz Huana Miroa, Žana Arpa, Maksa Ernsta i Pabla Pikasa.

Izmislio je fotografsku tehniku koja koristi fotograme, a koju je dadaista Tristan Cara nazvao „Rejografija“.

Eksperimentisao je tako što je predmete stavljao između izvora svetlosti i fotosenzibilnog papira.

Na taj način su predmeti ostajali beli, kao da lebde u vazduhu, a prostor između njih je bio potpuno crn, što je davalo iracionalnu dimenziju.

Rej je koristio fotografiju u dadaističkom kontekstu i oslobodio se ograničenja koja su nametali tadašnji fotografi.

Isto tako, on se borio da fotografija postane ravnopravna sa slikarstvom i skulpturom, a ostavio je veliki uticaj na apstraktnu umetnost.

Između 1934. i 1939. Men Rej radi za Harper’s Bazaar.

Tadašnji glavni modni urednik konačno shvata genijalnost inovacija koje umetnik uvodi u svet mode i daje mu potpunu slobodu u prezentiranju kreacija.

On tada koristi razne nove tehnike, koje je usavršio prethodnih godina, kao što su: solarizacija (fotografija na granici negativa i pozitiva), fotomontaža i umnožena ekspozicija, što je davalo misterioznu atmosferu njegovim klišeima.

Isto tako, on fotografiše iz neobičnih uglova, a u kreiranju pozadine za fotografije mu pomažu skulptori Đakometi i Brankuzi.

Za vreme Drugog svetskog rata Men Rej odlazi u Ameriku, u Holivud, gde se nalazio njegov atelje u kome je bio okružen ogromnim brojem neobičnih predmeta koji su ga inspirisali.

Pedesetih godina prošlog veka vraća se u Pariz, u kome se oduvek osećao kao kod kuće.

Tamo je i umro 18. novembra 1976.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari