Pretili su mi zbog slike na kojoj se ljube Vučić i Kurti: Ermira Murati, alias Orange Girl, autorka čuvenog Poljupca (KisS) za Danas 1Foto: Privatna arhiva

Mlada dvadestrogodišnja talentovana umetnica i aktivistkinja sa Kosova Ermira Murati poznatija pod art imenom Narandžasta devojka (Orange Girl) bila je svesna da njena slika na kojoj se Aleksandar Vučić i Aljbin Kurti ljube u usta po sebi predstavlja politički provokativan rad, mada je verovala do će on na festivalu „Merdita, dobar dan“ u Beogradu pokrenuti dijalog, podstaći pitanja i sagledavanje dominantnih medijskih narativa iz drugačije perspektive.

Na svom Fejsbuk nalogu autorka je najavila svoju beogradsku izložbu, u intervjima pričala da misli da mladi na Kosovu žele mir, da veruje da umetnost može da stvori pravednije društvo. Kada je od srpske policije saznala da je festival „Merdita, dobar dan“ otkazan nije verovala da se to zaista dešava . Kako se osećala i o čemu je tada razmišljala, kakvu reakciju je želela da postigne svojim radom ovde, da li je zbog njega imala problema ili možda s nekom drugom svojom slikom iz serije poljupci, među kojima su i dva Albanca kako se ljube, dva orla kako se ljube lii dve Albanke kako se ljube, govori u intervjuu za Danas, posle skoro mesec dana od otkazivanja festivala „Merdita, dobar dan“

Gde ste bili kada ste saznali da su srpski političari odlučili da otkažu festival Merdita dobar dan, o čemu sta razmišljali i kako ste se osećali?

– Bili smo u autobusu kada nas je zaustavila srpska policija i rekla da ne možemo da nastavimo jer su demonstranti tražili da se festival otkaže. U početku nisam mogla da verujem da bi to zaista moglo da se dogodi. Ali, ekipa festivala nas je obavestila da iz bezbedonosnih razloga moramo da se vratimo na Kosovo. Tokom povratka, nisam moglo da shvatim kako grupa demonstranata može da ima moć da zaustavi festival. Bio je to dan neverice i razočaranja.

Da li vam je ovo prvi „Merdita, dobar dan“, da li ste osećali bilo kakvu zabrinutost zbog političkih tenzija između Kosova i Srbije?

– Kada su me prvi put pozvali da u okviru festivala izložim svoje radove u Beogradu, prvo sam pomislila da do ovog izdanja možda neće doći. S obzirom na to kakav uticaj ima moja slika „KisS“, osećala sam napetost, brinula da bi to moglo da poremiti festival. Uprkos svim ovim zabrinutostima, ostala sam puna nade i bilo mi je teško da poverujem da će festival , zaista, biti otkazan.

Mislim da mnogi koji prate kulturna i umetnička dešavanja znaju za sliku na kojoj kosovski premijer Aljbin Kurti i predsednik Srbije Aleksdar Vučić razmenjuju poljubac. Šta vam je bila inspiracija za ovaj rad i šta biste rekli o ovom očigledno politički motivisanom umetničkom ostvarenju?

– Slika je stigla u svaki kutak Kosova i Srbije. To je moć umetnosti—ona može uzdrmati same temelje mitova izgrađenih oko ovih figura i pitanja koja oni perpetuiraju. Moja inspiracija je bila da osporim ove duboko ukorenjene narative i izazovem razmišljanje o pomirenju i jedinstvu. Poljubac predstavlja trenutak ranjivosti i humanosti, uzdižući se iznad političkih sukoba. To je poziv na dijalog, razumevanje i zamišljanje budućnosti zasnovane na međusobnom poštovanju.

Da li ste imali pretnje zbog ove slike i ako jeste ko vam je pretio i na koji način je to dovelo do vaše veće eksponiranosti u javnosti?

– Da, dobijala sam brojne pretnje zbog ove slike, slično onome što se desilo sa prvim radom u projektu „KisS“ na kome se ljube dva Albanca. Te pretnje sam tada prijavila policiji. Za ovu sliku, pretnje sam videl više kao komentare nego ozbiljne pretnje, i odlučila sam da ih ne prijavim. Zanimljivo, dobila sam dosta pozitivnih povratnih informacija od Srba o slici, dok su reakcije Albanaca bile manje povoljne. Očekivala sam ovaj odgovor, s obzirom na stalnu osetljivost ovog pitanja.

Poljubac je jedan od glavnih motiva na vašim slikama. Zašto?

– Poljubac u projektu „KisS“ predstavlja više od običnog čina naklonosti. Izražava moćnu izjavu koja razbija tabue. Kroz ovaj projekat, poljubac postaje način suočavanja i izaziva duboko ukorenjene društvene norme i nesvesne predrasude. On otkriva teme tolerancije i jedinstva, pomerajući granice kako bismo istražili na koji način možemo da prevaziđemo podele i prihvatimo inkluzivniju perspektivu.

 Da li ste znali da predsednika Vučića često nazivaju pogrdnim izrazom za homoseksualca (p***r). Da li su takvi izrazi uobičajeni i na Kosovu kada želite da nekoga uvredite? Ovo vas pitam jer sam videla da ste veoma angažovani u pomaganju marginalizovanim i osetljivim grupama.

– Čula sam za te izraze na albanskom jeziku, koji se koriste na pogrdne načine, ali nisam bila svesna činjenice da je ta reč korišćena da bi Vučića vređali na ličnom nivou. Posvećena sam doprinosu ljudskim pravima kroz svoju umetnost, uključujući svaku marginalizovanu grupu. Najpoznatija sam po slikama „Poljubac“ koje se zalažu za prava LGBTK zajednice, međutim, slika Kurtija i ljubljenja ne mora nužno biti povezana sa kvir aspektom, jer slike imaju za cilj da se pozabave i drugim društvenim pitanjima.

Da li ste ikada ranije bili u Beogradu i šta ljudi vaše generacije misle o srpskoj prestonici, posebno sada kada je otkazan festival „Merdita, dobar dan“?

– Ovo bi bila moja prva poseta Beogradu i bila sam nestrpljiva da istražim grad jer sam čula da je prelep. Nisam sigurna šta moja generacija inače misli o srpskoj prestonici, ali što se mene tiče mislim da su problem političari i moćnici, a što se tiče građana postoje naslinci i huligani koji kvare imidž grada i narušavaju mir i pomirenje.

Kako ste se priremali za izložbu ovde?

– Radovala sam se unapred tome da vidim kako će građani Srbije reagovati na sliku. Sve sam pripremala sa nestrpljenjem, nadajući se da će rad izazvati sadržajne diskusije i dati uvid u složenu dinamiku između Kosova i Srbije.

Da li ćete ikada ponovo doći u Beograd i da li biste želeli da dođete?

– Želela bih da se vratim u Beograd ako mi se pruži još jedna prilika. Posebno sam zainteresovana da tamo ponovo izložim svoj rad da vidim kako građani Srbije reaguju i da nastavim da učestvujem u razgovoru koji one pokreću.

Pretili su mi zbog slike na kojoj se ljube Vučić i Kurti: Ermira Murati, alias Orange Girl, autorka čuvenog Poljupca (KisS) za Danas 2
Foto: Privatna arhiva

 

Savijena leđa zbog poljupca

Izložba „ K is S“ trebalo je da bude otvorena 29. juna u Endžio Habu u Beogradu. Narandžasta devojka (Orange girl) najavljena je kao umetnica koja je već sa svoje 23 godine “izgradila snažno umetničko prisustvo i ostvarila značajan društveni uticaj svojim slikama, muralima, i aktivističkim projektima.
Svojom izložbom „K is S”, ona dekonstruiše semiološko značenje poljupca, ukazujući na značaj konteksta za tumačenje istog. Istorija beleži poljupce koji prate bolne rastanke, ali takođe prikazuje poljubac i kao čin bratstva, ali i izdaje. Prema umetničinim rečima slika na kojoj

Narandžasta

U ranijim intervjuima Ermira Murati alias Orange girl objasnila je zašto je izabrala ovaj pseudonim, zašto baš narandžasta.
Prema njenim rečima elementi narandžaste boje u njemim kreacijama imaju mnogo značenja i simbolike. “Narandžasta je povezana sa mnogim pozitivnim značenjima, kao što su radost, sreća, kreativnost, promena, odlučnost, sloboda, izražavanje i energija. Koristim ovu boju da izrazim ova pozitivna značenja u sopstvenim kreacijama i ona je često predstavljena u pozadini i sitnim detaljima. Korišćenje ove boje nije samo estetski izbor, već način da se predstavi ideja ili poruka. U nekim slučajevima, narandžasta je simbol bolje budućnosti za žene i protivljenje nasilju. Za mene, narandžasta boja predstavlja pozitivnu energiju i predstavlja način za izražavanje ideja i direktnih poruka kroz umetnost” objasnila je umetnica

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari