Nakon prošlogodišnjeg koncerta na otvorenom i prvog muzičkog piknika Beogradske filharmonije na koji se odazvalo oko trideset hiljada ljudi, koji su slušali najpopularnije hitove klasične muzike koje je publika sama odabrala, ove godine nismo bili u prilici da priredimo ništa skromnije, već da odvedemo publiku direktno u svemir!
HD Odiseja je projekat koji možemo opisati kao pravi muzički blokbaster. Njime se hvale mnogi orkestri koji su ga izvodili, a Beogradska filharmonija će biti prva koja će jedan njegov segment izvesti u Evropi – kaže u razgovoru za Danas Ivan Tasovac, direktor Beogradske filhamonije, povodom drugog koncerta na otvorenom, koji će filharmoničari održati 24. juna u novobeogradskom Bloku 13.
*Možete li nešto više da kažete o evropskoj premijeri „Kosmosa“ koji je zajedno sa „Zemljom“ deo filmskog serijala HD Odiseja?
– HD Odiseja je multimedijalni serijal koji je spojio dva antologijska dela klasične muzike – „Tako je govorio Zaratustra“ Riharda Štrausa i Simfoniju „Iz novog sveta“ Antonjina Dvoržaka sa snimcima koje je zabeležila američka svemirska agencija. Premijerno je izvedena u Hjustonu kao centru svemirske agencije NASA u izvođenju Hjustonskog simfonijskog orkestra i izaziva senzaciju širom sveta. Beogradska filharmonija će biti prva koja će na istom koncertu izvesti dva dela ove HD Odiseje – „Zemlju“ i „Kosmos“, a budući da je potonji imao svetsku premijeru 2016, naša Filharmonija ima važnu misiju jer priređuje njegovu evropsku premijeru. Siguran sam da će misija biti uspešno obavljena.
*Šta mislite o sve većoj zastupljenosti filmske muzike, koju ćemo slušati i 24. juna, na koncertima klasičara?
– Ovakav projekat je idealan za privlačenje nove publike, ali tako da i oni koji redovno slušaju klasičnu muziku dožive posebnu senzaciju. Ovde je interesantno što je muzika ta koja je inspirisala filmski jezik. Na primer, neodvojivi deo Kjubrikovog kultnog filma „2001: Odiseja u svemiru“ je Štrausova kompozicija „Tako je govorio Zaratustra“, koju je koristio na početku filma u prikazu evolucije ili da ne budem toliko pametan, u onoj sceni sa majmunom. Muzičke misli su te koje su inspiracija i osnova projekta, a vizuelni segment je njihova upečatljiva nadgradnja. Upravo ćemo se u to uveriti na našem muzičkom pikniku pod zvezdama, a Filharmonija će vam u bukvalnom smislu pokazati sve zvezde.
*Upravo se završila sezona „Pet elemenata“, koju je maestro Felc vodio prvi put kao njen šef-dirigent BGF. Šta publiku očekuje u narednoj sezoni, čiji je naziv „Bitije ljudsko“ – šta se krije iza naslova „Mrakobes“, „Izviiskra“, „Ašikovanje“, „Uzvišenije“, „Mudroslovije“?
– U vremenu u kome nove tehnologije dramatično menjaju našu svest i svakodnevicu, koncertna izvođenja klasične muzike postaju jedno od poslednjih utočišta autentičnog ljudskog doživljaja. Kada slušamo muziku uživo, suočavamo se sa svim onim osećanjima i stanjima koja čine čoveka, a koja su pokretala i velike kompozitore – sa ljubavlju, grehom, duhovnošću, slobodom i snagom uma. Istovremeno se suočavamo i sa nama samima i protokom vremena. Odatle i ovi zaboravljeni izrazi zbog kojih, pored toga što lomimo jezik, pokušavamo da zastanemo i promislimo o prolaznosti svega oko nas. Svaki koncert, svako izvođenje je nešto posebno, neponovljivo i, u krajnjoj instanci, duboko ljudsko. I zato se zajedno sa našom publikom radujemo svakoj novoj sezoni Beogradske filharmonije.
*Zbog čega se koncept pet koncerata u pet ciklusa pokazao kao uspešan u BGF i zašto se do sada čekalo da u repertoar uđu i koncertna izvođenja operske literature?
– Različiti programski ciklusi su koncept koji Filharmonija sprovodi jako dugo, jer nude raznolikost i priliku da publika odabere teme koje su joj najprivlačnije i one koje sa njom najbolje komuniciraju. Koncertno izvođenje operske literature je zastupljeno u određenoj meri tokom dugog niza godina u filharmonijskim sezonama, ali to nije često, ne samo zato što mi nismo operska kuća, već su i za koncertna izvođenja operske literature neophodni uslovi koje Velika sala Kolaračeve zadužbine ne nudi. Zato se sad zagrevamo za sve ono što ćemo, napokon, biti u mogućnosti da izvedemo u novoj zgradi.
*Novu sezonu BGD započeće gostovanjem u Gracu, da li planirate neke veće turneje u inostranstvu?
Gostovanje u Gracu je zakazano za 24 . i 25. septembar kada ćemo dve koncertne večeri nastupati u Štefanijenzal-u, koji se često naziva mlađim bratom bečkog Muzikferajna. To će ujedno biti prvi put da se na gostovanju predstavljamo zajedno sa našim šefom-dirigentom Gabrijelom Felcom, čemu se svi veoma radujemo.
U krugu porodice
*Zbog čega se u BGF uprkos mnogobrojnim muzičkim dešavanjima, gotovo ne pominje da se u 2018. navršava 95 godina od osnivanja Filharmonije?
– Mi smo naš 95. rođendan proslavili radno i u krugu porodice u nedelji kada smo spremali završni koncert u sezoni 17/18. Na to crveno slovo – Svetski dan muzike pao je naš završni koncert Dirigentskog foruma, odnosno majstorskog kursa za dirigente mlađe generacije koje je vodio Gabrijel Felc i kada je pred Filharmonijom nastupilo čak pet dirigenata. Kao što to rade najveće muzičke kuće u svetu, smatram da institucije treba da obeležavaju svoje okrugle jubileje, a ove dane za ceremonije ostavljam za one koji samo zbog njih i postoje. Mislim da nema većeg slavlja u našoj instituciji od onoga koje ćemo pokloniti u nedelju u bloku 13 za desetine hiljada ljudi iz cele Srbije a i regiona.
Bez politike
Ivan Tasovac u ovom razgovoru za naš list držao se strogo samo tema koje se tiču Beogradske filharmonije. Bez odgovora su ostala pitanja kad bi trebalo da počne izgradnja nove zgrade BGF, koja bi prema obećanju državnog vrha, trebao da bude gotova 2020, da li je uključen u osmišljavanje programa kojim će 28. juna biti otvoren Narodni muzej, kao što je to bio slučaj sa Muzejem savremene umetnosti, da li u Srbiji nešto što bi se moglo nazvati državnim konceptom, koliko aktuelna vlast, poput nedašnjih komunističkih posle Drugog svetskog rata, koristiti kulturu za sopstvenu promociju i time možda pokušava da ublaži sliku populizma, pa i primitivizma koja je prati i u Skupštini Srbije.
Informacije za publiku
Iz BGF juče je saopšteno da drugi piknik kod Ušća, u novobeogradskom bloku 13 počinje u 20.30, a da će kapije biti otvorene od 17 sati. Publika će moći da priđe iz Bulevara Nikole Tesle i Ulice Ušće. „Filharmonija sprema poseban prostor za trudnice i decu do predškolskog uzrasta – do sedam godina, u koji će se ulaziti iz ulice Ušće. Povodom koncerta, na koji je pozvana publika iz cele zemlje i regiona, poseta Muzeju savremene umetnosti 24. juna od 10 do 18 sati biće besplatna. RTS2 će 23. juna premijerno prikazati snimak prošlogodišnjeg, prvog koncerta na otvorenom Beogradske filhamonije, najavili su iz ove muzičke kuće.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.