Film “Kritična zona” dobitnik gran prija 29. Festivala autorskog filma 1Foto: Filip Olćan

Iranski film “Kritična zona” Ali Ahmadzeha dobitnik je glavne nagrade 29. Festivala autorskog filma grand prija “Aleksandar Saša Petrović”.

Nagradu za najbolju režiju u Takmičarskom programu 29. Festivala autorskog filma dobio je ruski reditelj Ilja Povolcki za film “Hir” a nagrada “Gordan Mihić” za najbolji scenario pripala je Uni Gunjak za film “Ekskurzija”.

Film „Kritična zona“ prema oceni žirija  uvodi iznenađujuć i kreativan novi glas.

„Reč je o filmu koji je darežljiv i pun ideja, koji pokazuje lice mladosti jedne zemlje koje nam uglavnom ostaje skriveno. Filmu koji se odlikuje neverovatno smelim političkim stavom koji samo humor može s takvom silinom iskazati“, ističe žiri 29 Festivala autorskog filma.

Film “Kritična zona” dobitnik gran prija 29. Festivala autorskog filma 2
Foto: Filip Olćan

Reditelj Ilja Povolocki,  dobitnik nagrade za najbolju režiju za film „Hir“ u svom napetom debitantskom ostvarenju demonstrirao je snažan i samouveren filmski jezik.

„Film koji spaja dve generacije, izgubljene u ogromnom prostoru bezvremenog krajolika u kom su junaci naizgled odsečeni od sveta“, ocenio je žiri 29. FAF – a.

Povodom nagrade  za najbolji scenario koji je dobila  rediteljka i scenaristkinja filma „Ekskurzija“ Una Gunjak , ističe se da je reč o scenariju koji  pametno razotkriva dinamiku izopštavanja i slika portret mlade junakinje koja na svojim plećima mora izneti breme odgovornosti za neuspeh čitavog društva.

„Ovaj scenario izbegava ikakvu karikaturu kako bi izgradio delikatnu psihološku studiju junakinje“, smatra žiri.

Posebno priznanje žirija dodeljuje se filmu „Stepe“ rediteljke Marine Vrode.

Reč je o veoma zahtevnom filmu „koji elegantno kombinuje klasične figure proznog sveta, čehovljevske likove koji se suočavaju s proticanjem vremena, sa stvarnošću lica, predmeta, krajolika koji su neporecivo stvarni i savremeni“

Žiri takmičarskog programa 29. Festivala autorskog filma radio je u sastavu Kamen Kalev, bugarski reditelj i scenarista, Valentina Maurel, filmska rediteljka i scenaristkinja francusko- kostarikanskog porekla i Vanja Kovačević, filmska montažerka i filmska  novinarka.

Nagrada za najbolji i najodvažniji film u selekciji Hrabri Balkan pripala  je  filmu „Šutnja razuma“ rediteljke Kumjane Novakove.

„Kroz svedenu prezentaciju forenzičkih dokaza, sudskih svedočenja i transkripta, rediteljka i njen tim transformišu strahote iza uznemirujućih podataka u razorno precizan formalni jezik lišen ičega suvišnog, nejasnog ili emocionalno manipulativnog. Žene iz kampova u Foči u kojima su se odvijala silovanja zadivljuju nas svojom hrabrošću koja je promenila tok međunarodnog prava, dok sam film stavlja akcenat na ulivanje snage umesto na viktimizaciju i demonstrira proces isceljenja kroz otpor i preživljavanje kroz suočavanje“, navodi se u obrazloženju žirija Hrabrog Balkana.

Posebno priznanje odaje se filmu „Pero“ Damjana Kozolea.

„U ovom veoma ličnom omažu, reditelj uspeva da prevaziđe žalost zbog gubitka bliskog prijatelja i kolege i pretoči je u kinematografsko istraživanje snage i krhkosti ljudskog postojanja, pokazujući nam da jedno ne isključuje drugo.

Reditelj se od prijatelja oprašta eksperimentišući različitim kinematografskim stilovima i formatima, pokrivajući raspon od psihodrame preko reinscenacija video-dnevnika do arhivskih snimaka.

Kako nam se ovaj raznovrsni materijal raspliće pred očima, muti se linija između izvođača i osobe iza njenih suštinskih uloga.

Reč je o setnom i emocionalno fascinantnom portretu izmučenog glumca i života posvećenog ulogama koje pohode egzistencijalna strava i neizbežni strah,“ navodi se u obrazloženju žirija  Hrabrog Balkana, koji je radio u sastavu Nikola Stojanović, reditelj, Dina Pokrajac, filmska kritičarka i kustoskinja,  i Dimitris Kerkinos, filmski teoretičar iz Atine.

Nagrada 29. Festivala autorskog filma za najsinematičniju sekvencu „Vlada Pertrić“ pripala je  kineskom reditelju Vej Šuđuenu* (Wei Shujun) za sekvencu sna policijskog inspektora Ma Žea u filmu „Samo reka teče“.

„Kinestezija je u ovoj sekvenci ostvarena oniričnom vizuelnošću koja montažno kombinuje simboličke prizora iz naracije, tako da se sama misterija filma razrešava u snu, snagom filmske slike i gledalačke intuitivne investiranosti .Vorkapić i Petrić bili bi jako zadovoljni“, istaknjuto je povodom ovog priznanja.

 Nagrada “Aleksandar Petković Petko” koju dodeljuje Udruženje  filmskih umetnika Srbije, za najbolje kinematografsko ostvarenje na Festivalu autorskog filma pripala je direktoru  fotografije Adrianu Durazou za film “Izgubljeni u Noći”.

“Postavljen na periferiji društvenih normi i kulturoloških nijansi, film “Izgubljeni u Noći” se suptilno kreće kroz zamršeno tkivo ljudskih odnosa i društvenih struktura.

Na introspektivan način, kinematografski elementi nisu isključivo u funkciji vizuelnog spektakla već i kao alat koji podstiče kritički diskurs. Kroz “efekat ogledala” glavnih likova reflektuju se lične socijalne dileme i postupci dok je publika involvirana da dešifruje vizuelne metafore i simbolizam utkan u estetsku dimenziju filma.

Direktor fotografije Adrián Durazo prevazilazi puku vizuelnu privlačnost kreirajući imanentno filmsko iskustvo koje odjekuje daleko izvan prostora ekrana”, naveo je žiri u svom obrazloženju.

Žiri za ovu nagradu, radio je u sastavu:  Draško Plavšić S.A.S, Goran Volarević S.A.S. i Vojislav Gelevski UFUS

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari