Festival smo zatvorili ukrajinskim filmom, u znak podrške partnerima i filmmejkerima koji se bore za život i ne prestaju da snimaju u ovim strašnim vremenima, imajući u svesti pouke dokumentarizma da se tokom vanrednog stanja sastav društvenog poretka može razotkriti na neočekivane načine – istakla Mara Prohaska Marković, direktorka Beldocsa
Jubilarno, 15. izdanje Beldocs festivala svečano je završeno večeras dodelom nagrada – festivalski Gran Pri za najbolje ostvarenje u srpskoj takmičarskoj selekciji osvojio je dokumentarac „Bez“ Luke Papića, a pobednik međunarodnog takmičarskog programa je „Pozni avgust“, italijanskih reditelja Federika Kamarate i Filipa Foskarinija.
„Hibridni film „Bez“ dovitljivo vijuga između priča o psima i umetnosti i onome što oni znače u životu. Neočekivano skreće u politiku, književnost i nadrealizam. U stvarni život stiže na mala vrata jednostavno dokumentujući stanja uma, čežnje i fantazije“, rekla je Ivana Todorović obrazlažući odluku žirija.
Film „Pozni avgust“ nagrađen je jednoglasnom odlukom žirija, a kako je u obrazloženju za nagradu istakla Marta Popivoda, on reflektuje svet iz mikrokosmosa, i sebe oslikava kao da je filmsko platno, u stvari, slikarsko platno, i gde elementi slikaju kroz ceo ekran nastanak mesta. Ovo mesto zadržava život, smrt, sadašnjost i ono što će doći, istakla je Popivoda.
Posebno priznanje žirija u ovoj selekciji dobila je indijska rediteljka Pajal Kapadia za film „Noć potpunog neznanja“.
Nagrada za najbolju kameru dodeljena je reditelju Srđanu Keči za njegov dokumentarac „Muzej revolucije“, za najbolju montažu Jeleni Maksimović za film „Bez“.
Za najbolji kratki film festivala, u konkurenciji 14 ostvarenja, žiri je proglasio „Mama, zašto ovde?“ tanzanijske rediteljke Nime Ngelime, a posebno priznanje u ovoj kategoriji dodeljeno je filmu „Aralkum“ ukrajinske rediteljke Mile Žluktenko i nemačkog reditelja Daniela Asadi Faezija.
Pobednik u okviru Teen selekcije, prema odluci mladog žirija, je dokumentarac „Podigni lestvicu“, reditelja sa Islanda Guđona Ragnarsona, a posebno dodeljeno je filmu „Misija“ rediteljke Tanie Anderson.
– Beldocs je uvek bio orijentisan ka publici, i mnogo smo srećni da se ona vratila u bioskope. Iznenadili su nas neki filmovi koje je publika prepoznala i nagradila punim salama. Ukazali smo gostoprimstvo velikom broju autora i filmskih profesionalaca iz celog sveta, više od 170 gostiju odlaze svojim kućama prezadovoljni – izjavila je direktorka Beldocs festivala Mara Prohaska Marković.
Marković je istakla da je prikazano 112 najboljih dokumentarnih filmova i XR sadržaja iz celog sveta, da je Beldocs organizovao specijalni program Žena protiv sistema, kao i retrospektive i master klasove velikana jugoslovenskog filma, Karpa Godine i Želimira Žilnika.
– Danas smo priredili i komemorativan događaj u pomen litvanskog reditelja Mantasa Kvedaravičiusa koji je brutalno ubijen u Mariupolju u aprilu ove godine, uz prikazivanje njegovog filma „Mariupolis“ iz 2016. Festival smo zatvorili ukrajinskim filmom, jer smo želeli da damo podršku partnerima i filmmejkerima koji se bore za život i ne prestaju da snimaju u ovim strašnim vremenima, imajući u svesti pouke dokumentarizma da se tokom vanrednog stanja sastav društvenog poretka može razotkriti na neočekivane načine – izjavila je Marković u svom rezimeu jubilarnog Beldocsa.
Stručni žiri za dodelu nagrade u okviru srpskog takmičarskog programa radio je u sastavu Ivana Todorović, Eliz Žalado i Džejms Latimer, a o najboljim ostvarenjima međunarodnog programa odlučivali su Karpo Godina, Marta Popivoda i Migel Ribeiro.
Članovi žirija za nagradu za najbolji kratki film festivala bili su Stefan Pavlović, Lizbet de Souler i Nađa Tenštet, a Teen selekciju ocenjivao je tinejdžerski žiri Anja Knežević, Helena Stošić, Ivona Jović, Matej Kitanovski, Milica Ubović, Sara Ivanović i Vladimir Mirić.
Beldocs Industry, koji je bio deo 15. Beldocs IDFF-a, završio se 14. maja ceremonijom dodele nagrada za sekciju Beldocs in Progress.
Tokom tri dana trajanja prikazano je 16 dokumentarnih filmskih projekata u različitim stadijumima razvitka i produkcije, kao i šest projekata rađenih od strane srpskih produkcijskih kuća.
Oni su bili prikazani pred grupom internacionalnih industrijskih članova – medija i emitera, predstavnika festivala, prodajnih i distributivnih preduzeća, kao i predstavnika filmskog tržišta generalno.
Svi projekti su bili ocenjivani od strane međunarodnog žirija direktorke German Films-a Simone Bauman, saradnice Sarajevskog Filmskog Festivala Rade Šešić i Đanija Hasečića iz Al Jazeera.
Glavna nagrada, u iznosu 2000 evra, sponzorisana od strane Al Jazeera Balkans, dodeljenja je projektu „We are pretty loud“ Džoi David Jovanović (Joey David) iz Srbije.
Dodeljeno je i nekoliko drugih nagrada, podržanih od strane partnera Beldocs IDFF.
Nagrada za umrežavanje međunarodnog festivala u Solunu pripala je projektu Jelisavete Smit (Ukrajina), nagrada Istočnog srebrnog karavana instituta dokumentarnog filma (Strategija festivala) pripala je projektu Flotacija Eluned Zoe Aiano i Aleksandri Tatić (Srbija).
Nagrada Dokumentarnog udruženja Evropskog podsticanja dodeljena je projektu „Ne želim“ Hanisa Bagashova (Severna Makedonija) i „Pitch the Doc, Kako pričati sa Lidijom?“ Rusudana Gaprindashvilija (Džordžija, Nemačka).
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.