Izložba “The Arrangement(s)” umetnice Marine Marković, koja je otvorena je sonoć u Salonu Muzeja savremene umetnosti u Beogradu na izvestan način predstavlja završni deo serije performansa fokusiranih na pitanja odnosa moći u svetu umetnosti, u okviru umetničkog tržišta, institucionalnih politika, ali pre svega i moći u odnosu na žensko telo.
Marina Marković rekla je na otvaranju izložbe da joj je ona, lično, izuzetno važna budući da predstavlja završetak i kulminaciju serije performansa „The Arrangement“, koje je sprovodila na mnogo lokacija i u saradnji sa velikim brojem umetničkih institucija.
“To je finalno krunisano saradnjom sa Muzejem savremene umetnosti u Beogradu. Izlagati u Salonu MSUB je za svakog umetnika važan trenutak, i kako se ovim radom upravo ispituju pozicije moći i odnosi između institucija i pojedinca, osećam da je ovo adekvatan prostor i pravi trenutak za ovakvu rekapitulaciju. Izložba je svojevrsna arhiva pređašnjih performansa ali i poligon za nastanak novog koji smo upravo završili i koji je, za razliku od prethodnih, nastao u saradnji sa teoretičarima i teoretičarkama umetnosti”, kazala je Marina.
Prema njenim rečima sama postavka izložbe je bila izuzetno zahtevna imajući u vidu tehniku i scenografiju koji su pretvorili prostor u telo koje živi, pulsira i menja se konstantno,
“Moram da naglasim da u tome nikako ne bismo uspele bez profesionalnosti sjajne tehničke ekipe Muzeja“, istakla je Marina Marković
Kustoskinja izložbe Teodora Jeremić osvrnula se na rad umetnice, skrenuvši pažnju da se Marina služi jezikom korporealnog i preko sopstvene kože uspostavlja vezu između tela i njegove stvarnosti, prihvatajući da jasna granica između spoljašnjeg sveta i unutrašnjeg zapravo i ne postoji.
“To je postignuto već samim prostorom koji je krajnje imerzivan i podseća na unutrašnjost tela, na kožu koja je i barijera i polupropustljiva granica. Narušavanje te granice koja je i metafizički a i bukvalno sklona konstantnom erodiranju, najopipljivije manifestuje tetoviranje taj simboličan čin prodiranja egzorealnosti u endorealnost. U već poznatoj igri potpisivanja sporazuma, Marina je umesto institucija ovaj put pozvala teoretičare umetnosti da napišu tekstove, koji su dekonstruisani ne bi li se od njih formirao metatekst – stejtment koji će biti istetoviran na njenoj koži poput teoretskog kaveza u koji se kalupi i kojim se potvrđuje permeabilnost granica, i dvostruka priroda moći koja se konstantno predaje i preuzima, “ zaključuje Teodora Jeremić.
Autori tekstova koje je Marina tetovirala tokom performansa su Ješa Denegri, Matthieu Lelievre, Lucrezia Nardi, Daniele Capra, i ORLAN.
Serijom radova “The Arrangment(s)” Marina otvara pitanje pozicija moći koja dolazi od spolja, inskripcija koje se upisuju u žensko telo, istina koje se nameću, značenja u nastajanju.
Kao što Kristeva navodi da subjekt mora iznova i iznova uspostavljati govorni/čitalački/spisateljski akt kako bi održao iluziju čvrstine sopstvenih granica, tako i Marina svakim novim “upisivanjem” na kožu kao mesto kontakta, susreta i “mesto gde se delovanje, sloboda izbora i individualno osnaživanje spajaju sa pritiscima kulturne moći i tenzijama društvene/personalizovane kontrole” (Faber) ponovo uspostavlja domete pregovaranja, otvara novi dijalog, ostvaruje novi dogovor, i preispituje granice ali i ulogu pojedinca u restrukturiranju, reformulisanju i transformaciji struktura i disrupciji pozicija moći.
Izložba “The Arrangement(s)” Marine Marković biće dostupna publici do 25. avgusta.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.