„Fudbalski klub“ Nišville u top 10 Evrolige, ali to sponzori i ministarstva ne vide 1foto Heather Warwick

Džez je po prirodi takva muzika da je nijedna vlast ne voli, to ćete kroz istoriju naći. On se poziva na dve bitne stvari – slobodu izražavanja i improvizaciju.

To je kazao Ivan Blagojević, direktor Nišville Jazz Festivala, upitan zašto država nema sluha za Nišville, s obzirom da ni pre korone nije izdvajala naročito pohvalna sredstva iz budžeta za jedan od najznačajnijih džez festivala u našoj zemlji.

On je primetio da je čak i planetarno džez „u opadanju“, iako je to klasična muzika 21. veka.

– Kada bih stavio u program nekoga ko svira džez standarde, kritičari bi me popljuvali. Pa smo vrlo vešto išli na manipulaciju, da privučemo ljude komercijalnim džezom koji će tako zavoleti klasičan džez. U pitanju je dugogodišnji rad na edukaciji publike, u kome je Niš daleko ispred svih – kazao je on.

Blagojević je juče, na konferenciji za medije u Dvorani Kulturnog centra, povodom ovogodišnjeg Nišville džez festivala koji će biti održan u Nišu od 5. do 15. avgusta (glavni program počinje 12), najavio dolazak Darila Džounsa direktno iz Los Anđelesa, basiste Rolingstounsa od 93. godine i čoveka koji je svirao sa Majlsom Dejvisom.

On, prema Blagojevićevim rečima, sticajem okolnosti svira rokenrol i pati za džezom.

Direktor festivala izdvojio je i Stenlija Džordana, nazvavši ga jedinim dostojnim naslednikom Džimija Hendriksa u ovom momentu. Blagojević je povodom njegovog nastupa kazao da će Džordan čak i izgledati kao Hendriks na Nišvillu, jer je i čitav program omaž legendarnom gitaristi.

On je najavio i legendu evropske gitare Filipa Katrina, bend Džipsi Kings i mnoge druge.

„Fudbalski klub“ Nišville u top 10 Evrolige, ali to sponzori i ministarstva ne vide 2
Foto: Ting Vogle

Prema njegovim rečima, ovogodišnji slogan Nišvila je „Step back“, košarkaški izraz kada, da biste izbegli blokadu, a poentirali, morate da skočite korak unazad.

– Nikad nismo imali podršku, uvek smo glumili Kalimera i pozivali se na nepravdu, ali budžet je skočio unazad. Grad Niš nam je umanjio svotu, a ministarstva su nam bacila mrvice, kao i prethodnih godina. Primera radi, mi smo najbolje ocenjeni muzički festival na konkursu Ministarstva kulture, ali smo dobili tri puta manje sredstava nego najbolje ocenjeni filmski festivali, pozorišni festivali, a koštamo bar tri puta više – konstatovao je on i dodao da će se to teško ispraviti dok se ne promene konkursna pravila ili možda uvede poseban konkurs za organizaciju događaja van Beograda.

Sa Ministarstvom turizma situacija je još drastičniju, istakao je Blagojević, iako su dobitnici nagrade „Turistički cvet“.

– Ne mislim da ne treba da imaju ni Palić ni Kustendorf 12 miliona, ni Bitef, ni Love fest šest, smatram i te kako da treba da imaju i više od toga, ali smatram da mi treba da imamo makar toliko, jer radimo jedan ozbiljan umetnički festival. Radimo žestoko na promociji kulturnih vrednosti Srbije i ovo nije samo džez festival, jer ovde ima i pozorišta i filma i slikarstva… svih drugih grana umetnosti – ukazao je on i dodao da postoje makar dva razloga iz kojih treba podržavati Nišville, prvi je zbog imidža Srbije, a drugi je ekonomski, zato što Nišville doprinosi budžetu više nego trostruko.

A s obzirom da su i sponzori u modusu „korak unazad“, on je u šali kazao da razmišljaju da se ubuduće registruju kao fudbalski klub Nišvill jazz festival, jer im se čini da će mnogo lakše zainteresovati sponzore, pošto im je ovako teško objasniti da igraju Evroligu i da su u top 10 Evropske unije.

– Ove godine smo sigurno u top 10, tu se zahvaljujemo kovidu 19 maksimalno, jer nam je omogućio da ostali konkurenti ne rade festivale ove godine – kazao je direktor i dodao da će sledeća godina biti ključna za Nišville, te će videti da li će se uputiti put nekih drugih država ili pokušati da hodaju hod pod mukama, bez ozbiljne podrške države i sponzora.

– Uspeli smo 10 dana programa da sklopimo, ništa slabije – pohvalio se on dodajući da je program festivala jedina stvar koja ne ide korak unazad. Odličan pozorišni program, stotinak sortiranih filmova, program Prijatelji Šabanu, i glavni program.

Nakon pres-konferencije odžan je tradicionalni Nišville promo live program na Platou ispred Kulturnog centra Beograda kod fontana, a nastupio je Jazzysad Combo sastav.

Jova Radovanović

Blagojević je podsetio da je dobitnik je nagrade za životno delo muzičar i glumac Jovan Radovanović, član benda Sedmorica mladih.

– Bend je obeležio početak diksilenda u Srbiji, a sam Jova kako svojim sviračkim, tako i glumačkim umećem značajno je doprineo popularizaciji džeza svirajući klarinet i saksofon. Nagradu će primiti 11. avgusta u Gradskoj kući u Nišu, a sutradan izvesti mali performans zajedno sa beogradskim diksilend bendom na Nišvillu – rekao je Blagojević.

Džez i astrofizika

– Od osam predstava u takmičarskoj konkurenciji, sedam je iz inostranstva, startuju Holanđani zatim Brazilici… Dobili smo podršku Filmske komisije za Nišville movie summit, a program se otvara premijerom filma o Laurentu Garnieru, iako on nije tipičan predstavnik njihove Midnight jazz scene, ali je svakako jedan od autoriteta u toj priči. Biće prikazani i filmovi iz Irana, Tanzanije, Nigerije .. – najavio je Blagojević.

Koordinatorka Jovana Mišić predstavila je projekat L’air des Balkan.

Izvođač Milan Stanković – Sevdah Baby, najavio je da su set listu prilagodili festivalu te da će biti inspisrisana uticajem fanka, a pomalo idžeza.

– Privatno džez kapiram kao vrhunac bavljenja muzikom, ponekad u šali kažem da ću se u sledećem životu baviti astrofizikom i džezom, ali u ovom to ne mogu da postignem – kazao je Stanković.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari