Netfliks (Netflix) je izvršio revoluciju na tržištu zabave. Ta striming-platforma je tradicionalnim TV i medijskim gigantima oduzela publiku. Oni sada uzvraćaju udarac. I to istim oružjem.
U poređenju s gotovo sto godina istorije kompanije Volt Dizni, Netfliks se sa svojom 21-om godinom može smatrati početnikom u svetu šou-biznisa. Pa ipak, ta firma je sa svojih 150 miliona pretplatnika neprikosnoveni kralj platforme budućnosti: onlajn-videostriminga.
Najveći konkurent Netfliksu je internet-svaštar Amazon sa 100 miliona mušterija. Tu je i Gugl sa kanalom Jutjub koji doduše može da se pohvali sa više od 1,3 milijarde korisnika, ali oni ne plaćaju mesečnu pretplatu kao što je to slučaj s Netfliksom i Amazonom.
Konkurencija dolazi
Na unosnom tržištu onlajn-striminga je još nekoliko velikih igrača poput HBO ili Hulu, ali bi od sledeće godine konkurencija mogla znatno da ojača. U igru se ubacuje i telekomunikaciona kompanija AT&T koja je nedavno kupila medijsku kompaniju Tajm Vorner, a u njenom vlasništvu je već striming HBO i HBO Now.
I džin Dizni na tržište striminga ulazi preko kompanija koje već poseduje kao što je Hulu. No nedavnom kupovinom medijskog koncerna 21st Century Fox, kolekcija filmova dodatno se proširila. Dizni početkom septembra uvodi svoj servis pod nazivom Disney Plus.
U biznis sada ulaze i kompanije poput Epla (Apple) koji na jesen u 100 zemalja sveta pokreće svoj servis Apple TV Plus. Kako bi privukao što više pretplatnika, Epl je za ekskluzivne produkcije pridobio zvezde poput Opre Vinfri, Dženifer Aniston i Riz Viterspun.
Striming potiskuje klasični TV
I dok je upotreba striminga u stalnom porastu, klasični TV je u fazi povlačenja. Većina korisnika u SAD čak i klasične TV-formate poput vesti prati preko striming-servisa. Američko preduzeće za analizu medijskog tržišta Reportlinker vrednost tržišta onlajn-striminga procenjuje na 125 milijardi dolara. Samo u SAD pretplatnici mesečno na striming-servise potroše dve milijarde dolara. Prosečan Amerikanac nedeljno na gledanje serija i filmova preko striminga potroši isto vremena kao i na radnom mestu.
U Nemačkoj i Evropi je korišćenje striminga slabije, ali je u stalnom porastu. Prema istraživanju nemačkog javnog servisa ARD/ZDF, 60 odsto građana barem jednom nedeljno konzumira pokretne slike preko striminga.
Osim mnogih prednosti striminga prema klasičnom TV-u, poput programa koji nije isprekidan reklamama ili individualnog određivanja vremena gledanja, korisnici ističu i kvalitet programa koji je bolji u poređenju s klasičnim TV-om.
Tome doprinose i sopstveni sadržaji od kojih su neki već ušli u istoriju masovnih medija poput Netfliksovih produkcija „Kuća od karata“ ili „Čudnije stvari“ (Stranger Things). Tu je naravno i HBO s fenomenom zvanim „Igra prestola“ (Game of Thrones).
Dizni u trku ulazi sa sopstvenim produkcijama poput serijala filmova „Ratovi zvezda“ ili animiranim filmovima produkcije Piksar. Istovremeno, Dizni Netfliksu neće da produži prava za prikazivanje svojih sadržaja. Ali to će Dizniju doneti i gubitke, jer mu je Netfliks godišnje uplaćivao više od 300 miliona dolara.
Da li je na pomolu rat cena?
Poznavaoci prilika veruju da bi nova konkurencija mogla da rezultira i ratom cena. I dok Netfliks u međuvremenu za najpovoljniju pretplatu traži ne osam nego devet dolara, Dizni u igru ulazi pretplatom od sedam dolara mesečno. Netfliksu su novi prihodi preko potrebni kako bi novim produkcijama nadoknadio odlazak filmova iz Diznijeve ponude.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.