Glumci Narodnog pozorišta: Politika nije naš rejon 1Foto: Aleksandra Ćuk

Povodom otvorenog pisma Bratislava Petkovića i Zorana Avramovića o situaciji u Narodnom pozorištu, na svojoj Fejsbuk stranici reagovali su glumci Narodnog pozorišta.

„Traženje ostavke Dejana Savića, upravnika Narodnog pozorišta, prvenstveno od dramskih umetnika, članova Drame Narodnog pozorišta, a potom artikulisano kroz zahtev SINGLUS-a je krajnje rešenje, zbog višegodišnjeg zlostavljanja, zanemarivanja i odbijanja dijaloga od strane upravnika i UO, čiji je Petković član, ili nije“, odgovaraju na svojoj Fejsbuk stranici glumci NP povodom otvorenog pisma javnosti Bratislava Petkovića i Zorana Avramovića o situaciji u NP, pod nazivom: „Zahtevi su iskorak iz sindikalnog polja u prikriveno političko“.

„Pravo zaposlenih Narodnog pozorišta koji su digli glas i traže smene, kvalifikuju se ‘iskorakom iz sindikalnog polja u prikriveno političko, jer je očigledno da se demonstrira moć’, i još ‘dejstvom nekadašnjih samoupravnih odnosa’! Ovom izjavom namerno se zanemaruje da su na nepravilnosti u radu upravnika i UO Narodnog pozorišta prvenstveno reagovali umetnici ansambla Drame, koji su tražili ostavku upravnika Dejana Savića, prvo zbog smene uspešnog direktora Drame, a zatim i zbog nezakonito izvršene prenamene sredstava iz sredstava Drame i zbog urušavanja programa rada Drame u 2018, a da je tek zatim zahtev formalno podnet preko sindikata Drame, sindikata u kome sada nisu samo dramski umetnici i članovi Drame Narodnog pozorišta, već i zaposleni iz drugih sektora koji su u funkciji stvaranja predstava“, odgovaraju članovi Drame NP na konstataciju iz naslova Petkovićevog i Avramovićevog teksta, ističući da „mandat Dejana Savića i ne samo njegov, već i UO, ne dovodi u pitanje samo grupa glumaca, već i kolege iz Opere, Baleta, sektora šminke, kostima, garderobe, obuće, svetla, tona, obezbeđenja i ostalih sektora“.

Oni se između ostalog pitaju i da li je Bratislav Petković član UO jer „nikad nije objavljeno da li je i ako jeste – zašto g. Petković izašao iz UO“. Takođe, ističu da predsednik UO Aleksandar Gatalica tek sada poziva na dijalog a sam se nije osvrnuo na zvaničan dopis tadašnjeg v. d. direktora Drame Željka Hubača od pre pet meseci u kome je Hubač skrenuo pažnju na pogubne posledice odluke UO – prenamenu sredstava i zbog toga izostanak premijere u narednih sedam meseci i to u jubilarnoj, 150. sezoni NP. Smena direktora Drame do koje je došlo nakon što je on u jednom intervjuu nedavno ponovo postavio pitanje takve odluke uprave NP, pokrenula je i mnoštvo drugih pitanja oko problema u ovoj kući, podsećaju glumci, ali su se članovi UO kojima su ta pitanja uputili proglasili nenadležnim.

„Na kakav dijalog g. Gatalica poziva umetnike Drame? Da podrže upravnika koji ih je u javnim nastupima vređao kao ljude i osporavao kao umetnike? Ne može Ričard Treći na kraju komada da oživi one koje je pobio i da im se izvini“, slikovito opisuju situaciju članovi Drame. Oni nadalje odgovaraju Petkoviću i Avramoviću da će „personalna promena promeniti stanje, jer je trenutno stanje u Narodnom pozorištu neodrživo. To dakle podrazumeva smenu upravnika Dejana Savića, koji se pokazao nestručnim za vođenje takve institucije kao što je Narodno pozorište i smenu svih njegovih bliskih saradnika koji su mu omogućili urušavanje Narodnog pozorišta. Koliko je tome doprineo Dejan Savić, doprineo je i UO na čelu sa g. Gatalicom“, ističu glumci i dodaju da je potrebna sistemska promena u poslovanju NP, pa i odnosa upravnika prema zaposlenima.

„Ta sistemska promena će početi onoga časa kad javnost bude upoznata sa finansijskim poslovanjem Narodnog pozorišta, što su JAVNI podaci, na koje mi (javnost) imamo pravo, a koje uprava Narodnog pozorišta uporno odbija da objavi. Kada budemo sagledali ko je od zaposlenih na koje mesto postavljen, sa kojom stručnom spremom, ko je i na osnovu čega unapređivan i zapošljavan proteklih godina. Kada se bude videlo tačno ko je imao, ili nije imao ugovore za posao koji je obavljao. Kada dobijemo odgovor na pitanje zašto je novac za održavanje repertoara predviđen za celu godinu potrošen u junu. Kada se bude saznalo zašto su skele oko Narodnog pozorišta na početku jubilarne 150. sezone i sve odgovore u vezi sa tenderom, konkursom i ugovorom. Kada se utvrdi zašto se zaposleni iz Narodnog pozorišta koriste u privatne svrhe rukovodilaca Narodnog pozorišta“, naglašava se između ostalog u reagovanju uz napomenu da će do promena doći kada se bude poštovao Statut NP, ali da taj dokument uprava odbija da dostavi štrajkačima već tri nedelje unazad iako je on javan. I podaci o uposlenosti glumaca mogu se dobiti od uprave, dodaju glumci, a (proverive) činjenice su da je uposlenost ansambla veća nego pre četiri godine, „kao i činjenica da neki članovi Drame Narodnog pozorišta deceniju i više nisu bili u podelama i predstavama koje se igraju u Narodnom pozorištu. To jeste važno pitanje. Ali isto tako i pitanje zapošljavanja proteklih sezona na mestima slabe ili gotovo nikakve produktivnosti“, podvlače članovi Drame.

Budućnost ove ustanove biće blistava, kažu na kraju glumci, ako ona bude mesto „gde upravnik neće zloupotrebljavati svoje diskreciono pravo i smenjivati uspešnog čoveka kome je navodno istekao v. d. mandat (!?), a sam upravnik je uživao v. d. mandat skoro pune četiri godine i još dve od kako je zvanično postavljen za upravnika, kao i njegov kolega iz Baleta kome je mandat odavno istekao“.

„Na uvrede i pokušaje povrede časti, vezane za insinuacije o politizaciji ovog slučaja, nećemo se ni osvrnuti. Politika nije NAŠ rejon. Naš rejon je umetnost“, zaključuju umetnici uz konstataciju da se u jednom slažu sa Petkovićem i Avramovićem – da je „logično i pravedno da javnost zna kako se novac troši“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari