Umesto raspisivanja javnog konkursa za novog direktora Filmskog centra Srbije, koji je po zakonu morao da bude objavljen najkasnije do 18. maja, jer je aktuelnom direktoru, reditelju Gordanu Matiću 18. jula isticao četvorogodišnji mandat, Ministarstvo kulture izvelo je novi manevar sile i ignorisanja zakonske procedure – na sednici Vlade 1. juna za vršioca dužnosti direktora izabran je Ivan Karl, a Matić je smenjen.
Najznačajnija filmska ustanova koju već godinama prate skandali sada je uvučena u v.d. stanje, Matić je smenjen a da mu niko iz Vlade ili Ministarstva kulture ništa nije javio, a nije ni Filmskom centru Srbije, o svojoj smeni samo mesec i po dana pre isteka mandata saznao je od prijatelja koji su vest o imenovanju Ivana Karla pročitali na Fejsbuk stranici Ministarstva kulture.
Jasna je, dakle, ova namera vlasti da „preskoči“ javni konkurs, eventualna iznenađenja i javne skandale koji bi mogli da ga prate, i da na čelo FCS na „sporedna vrata“ dovede čoveka „po svojoj meri“. Novi potezi u „osvajanju“ FCS, stavljanja pod kontrolu proizvodnju novih filmova, disciplinovanje i egzistencijalno ucenjivanje filmskih stvaraoca, ipak može da iznenadi samo neupućene u filmske prilike.
Jer, podsećanja radi, još sredinom januara ove godine, kada je ministarka kulture Maja Gojković onako „usput“ pomenula da je Vlada Srbije donela predlog izmene postojećeg Zakona o kinematografiji, koji se prevashodno odnosi na funkcionisanje FCS, bilo je jasno da se sprema nova ofanziva vlasti, o čemu je Danas nekoliko puta već pisao.
Ovom izmenom, odluku o predlogu konkursne komisije za finansiranje i sufinansiranje proizvodnje filmova sada će donositi direktor FCS, umesto Upravnog odbora FCS, kao što je to bilo do sada. Prebacivanje odgovornosti i velike moći na samo jednog čoveka, koga na konkursu bira Ministarstvo kulture i imenuje Vlada Srbije, naravno da je problematično u zemlji sa ovakvom vlašću, i da olakšava političke manipulacije, „legalno“ uvođenje cenzure u filmsku umetnost, eliminisanje „nepodobnih“ autora…
A u novom događaju zvanom „direktor FCS“, svakako je „zanimljivo“ i to da od 1. juna, kada je smenjen, Gordan Matić ni posle pet dana nije dobio saopštenje Ministarstva kulture o tome. Zato je i u ponedeljak, 6. juna, kako kaže za Danas, bio na radnom mestu u FCS, jer poštuje zakon i želeo je da sačeka da mu neko uruči razrešenje dužnosti direktora. Ono ipak nije stiglo, ali je juče u kasnijim popodnevnim časovima Vlada Srbije na svom sajtu napokon objavila zvanično saopštenje o njegovoj smeni.
– Žao mi je zbog moje države, zbog Filmskog centra, mojih kolega i svih filmskih radnika što je došlo i do ovog skandala. Nije bilo potrebe za tim, moglo je sve lepo da se završi. Ja sam na vreme, kako nalaže zakonska procedura, u ime FCS uputio dopis Ministarstvu kulture da raspiše javni konkurs za izbor novog direktora, i ne vidim šta je bio problem da se to učini. Ali, očigledno je da je Ministarstvo kulture tražilo najbolje rešenje za sebe, a vreme će pokazati da li je to bio dobar potez. Želim da verujem da će odlučivanje i usvajanje odluka za finansiranje i sufinansiranje biti časno, jer je većina ljudi u srpskoj kinematografiji i kulturi časna. Ministarstvo i Vlada su uradili ono što su smatrali najboljim da zaštite sopstvene interese, pre svega, i verovatno su direktora FCS tražili po toj „meri“. Naravno, to pitanje treba da prođe test vremena – kaže Matić.
U užim filmskim krugovima ipak je javna tajna da je ministarka kulture Maja Gojković imala veliki animozitet prema Matiću, da mu se u komunikaciji obraćala vrlo neprijatno i arogantno, i da, kako se govorilo, „ne može očima da ga vidi“, upravo zbog pokušaja da se otrgne nekim „sugestijama“ vlasti i da kao filmski reditelj ostane lojalan svom esnafu.
– Pre svega, želeo sam od prvog dana da budem lojalan FCS, domaćoj kinematografiji ali i sopstvenim principima profesionalnog obavljanja posla u interesu srpske kinematografije, a ne nekim načelim ideologije. Mimoilaženja su normalna u normalnoj komunikaciji, ali kada ona preraste u nivo ideologije za koju kao odgovorno lice a ne puki izvršilac smatrate da može da ugrozi interes domaće kinemotografije, smatrao sam da moram da reagujem. Raznih faza u našim odnosima je bilo. Bio sam zaista uz one principe koje sam smatrao časnim i čistim prema domaćim stvaraocima i domaćim projektima. To sam smatrao i svojim osnovnim zadatkom – kaže Matić, dodajući da je problem i zastoj u komunikaciji sa ministarkom kulture dugo trajao, a eskalirao je početkom godine, kad nije htela da odobri programsku delatnost FCS.
– Planirao sam da odem iz FCS kad mi istekne mandat, iako nikada direktno nisam rekao Maji Gojković da ne želim da budem učesnik novog konkursa za direktora FCS. Ali, jesam nekim kolegama, i pretpostavljam da je to mogla da čuje, a bilo je, naravno, i momenata kada sam razmišljao da to ipak učinim, upravo zbog nekih ljudi iz filmske struke koji su me nagovarali da pokušam da dobijem još jedan mandat. Ne znam zašto se sve dogodilo na ovaj način, kad sam to pokušao da saznam od nekih članova UO rekli su mi da i oni ne znaju.
S druge strane, u proteklih pet dana, Matiću se u svemu ovome dešava i nešto lepo:
– Javljaju mi se brojne kolege i daju mi podršku, posebno sam prijatno iznenađen reakcijama nekih filmskih stvaralaca u Sloveniji, Hrvatskoj, Makedoniji, stigle su mi poruke i od direktora filmskih centara u regionu, iz Rumunije, Italije…To su lepi gestovi pažnje prema nečijem radu, i svakog čoveka bi obradovale.
Na naše pitanje kako se oseća zbog načina na koji mu je Ministarstvo kulture „zahvalilo“ za četvorogodišnju saradnju, Matić kaže:
– Nakon zaista turbulentnog mandata u kojem je FCS ipak uspeo da postigne ozbiljne rezultate, poput stalnog učešća naših filmova na festivalima u Veneciji, Kanu, Berlinu, Karlovim Varima, Moskvi, Torontu, nakon drugog rezultata u Evropi 2021. godine u šeru gledanosti domaćeg filma, i 8. u 2022, nakon rekordnih uspeha izdavačke delatnosti FCS, stvaranja Mreže kinoprikazivača Srbije, stvaranja Asocijacije filmskih festivala, kao i nakon doškolovavanja više od 150 filmskih radnika i obezbeđivanja prihoda njihovim porodicama, imam o čemu da govorim – rezimira Matić svoj rad, i to nije sve.
– Nakon završetka rada na sinhronizaciji Pravila manjinskih koprodukcija u regionu, nakon rešenja izazova nezabeleženih tokom COVID pandemije u testiranjima i vakcinaciji filmskih radnika i normalizaciji infrastrukture, nakon izazova sa Južnom pokrajinom i na međunarodinom planu, i činjenice da je većina ozbiljnih projekata i autora dobila podršku za svoje projekte i da se nikad, ne samo više nije snimalo nego da naši projekti nikada nisu imali veću vidljivost još u fazi razvoja – osećam se razočarano.
Kako ističe, nije morao da bude takav epilog.
– Zaista nije bilo razloga za to. Mislim da se i direktori kulturno umetničkih društava iz zabačenih mesta a ne direktor institucije od nacionalnog značaja, bez obzira ko on bio, razrešavaju dužnosti na časniji način, a ne putem Fejsbuka i Instagrama. Mislim da to dosta govori o etici i časti tih ljudi – kaže Matić.
Šta filmski stvaraoci od FCS mogu da očekuju u narednom periodu od novog „tandema“ Ivan Karl – Miroslav Lekić (reditelj koji se u skandaloznom poništavanju javnog konkursa za eminentne reditelje i nezapamćenoj harangi na svog kolegu Gorana Markovića preporučio kao provereni kadar vlasti i nedavno imenovan za predsednika UO), Matić navodi da im iskreno, kolegijalno želi sve najbolje.
– Treba im dati priliku. Puno je izazova pred njiima. Nadam se da će donositi prave odluke i preuzimati odgovornost kada bude neophodno, i da će FCS učiniti još boljim mestom domaćeg filma. To je kuća svih nas koji se bavimo kinematografijom, a ne samo onih koji su na “vlasti“ – ističe Gordan Matić.
Stevan Filipović: Vučićeva osveta umetničkoj branši
– „Ponoćna“ ekspresna smena direktora FCS Gordana Matića, koji je ipak bio čovek koji se trudio da balansira između političkih pritisaka i interesa, i dostojanstva branše, i dovođenje partijskog poslušnika Ivana Karla, koji je svojevremeno, sa Miloševićevim i Koštuničinim intimusom Tijanićem, nemušto objašnjavao publikumu zašto RTS odbija da prikaže nagrađivani film „Šišanje“, jeste direktna osveta Aleksandra Vučića celoj umetničkoj branši. Umetnicima koji su većinski i ponosno, podigli glavu da na protestima „Srbija protiv nasilja“ kažu NE nasilju za koje je on lično odgovoran, kao uzurpator apsolutne vlasti u Srbiji – kaže za Danas reditelj Stevan Filipović.
Srđan Dragojević: Zbunjujući način imenovanja
Prema rečima reditelja Srđana Dragojevića, Ivan Karl je zbog impresivne biografije svakako neko ko bi bio izabran na konkursu za direktora FCS, pa zbunjuje način njegovog imenovanja bez konkursa.
– Mislim da v.d. status treba izbegavati kako bi direktor bio nezavisan, imao mogućnosti da tokom svog mandata sprovede strategiju sa kojom je došao. Naša organizacija, Ufus Afa zastita koja broji 400 članova, reditelja, scenarista i snimatelja, već je i sa predhodnim direktorom Gordanom Matićem i novim UO otvorila dijalog i iznela inicijativu da mi predložimo članove Umetničkog saveta FCS, tela koje postoji u njegvom Statutu, ali je iz nekog razloga ugašeno u predhodnom periodu. Predložili smo, takođe, izvestan broj naših članova za selektorske konkursne komisije, i nekoliko autorki i autora je UO odbor prihvatio. Očekujemo nastavak saradnje i sa Ivanom Karlom – kaže Dragojević.
Branislav Jević: Nagoveštaj iz tabloida
Producent Branisav Jević kaže za Danas da ne zna dovoljno o poslednjim događajima u FCS da bi imao nekakav stav.
– Ali, to zvuči loše, kao nekakav nagoveštaj iz tabloida. Gordan Matić je delovao OK, mislim da je uradio dosta dobrih stvari tokom svog mandata. Nadam se da će odgovorna lica u vladinim agencijama postavljati kadrove u saradnji sa strukom. Kad je u pitanju Filmski centrar Srbije – struku bi trebalo da predstavlja Grupacija za kinematografiju pri Privrednoj komori Srbije, koja sve nas okuplja. Jesu li konsultovali Odbor Grupacije, to bi verovatno za vršioca dužnosti bilo dovoljno? – smatra Jević.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.