„Hinkeman“ oduševio publiku 1

Predstava „Hinkeman“, po tekstu Ernsta Tolera, u režiji Igora Vuka Torbice, u izvođenju Zagrebačkog kazališta mladih (ZKM) oduševila je publiku Jugoslovenskog pozorišnog festivala, koja je igru glumaca ocenila sa 4.86, što je najviša ocena za pet festivalskih večeri.

Višeslojni i antiratni komad, kroz priču o tragičnoj sudbinu vojnika koji u Prvom svetskom ratu ratu gubi muškost, kritički se osvrće na našu civilizaciju i domete evropskih vrednosti, iz kojih je proterana ljudskost i normalnost, a posleratno stanje postaje gore od ratnih užasa.

Gromoglasnim aplauzim i pozivima na bis, publika je nagradila zagrebačke glumce, predvođene sjajnim Ozrenom Grabarićem, koji su tokom dvočasovnog komada, sa, filigarsnki preciznom kolektivnom igrom i scenskim pokretom, mnoštvom metafora i asocijacija, poput muzičke numere iz Kopoline „Apokalipse“, „Marseljeze“, evropske himne „Ode radosti“, ali i sa oživelim prizorom sa ulja na platnu „Sloboda vodi narod“ (Ežen Delakroa), prikazali čarobnost i moć pozorišta, ali i nemoć čoveka da se ostvari u cirkuskoj civilizaciji.

Iako nastao u vreme kada su hrvatski branitelji protestovali i tražili da se reše njihovi problemi, dometi komada su mnogo veći. I danas se zvecka oružjem, a permanento stanje nezavršenih ratova na našem području i nekakvih „preddržavnih“ udara, te globalna ratna stanja, zagrebački komad čine aktuelnim i potrebnim, a u tetarskom smislu dragocenim, zbog načina na koji je osmišljen i izveden.

– Nakon čitanja Tolerovog teksta, većina glumaca je dobila zadatak od reditelja da napiše tematski monolog, koji je kasnije trebalo da izgovorimo pred svima. Ja sam dobio temu „Zašto je rat dobar“. Morao sam, iako ne mislim da je rat dobar, da pronađem činjenica kojima bih ga opravdao. Igor Vuk Torbica i dramaturškinja Karatina Pejović su čitali naše tekstove i prilagođavali ih sceni i ceo proces rada bio je izuzetno uzbudljiv – svedočio je sjajni Ozren Grabarić.

Jasmin Telalović je naveo da je tema njegovog teksta bila „Za svoju domovinu bih i srce svoje dao“, što je, kako je rekao „u suprotnosti sa njegovom uverenjima“.

– Bilo mi je užasno teško da napišem monolog na tu temu i znam da je svako od nas imao neki problem. Ipak, svi su se snašli i dali najbolje od sebe – rekao je Telalović.

Rakan Rushaidat, koji je igrao naslovnu ulogu, rekao je da je reditelj podsticao glumce da istražuju dublje veze Tolerovog teksta sa današnjim vremenom.

– Na prvo čitanje učinilo nam se da je sve potpuno jasno, ali što smo dublje ulazili u tekst, sve više smo shvatali koliko ga je Toler već u startu slojevito napisao – kazao je Rakan Rushaidat.

– U Zagrebu je sve više ljudi koji nemaju priliku da dođu u pozorište, jer je kupovna moć sve manja. Ne želim da politizujem, ali „Hinkeman“ ukazuje na to da smo u fazi nastajanja novog duštvenog poretka. Ceo svet je pred revolucijom, zbog mnogih nepravdi. Zbog toga je za mene ova predstava izuzetno dirljiva. Pogađa me citat iz predstave da smo „marionete u ratu i robovi u miru“ i da smo zapravo izmanipulisani. Mislim da se prepoznajemo u ovoj predstavi – rekla je Snježana Abramović Milković, direktorka ZKM-a i dodala da ta pozorišna kuća svojim repertoarom pokušava da kod publike izgradi kritičko razmišljanje.

– Pozorište ima zadatak da mlade ljude nauči da misle i, ako treba, da se bune, ali sa razlogom – poričila je ona.

Večeras će gostovati ansambl NP Beograd sa predstavom „Bela kafa“, Aleksandra Popovića, u režiji Milana Neškovića.

Policija ispred pozorišta

Sinoć, pred početak komada, ispred užičkog pozorišta bilo je nekoliko policajaca, a zastave Hrvatske i Crne Gore, koje su od početka festivala bile na zgradi pozorišta uz srpsku zastavu, nisu bile skinute, ali su postavljene tako da se ne vide. Publiku je zabrinulo i to što su, umesto ispred pozorišne sale, pozorišni redari pregledali ulaznice ispred glavnog ulaza u pozorišnu zgradu. Danas je nezvanično saznao da je uzok svemu tome bila pretnja koju je, za sada nepoznati muškarac, juče oko 18 časova, telefonskim pozivom uputio upravi pozorišta. On je, navodno, zapretio da će „zapaliti pozorište, zbog dolaska Hrvata“, ali i zbog „Gorana Jevtića“, člana festivalskog žirija kome se sudi zbog sumnje za obljubu maloletnika. S druge strane, prema nezvaničnim saznanjima iz užičke policije, pretnja se odnosila samo na „paljenje hrvatske zastave“, a da Jevtić nije pominjan. Policija je brzo reagovala na poziv iz uprave pozorišta, a potom je obavestila osnovnog javnog tužioca. Međutim, niko iz uprave pozorišta i festivala nije hteo da komentariše pretnje, obećavši da će o tome javno progovoriti nakon festivala, koji se završava u ponedeljak uveče.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari