Gudački kvartet Brodski stigao je na ovogodišnji BEMUS ovenčan već svojim veoma ‘cool’ statusom, kojem godine očigledno samo pomažu da uveliča sopstveni značaj za sve buduće generacije slušalaca.
Ako ste došli na njihov koncert, to znači da kapirate šta sve klasična muzika danas može da bude i kako sme da se bez ogrešenja o svoju suštinu tumači i izvodi, a da ostane u kontaktu sa sadašnjim vremenom, bez obzira iz kog doba ona sama originalno poticala. Na stranu čuvene kolaboracije ovog Kvarteta sa superzvezdama poput Elvisa Kostela, Bjork ili Pola Makartnija – doživeti neku njihovu uzbudljivu interpretaciju iz domena takozvane ‘ozbiljne’ muzike, možda je još i prevratničkiji čin od tek toga da podelite kao klasični umetnik neki stejdž sa velikanima rok žanra. A sve vreme ne narušavajući poštovanje za autentične kompozitorske vizije.
Za ovu priliku, Brodski kvartet izabrao je zaista distingviran niz dela, u kojem su mesta našli Šostakovič, Betoven, Karen Tanaka i Mendelson. Sve te kompozicije povezuje snažan doživljaj gubitka, bitka sa podnesenim bolom i naporni tereti duše i srca s tim u vezi. No, pomenuti stvaraoci ne bi bili to što jesu, da svoju pretrpljenu tugu i udarce sudbine nisu investirali u veliku umetnost. Veliku, ne samo iz razloga što su ovi otmeni i kompleksni gudački kvarteti napisani sjajnim autorskim jezikom, već zato što oni i dan-danas ostavljaju upečatljiv utisak na slušaoca svojim živim glasovima, čije značenje možemo savršeno razumljivo da razaznajemo i u našoj svakodnevici XXI veka. To jeste dobrim delom zbog osobenog interpretativnog pristupa samog Kvarteta Brodski, ali svakako i zato što su baš ovi umetnici koji ga čine umeli da pronađu komade koji ih izazivaju u sadašnjici da budu protumačeni sviračkim izrazom savremenog čoveka, kao i da se nenadanim vezama ukopčaju među sobom.
NJihov uvodni Šostakovič (Gudački kvartet br. 7 fis-moll op. 108) tako momentalno angažuje vaše najskupocenije emocije svojom bolnom odlučnošću i jednim složenim zvučnim putešestvijem po unutrašnjim hodnicima nedostajanja. Zato ćete se već u narednom Betovenu (Gudački kvartet br. 11 f-moll op. 95 „Ozbiljni“) zapanjiti do koje mere sam Ludvig Van korespondira ne samo sa Šostakovičem, već i sa vama lično. Ta oluja osećanja koja se stuštila na zvuk instrumenata i ulila jedno specijalno gorivo u ekspresivne rezervoare Brodski kvarteta, ta prenežnost suštinski moderna, taj sasvim rokerski juriš u metu onog najintimnijeg u životu i stvaranju – i sviranju! – prepleteni su ovde na jedan žestoko privlačan način.
Energetski intenzitet zaista predivnog komada „Na Betovenovom grobu“ koji potpisuje savremena japanska kompozitorka Karen Tanaka, takođe se u drugom delu koncerta gotovo neprimetno uliva u snažnog Mendelsona (Gudački kvartet br. 6 f-moll op. 80). On je tu da zaokruži ovo specijalno veče svojim pak nošenjem sa nestankom voljenog bića, koje je u ovom poslednjem komadu na zvaničnom programu u znaku potresnog tonskog obrušavanja i vibrantne kontemplacije nad neumitnim odlaskom.
Ali, da ovaj ponovni susret sa Brodski kvartetom ne protekne u celosti kao setno hodočašće u samo središte srca, pobrinula se niska sjajnih biseva – još jedan ljupki Mendelson, duhoviti Šostakovič i čudesna nova kompozicija Isidore Žebeljan. Baš smo uživali.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.