Posle šestodnevnog uvoda sa VR spektaklom španske umetnice Blanke Li „Pariski bal“, koji je bliži filmskoj animaciji nego pozorištu, mada neki tvrde da je to njegova budućnost u koju je prošle nedelje u beogradskom bioskopu „Balkan“ ušlo 580 posetilaca, 20. Beogradski festival igre večeras se vraća na pravu scenu – u Operu i teatar Madlenuanum gde će zvanični program jubilarnog BFI otvoriti holandska trupa Introdans iz Arnhema.
Njen celovečernji temat inspirisan muzikom prvog majstora baroka – orguljaša, čemabiste i kompozitora Johana Sebastijana Baha obuhvara tri koreografije svetski poznatih umetnika različitih koreografskog senzibiliteta i „rukopisa“: Adonija Foniadakisa, Sidija Larbija Šerkaujia i Manuela Vinjula.
Pre nego što igrači Introdansa osvoje Veliku scenu Madlenianuma, 20. BFI formano, kraćim obraćenje otvoriće Antonio Koleandre, legenda italijanske baletske scene. Prvak baleta u Firenci, balet-majstor, pedagog, član Međunarodnog saveta za igru, Kolendra je tokom velike igračke karijere sarađivao sa zvezdama kalibra Rudolfa Nurejeva, Karle Frači, Elizabete Terabust, Mari Klod Pjetragale, Oreli Dipon, Roberta Bolea…, a pored klasičnog repertoara igrao u koreografijama Vilijama Forsajta i Mersa Kaningama. Bavi se koreografijom za pozorište, film i TVRAI, a sada balet majstor i umetnički direktor baletskih festivala u Sorentu u Napulju.
On je na jučerašnjoj konferenciji za novinare u Nacionalnoj fondaciji za igru ocenio da je „BFI jedan od najboljih festvala igre na svetu“.
– Ovde sam, prvi put u Srbiji, jer je program BFI kao kolaž raznobojnih pigmenata od kojih svaki taj malo deo lepote predstavlja različiti igrački žanr. Moja misija posle pandemije virusa korona i svih drugih teških momenata jeste da mladim igračima pokažemo nove horizonte i vizije života igre. Igra je danas mnogo otvorenija, ali mladima je potreba ljubav da bi stali kraj baletkog štapa i igrali sa žarom. Današnje generacije su, a to je pitanje celog društva, brze, obuzete tehnologijom, ali bez emocija. NJihovo je vreme drugačije i treba ih razumeti – rekao je Antonio Koleandra, koji je juče u Nacionalnoj fondaciji za igru započeo sedmodnevni majstorski kurs za najmlađe igrače.
Rad trupe Introdans, koja večeras prva nastupa pred publikom u zvaničnom delu 20. BFI, predstavili su njeni umetnički i finansijski direktori Roel Vorinthol i Marika van Hof, kao i ambasador Holandije u Srbiji Jost Reintjes. Interdans je jedna od četiri velike holandske trupe koje imaju specijalne ugovore sa vladom i finsira ih država, uz zadatak da popularišu igru i van granica Holandije.
Osnovan 1971. sa idejom da umetnost igre učini dostupnom najširoj publici, Introdans često nastupa u okviru kulturnog programa na putovanjima i međunarodnim posetama holandskog kraljevskog para, kao što su nedavno gostovali u državama Latinske Amerike i Italije. Kako je juče rečeno, kao državna kuća Introdans dužan je da godišnje izvede oko 110 predstava, od toga 25 u Arnhemu, a osim toga ova umetnička trupa ima i druge programe za odrasle, decu, ljubitelje igre …
– Repertoar naše kuće čine tematske večeri poput ove posvećene Bahu, čija je partitura okupila trojicu svetskih koreografa. Mi želimo da napravimo i neku vrstu ‘kolekcije’ značajnih koreografija tako što na scenu vraćamo stare komade. kao što ovde slučaj sa Šerkalouijevom koreografijom – objasnio je Roel Vorinthol u susretu sa beogradskim novinarima.
Publika u Madlenianumu večeras će videti komade: „Prema želji“ Andonija Foniadakisa iz 2004, Šarkalouijev „Korpus Bah“ iz 2005 – obe koreografije prilagođene su 2023. za izvođenje Introdansa, koji je Vinjulovo delo „Duša“ premijerno izveo ove godine . Beogradska predstava je rasprodata. Osim Introdansa, na 20. BFI 7. i 8. aprila na Velikoj sceni Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu najavljeno je i gostovanje Holandskog teatara igre iz Haga. Jubilarni BFI održava se pod sloganom „Zajedno, mi slavimo igru“ i na njemu bi, kako je najvljeno, u Beogradu i Novom Sadu treba da bude izvedeno 70 predstava u kojima će gostovati 17 trupa iz 11 država.
Nagrada
Trupa Introdans nije prvi put na BFI. Učestvovala je u njegovom 14. izdanju 2017. sa komadom „Nigde“, grčkog vizuelnog umetnika, koreografa i reditelja Dimitrija Papajoanua. Papajoanu je za ovo delo na 14. BFI dobio Nagradu ovog festivala „Jovan Ćirilov – za korak napred“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.