Dok su budžeti glavnih filmova sve manji, a poseta bioskopima pada u SAD, Holivud koristi 3D tehnologiju i IMAX bioskope kako povećao zaradu iz ostatka sveta, uprkos ekonomskoj krizi. Filmovi puni specijalnih efekata, ili animirana stvorenja, lakše prelaze kulturne barijere i u njima uživa cela planeta.

„Ako pogledate priču ’Čudesnog Spajdermena’ videćete da je on namenjen svakoj osobi na planeti. Nije amerocentričan“, kaže Rori Bruer, predsednik svetske distribucije za Soni.

Za sada izgleda da sve to lepo funkcioniše. Pregled deset najuspešnijih ovogodišnjih filmova na bioskopskim blagajnama pokazuje da oni bolje prolaze „u prevodu“ nego na domaćem terenu – ispred američke publike.

Ako se kao primer uzme „Ledeno doba 4“, videće se da je imalo osrednje ocene i zaradu od 143,7 miliona dolara u SAD. Međutim, u ostatku sveta slika je sasvim drugačija – zarađeno je čak 620,5 miliona dolara. Slična je situacija sa „Ljudima u crnom 3“ (176,6 miliona kod kuće i 445,3 miliona u inostranstvu) i „Čudesnim Spajdermenom“ (255,5 – 435,1).

„Neke od tih starijih franšiza ne prolaze tako dobro kada se ponove ovde, ali ako ih gledate iz perspektive publike u Indiji – koja ih nije gledala na isti način kada su se pojavili tamo, jer nije bilo fensi dvorana sa odličnim ozvučenjem, onda je to sasvim druga priča“, smatra Brus Neš, koji je osnovao sajt The Numbers, koji se bavi statistikom boks-ofisa.

Čak i apsolutni hitovi na američkom tržištu, kao što su „Osvetnici“ i „Uspon mračnog viteza“, zaradili su više od polovine svoje ukupne zarade u inostranstvu. Jedan od retkih izuzetaka su „Igre gladi“ koje su dominirale kod američke publike sa skoro dve trećine ukupne zarade od 684,4 miliona dolara.

S druge strane filmovi koji su okarakterisani kao promašaji su se „vadili“ na internacionalnom tržištu. „Džon Karter“ je u SAD zaradio 73 miliona dolara, a na kraju je ukupno stigao do 282,7 miliona, dok je „Bojni brod“ imao 65,2 kod kuće, ali je na to dodao 237,6 miliona iz inostranstva.

Gledano u procentima, od 2007. do 2011. godine, zarada je iz Evrope, Bliskog istoka i Afrike, porasla za 24 odsto, dok je iz Azije i sa Pacifika zabeležen skok od 38 odsto, a iz Južne Amerike od čak 86 odsto. Prošle godine internacionalna zarada holivudskih filmova je donosila 35 odsto više para nego pre pet godina. U isto vreme bioskopska zarada u SAD i Kanadi je zabeležila pad od šest odsto.

3D bioskopi

Holivud – Rastu zarada i te kako su doprineli veći broj 3D bioskopa – njihov broj je od 2007. do 2011. godine porastao za 61 odsto u Evropi, 58 odsto u Aziji i čak 97 odsto u Južnoj Americi. S druge strane pošto je Kina ublažila restrikciju o broju uvezenih filmova na godišnjem planu, i drastičnoj modernizaciji bioskopskih sala u Brazilu i Rusiji, studija u Holivudu očekuju da će se, za njih, dobra vremena nastaviti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari