Belgrade SAXperiencefoto: Nebojša Pečenović

Milan Savić, osnivač festivala Belgrade SAXperience najavio nam je tri predstojeća dana posvećena sjajnom divačkom instrumentu.

Ovogodišnji 11. Međunarodni festival saksofona – Belgrade SAXperience biće održan od 25. do 28. septembra na više lokacija u Beogradu. Predstaviće nam se neki od najznačajnijih evropskih saksofonista. Program festivala obuhvata koncerte, majstorske radionice, a poseban deo programa, Mini SAXperience, namenjen je budućim profesionalnim saksofonistima i deci.

Pravi čovek koji može da nam približi ovogodišnji festival, kao i sam instrument saksofon je Milan Savić, dirketor i osnivač samog festivala.

Milan Savić je diplomirao saksofon na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, a klarinet na FMU u Beogradu. Tokom muzičkog razvoja, pohađao je mnoge škole i seminare kod priznatih profesora u inostranstvu. Od 2006. godine radi u Muzičkoj školi Josip Slavenski kao profesor klarineta i saksofona, a njegovi učenici su dobitnici mnogih nagrada na republičkim i međunarodnim takmičenjima. Držao je majstorske kurseve u zemlji i inostranstvu.

Pored toga što je osnivač festivala, Savić će nastupiti na zatvaranju zajedno sa Danijelom Čehranovim. Oni će publici predstaviti SAXPERIENCE project, jedinstvenu kombinaciju deejayinga i atraktivne fanki fristajl improvizacije na saksofonu.

O festivalu, ali i radu sa mladima, razgovarali smo sa Savićem.

Koji su izazovi bili i ove godine ogranizovati festival?

Izazovi su uvek isti, kada ste muzički izvođač, teško je uskladiti zahtevnu organizaciju festivala i uporedo raditi i vežbati za koncerte i držati nastavu. Dakle imate pred sobom tri karijere za koje pored toga što ste porodičan čovek treba naći vremena.

Šta možete da nam kažete o ovom izdanju, predstavite učesnike i lokacije?

Kao i svake godine trudimo se da na festivalu prikažemo nešto novo o saksofonu, ovog puta na otvaranju festivala nastupiće nesvakidašnji Trio Klavis koji čine saksofon, violina i klavir, druge večeri publika će imati priliku da čuje izvanrednog virtuoza na saksofonu, Alesandra Malanjina iz Italije i pijanistkinju Nedu Hofman Sretenović, zatim treće večeri belgijski saksofonista Piter Pelens predstaviće saksofon u savremenoj muzici sa elektronikom i poslednjeg dana dva koncerta, Banda saksofonista će održati matine koncert za decu a uveče nastup Saxperience project u Boho baru na Kalemegdanu.

Kakvo interesovanje vlada kod mladih za saksofonom, pogotovo kod one dece koja tek kreću sa učenjem instrumenata?

Interesovanje je veliko, ja radim u muzičkoj školi i zainteresovani su podjednako i devojčice i dečaci a klasa mi je već godinama puna i svake godine se traži mesto viška. Takođe, vlada veliko interesovanje i kod starijih polaznika koji su zakasnili koju godinu za upis ili iz hobija žele da nauče da sviraju saksofon pa smo zato pokrenuli jednogodišnji kurs saksofona pod nazivom Saxperience Academy a polaznici su raznoliki, od 7 do 77 godina.

Kao i sve drugo u Srbiji što je poskupelo, i sviranje nekog instrumenta nije najjeftina razonoda i zabava na svetu. Koje savete imate da date deci ali i roditeljima koji zbog „takve situacije“ se dvoume da li uopšte da krenu sa učenjem instrumenata?

Investicija u znanje nikad nije propala investicija jer dete stiče iskustvo koje je dragoceno za život, čak na kraju ako se dete i predomisli i ne želi da nastavi da se bavi muzikom, znaće na čemu je i neće se pitati u tridesetim godinama šta bi bilo da je krenuo/la tim putem. Takođe, uvek postoji opcija da se proda instrument i ako je instrument kvalitetan on sigurno neće izgubiti na vrednosti a neki će možda čak i dobiti na vrednosti tako da je moj savet roditeljima da ako dete želi u muzičku školu, da pokušaju da obezbede taj novac i ulože u svoje dete jer će se ta investicija svakako višestruko vratiti.

Odlazeći na razne showcase festival širom regiona, primećujem da je saksofon postao omiljeni instrument mnogim bendovima, pogotovo kod onih sa tvrđim gitarama ili u post pank žanru. Da li pratite to, da li imate komentar kako se to desilo i kako saksofon „leži“ nekim drugim stilovima?

Saksofon je univerzalni instrument i kako ga je opisao čuveni francuski kompozitor Berlioz, njegova dinamika se prostire po granicama čujnosti, može da bude tih kao šapat a u sledećem trenutku prodoran i pun emocija. Zbog tih osobina me i ne čudi da je našao svoje istaknuto mesto u svakom žanru muzike. Možete ga čuti od plažnog bara preko džez kluba, cirkuske trupe, rok, rege, ska, pank bendova do solističkog instrumenta na konceratima ozbiljne muzike u renomiranim svetskim dvorana.

Kakva je budućnost samog festivala, gde vidite da ima prostora da se razvija dalje?

Nadamo se da će festival u budućnosti dobiti veću podršku nadležnih kulturnih institucija jer je nama kao organizatorima festivala zbog nedovoljnih finansijskih sredstava sve teže da organizujemo koncert sa više od tri muzičara na sceni.

Osnovan 2014. godine kao inicijativa Udruženja saksofonista Srbije, na čelu sa saksofonistom Milanom Savićem, Belgrade SAXperience je od svog osnivanja uspešno okupio više od 450 muzičara iz 15 različitih zemalja, i organizovao preko 150 koncerata u Beogradu i širom Srbije. Pored koncerata, festival nudi i majstorske radionice i predavanja, pružajući priliku mladim muzičarima da usavrše svoje veštine.
Više o programu festivala na društvenim mrežama i sajtu: https://www.saxperience.rs/

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari