Izložba crteža Ivana Radovića u Narodnom muzeju 1Foto: Bojan Cvejić

U Narodnom muzeju u Beogradu danas je upriličeno on lajn otvaranje nove izložbe crteža Ivana Radovića jednog od najznačajnijih slikara srpskog i jugoslovenskog kulturnog prostora.

Narodni muzej čuva 85 crteža Radovićevih crteža izvedenih tušem, olovkom, ugljenom, kao i nekoliko akvarela.

Ovom prilikom, prvi put će biti  integralno predstavljeno 67 radova, od kojih najveći deo čine oni iz 1916. i 1917. godine, iz vremena kada Radović započinje školovanje na Akademiji lepih umetnosti u Budimpešti.

Crteži Ivana Radovića nastali su kao prikaz segmenata života i prirode, za koje je umetnik verovao da su nosioci onoga što čeka da bude prepoznato, ali su često nastajali ne samo kao plod umetnikove svesne ambicije, već izvorne potrebe za stvaranjem.

Možda upravo zbog toga, njegovi crteži nose upadljiva obeležja autentične spontanosti, invencije, izvesne lakoće i privlačnosti.

Upoznavanje sa Radovićevim crtežima, učiniće razumevanje njegovog slikarstva celovitijim i zaokruženim.

I sam umetnik je rekao da mu je upravo intenzivna crtačka aktivnost pomogla da se približi mnogim istinama, naročito novim i smelim sredstvima likovnog izražavanja.

Iznenađujuća je različitost crtačkog rukopisa kojim se Radović služi.

Od grubih, teških, naizgled nezgrapnih poteza, preko preciznih, do tananih linija ispredenih oštrim vrhom olovke.

Uz njegovu sposobnost pikturalističkog načina crtanja, crteži iz Narodnog muzeja svedoče o izrazitom slikarskom talentu, koji se ispoljavao u svom elementarnom stvaralačkom porivu.

Ivan Radović se tokom petodecenijskog stvaralaštva kretao u glavnim tokovima srpske i jugoslovenske umetnosti i u okviru svog opusa uspeo da objedini raznorodna stilska usmerenja.

Uprkos brojnim promenama kroz koje je prolazio, počev od kubizma, figuralnog i astraktnog ekspresionizma, naivističkih elemenata, čini se da je Radović u osnovi ostao najbliži intimizmu – poklonik lepog, toplog, lirskog raspoloženja.

Posebno mu je svojstveno to što njegov, u osnovi intimistički doživljaj sveta, nije ostao vezan samo za urbane enterijere, već se odrazio i na ruralne motive i prirodu, ostaljajući tako autentičan umetnički pečat u likovnoj umetnosti 20. veka.

Autorka izložbe, koja će u okviru muzejske postavke na prvom spratu biti otvorna do 6. juna 2021, kao i izložbenog kataloga je muzejski savetnik Evgenija Blanuša, kustos Zbirke crteža i grafika jugoslovenskih autora 20. veka Narodnog muzeja u Beogradu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari