Samostalna izložba „Ecstasea“, koju postavlja umetnica Katarina Nevenić biće otvorena 30. decembra u 19 sati u Art Salonu Breg.
U ovoj seriji radova Katarine Nevenić zastupljen je arhetip vode, koji ima duboko simboličko značenje. Izložba se može pogledati do 16. januara, na lokaciji Art Salona koji se nalazi na Terazijama 16, III sprat.
– U svim kulturama, voda se smatra pokretačkim elementom stvaranja. Ona je materia prima i vezuje se za izvor života, pročišćenje i obnavljanje. Voda upućuje na beskonačnost mogućnosti, ali isto tako i na razornu snagu koju sa sobom nosi – kaže umetnica za Danas.
Na slikama je prisutna adaptacija mitološkog nasleđa kroz nagoveštaje nereida, nimfi, undina i sirena, bisernog tena, čija su tela uglavnom blago izdužena, pod uticajem manirizma.
– Mnogobrojna likovna, literarna i muzička dela bave se ovim melanholičnim bićima. Platon je u X knjizi Države govorio da je pozicija sirena u kosmičkom poretku uzvišena. Reč “sirein“ vodi od semitskog korena reči “sir“ (začaranost, magijska pesma). Glas sirena u stanju je da smiri ili podigne vetar i oluju, kao što je to uradila Arijel u Šekspirovoj Buri. Očaravajući je glas sirena i njegovo hipnotičko dejstvo, koje ukazuje na opasnost – pojašnjava Katarina Nevenić.
Ponavljajući kružni motivi u vidu vijugavih linija u formi talasa i biljnih motiva nadovezuju se na tradiciju ar nuvo stila i nose univerzalnu simbolističku vrednost.
– Intimistički prizori mojih slika evociraju skrovitu snagu zagonetnih ženskih figura moćne privlačnosti – ukazuje Katarina Nevenić.
Likovni infinitivi doživljajne dubine
Povodom izložbe, u celosti prenosimo tekst profesora Nikole Šuice:
„Utapanje u vodene mase čini ne samo fizičko, već i duševno iskušenje. Odvajkada. Tako je i sa umetničkim predstavama dejstva vode. Nekadašnji moreplovački putevi danas su potpomognuti digitalnim transmisijama, a sveopšta iskušenja trećeg milenijuma nas prepuštaju vrtlozima.
Nema otud više otkrivanja novih i drukčijih morskih ciljeva. Klimatski prevrati nad vodama i zalivima, nad raznim utočištima raspaljuju, ili kroz sve sličnija iskušenja sasvim suprotno lede u sivilo dubokih nevolja opstanka. Ne mora tako da bude i sa slikanjima vode i spektralnih razlomaka nebeskog plavetnila. Odrazi fotona na zaslepljućim ozarenjima tečne pramaterije pozivaju na starodrevno nasleđe svih generacija. Likovne predstave lelujave odmerenosti Katarina Nevenić zasnovala je kroz saznavanja i fantazije nekadašnjih umetnosti.
Premda pod savremenim pobudama, pribežišta tih likovnih razlomaka moguće je da dospeva ne samo iz istorijskog simbolizma, već i od početaka civilizacije. Po malenim izražajnim pravcima odvija se uživalačko plovljenje kroz talase sveta. Snevana zaustavljenost, začudni pokreti elegijski stilizovanih tela čine začudnu borbenost u svetu uskovitlanih trzaja. Naslikana ili ucrtavana dela, kao i njeni objekti s figurama i rekvizitima potvrđuju stvaranje istančano pulsirajuće dinamike. Novonastala umetnost takvih vodenih upliva u naklonosti je uzvišenog temperovanja, zabavljenja odolevanjem. Izvesno, prema poništenju negativnih preokreta i traganju za bezbednostima kojih realno nema, predana su strujanja stalnosti infinitiva: od afektivnih posvećenja bazena Kralja Solomona ili zapljuskujućih dejstava tela u vodi mitskih Nereida.
Ukoliko to važi za element zemlju, moguće je da se samo saznanje, sećanje ili utapanje u vodu razbuđuje načinom ovlašnog ostavljanja tragova, kroz odbleske, reflekse algi ili iskričavo biserno isijavanje. Zaustavljen čin treperavog slikanja u vodeno vazdušnim potezima je namenski naglašena predstava. To i jeste razigrano pružanje likovnih dela najrazličitijih formata. Ukomponovane su i vidljivo pokrenute simbolističke varijante odmaka od okolnosti turobnog sveta. Ritualna kupanja, zalivske uspomene i pribežišta slobode, bilo u talasima i senkama vegetacije ili u posteljinama pod baldahinima pokazuju razigrane i vedre idealizacije zamišljanja. Kroz morske struje otpočinje snoviđajna avantura, i to sa izabranim bićima i sa vernim tragovima i flore i faune. Pradavna mitska reka Leta zaboravljanja teče i iznad, i ispod zemlje. Moguće i ispod zaliva i morskih uvala. Po predanjima, a potom jednako i po Vergiliju i Danteu, voda Lete posvećenima i onim vičnim da zaborave strahote sprema doživljajne ekstaze. Kao i u slikanim prizorima Katarine Nevenić, slede izbavljenja od prošlosti, zadovoljstvo srca i čežnja istrajne vedrine na pravcu obnavljanja.“
O umetnici:
Katarina Nevenić je vizuelna umetnica, rođena u Beogradu 1998. godine. Diplomirala je vajarstvo na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu 2023. Master studije slikarstva na istom fakultetu završila je 2024. u klasi prof. Vesne Knežević.
Do sada je imala jednu samostalnu i učestvovala je na brojnim kolektivnim izložbama.
Bavi se različitim aspektima vizuelnih umetnosti.
Živi i stvara u Beogradu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.