Povodom 500 godina od smrti Hansa Holbajna Starijeg (1465– 1524) u Šecler paleu u Augsburgu održana je izložba „Starijem Holbajnu. Augsburg na pragu da postane evropska umetnička metropola” o umetniku u kontekstu svojih kolega umetnika oko 1500. i njihovog značaja za razvoj Augsburga kao umetničke metropole.
Izložba je tematizovala Holbajnovo poreklo iz porodice koja se bavila štavljenjem kože, preko pojedinačnih umetničkih faza, sve do njegovih poslednjih godina na koje je uticao Grunevaldov Izenhajmov oltarski triptih.
Visokokvalitetne pozajmice iz Berlina, Minhena, Beča i iz privatnih kolekcija, obogatili su fondove umetničkih kolekcija koji, iz konzervatorskih razloga, inače nisu permanentno izloženi.
Zanatlija kožar
Hans Holbajn Stariji i njegov mlađi brat Zigmund, koji je takođe bio slikar, potiču iz porodice kožara.
Kožari su prerađivali životinjske kože sredstvima za štavljenje.
Kao slikari, iz društvenog i istorijskog ugla, oni su takođe bili zanatlije i stoga su – kao i kožari – pripadali nižoj klasi predmodernog društva.
Nije poznato gde se Holbajn školovao, ali je prvi put dokumentovan kao slikar u Ulmu 1494. godine, pre nego što se vratio u svoj rodni grad Augsburg.
Motivi i slikarske tehnike sugerišu da je Holbajn nakon šegrtovanja otputovao u Holandiju.
Primer za to je njegovo delo „Marija miluje dete“ (1496-1499) sa strukturiranjem zlatne pozadine sa tačkicama, pozajmljeno od Kunsthistorisches Museum u Beču.
Njegov uspešan rad za crkvene i privatne klijente takođe ga je odveo u Frankfurt na Majni i u Alzas gde je više puta radio sa drugim umetnicima.
Kasnije se, kao i njegova dvojica sinova, Ambrozije i Hans Holbajn Mlađi, preselio u u Švajcarsku.
Radionica mladih umetnika
Holbajnova radionica u Augsburgu bila je protok za sposobne mlade umetnike, uključujući putujuće kalfe.
Odatle je šest izloženih crteža koji potiču iz dve sekvence slika koje više nisu potpune i prikazuju scene iz Stradanja Hristova i života Marije.
Možda su služile kao modeli za oltare u augsburškim crkvama Svetog Morica i/ili Svete Magdalene.
Slike koje su tamo postojale bile su izgubljene u ikonoborstvu ili su uklonjene.
Kada je Holbajn bio odsutan – kao što je bio slučaj tokom njegovog boravka kod Leonarda Beka u Frankfurtu na Majni – njegovu radionicu su vodili talentovani mladi slikari koji su se kao kalfe zaustavili u Augsburgu.
Među njima su, na primer, Hans Šojfelin, koji je kasnije živeo u Nordlingenu, ili Martin Šafner iz Ulma.
Delo više umetnika
U Holbajnovo vreme, augsburška umetnička produkcija dostigla je evropski nivo.
Broj radionica se brzo povećavao, tako da je do kraja 15. veka u cehu/gildu bilo upisano oko 50 slikara.
Međutim, Holbajn nije morao da se plaši ovog takmičenja. Bio je jedan od vodećih slikara u Augsburgu.
Mnogi umetnički projekti oko 1500. bili su zajedničko delo i rađeni su uz učešće raznih specijalizovanih zanatlija i umetnika.
Na primer, Kistleri kao što je Adolf Daucher kreirali su oltarsko svetilište za krilate oltare, kulpture u svetilištu izrezbarili su vajari poput Fridriha Hagenauera, koji se kasnije specijalizovao za portrete malog formata za medalje.
Slikarske radionice poput Holbajnove su naslikale slike na oltarskim krilima kojima je centralna oltarska slika mogla biti prekrivena.
Metropola renesanse
Augsburg je doživeo kulturni procvat bez presedana u Holbajnovo vreme.
Maksimilijan I, koji je kao rimski nemački kralj, a kasnije i car Svetog rimskog carstva često boravio u Slobodnom carskom gradu, promovisao je novonastalu umetničku scenu i dodeljivao narudžbine ne samo lokalnim umetnicima, već i stranim poput Albrehta Direra iz Nirnberga.
Brojni ljudi koji su na aktuelnoj izložbi predstavljeni kao umetnici ili naručioci imali su odlučujuću ulogu u ovom umetničkom vrhuncu.
Pored slikarske porodice Holbajn, to su pre svega bili slikari Ulrih Apt Stariji. A. i Hans Burgkmair Stariji, zlatar Jorg Seld, rezbar i osvajač medalja Hans Švarc i klesar i majstor Burkhart Engelberg.
Svi su oni su suštastveno doprineli da Augsburg oko 1500. godine postane umetnička metropola evropske renesanse.
Za ovu izložbu je objavljen katalog kod uglednog izdavača Michael Imhof Verlag sa brojnim reprodukcijama dela ovog značajnog renesansnog umetnika.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.