Sutra, u sredu, 8. maja u 19 sati u Galeriji „Rima” u Beogradu otvarase izložba povodom stogodišnjice nadrealizma „Pismo Andrea Bretona – Odgovor na anketu o želji”.
Ove godine navršava se jedan vek od kada je Andre Breton 1924. godine objavio Manifest nadrealizma, čime je zvanično osnovan nadrealistički pokret u Parizu. Galerija „Rima” se 8. maja priključuje međunarodnom obeležavanju jubileja, otvaranjem izložbe posvećene stogodišnjici avangardnog pokreta, koji je postojao i aktivno delovao u Srbiji, bivajući jedan od najznačajnijih pokreta izvan francuske centrale.
Tim povodom, beogradskoj publici će prvi put biti predstavljeno pismo Andrea Bretona upućeno Marku Ristiću i redakciji časopisa Nadrealizam danas i ovde 28. marta 1932. godine, kao odgovor na Anketu o želji.
Nadrealistički pokret je nastao u Francuskoj 1924. godine i imao je internacionalni karakter, a od samog početka prisutan je i u Srbiji (Kraljevina Jugoslavija), gde se razvijao sinhronizovano sa francuskim punu deceniju između 1922. i 1932. godine, podsećaju organizatori izložbe.
Protok najsavremenijih radikalnih ideja od Pariza do Beograda ostvaren je posredstvom mladih ljudi, budućih intelektualaca, koji su nakon Prvog svetskog rata boravili na studijama u Parizu, i činili potonje jezgro nadrealističkog pokreta – Dušan Matić, Milan Dedinac, Mladen Dimitrijević (Dimitrije Dedinac), Aleksandar Vučo i Vane Bor (Stevan Živadinović).
Takođe, zahvaljujući višegodišnjoj prepisci dvojice glavnih protagonista francuskog i srpskog nadrealizma – Andrea Bretona i Marka Ristića, ova dva pokreta su tokom kolektivnog delovanja beogradske grupe funkcionisala kao jedan.
Iako je evoluciju nadrealističke misli u Srbiji moguće pratiti od 1922. godine, zvaničnu beogradsku grupu su tek 1930. godine osnovali Marko Ristić, Milan Dedinac, Mladen Dimitrijević, Dušan Matić, Stevan Vane Živadinović-Bor, Konstantin Koča Popović, Petar Popović, Radojica Živanović – Noe, Branko Milovanović, Aleksandar Vučo, Đorđe Kostić, Đorđe Jovanović i Oskar Davičo.
Poslednje svedočanstvo zajedničkog angažovanja dvaju pokreta, koja su na nadrealističkoj mapi Evrope imala gotovo ravnopravnu poziciju između 1930. i 1932. godine, predstavlja pismo Andrea Bretona, upućeno 28. marta 1932. godine Marku Ristiću i redakciji časopisa Nadrealizam danas i ovde (NDIO).
Pismo, ističu iz „Rime”, sadrži odgovore na sedam pitanja iz Ankete o želji, objavljene u drugom broju pomenutog časopisa, januara 1932. godine.
Osim Bretonovog, među dvadest četiri odgovora prihvatljiva redakciji, poseban značaj imaju odgovori Renea Krevela, Pola Elijara i Salvadora Dalija, poslati specijalno za treći i poslednji broj časopisa NDIO, izašlog u junu iste godine. Gašenjem beogradskog pokreta prestao je da izlazi i časopis, a time je okončana i kolektivna saradnja ova dva pokreta.
Nakon smrti Marka Ristića, ovom, i mnogim drugim Bretonovim pismima i dokumentima iz Ristićeve zaostavštine se gubi svaki trag sve do oktobra 2023. godine, kada se pojavljuje u Parizu na aukciji „Mille nuits de reves VI” s kuriozitetima iz kolekcije Ženevjeve i Žan-Pola Kana (Geneviève & Jean-Paul Kahn).
Izložbom u čast stogodišnjice nadrealizma, Galerija „Rima” prvi put domaćoj javnosti predstavlja pismo Andrea Bretona, sa namerom da doprinese celokupnom sagledavanju značaja beogradskog pokreta, koji je u kratkotrajnom periodu svog kolektivnog delovanja, bio jedan od najvažnijih izvan Francuske.
Izložba je otvorena do 21. maja.
Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.