Oslobođenje i nagon, čežnja i melanholija, briga i strah: ovakva ambivalentna osećanja spoljašnjih i unutrašnjih pokreta određuju naše vreme neprestanog kretanja i globalnog tržišta, ratove, progone i migraciju. Kad je pandemija putovanja privremeno učinila nemogućim, njihov smisao i značenje su naglašeno prodrli u svest.
Polazak i putovanje su egzistencijalno iskustvo i stoje prvi put u središtu jedne fascinirajuće izložbe posvećene ekspresionisti Maksu Bekmanu (1884-1950) u minhenskoj Pinakoteci moderne.
Bekmanov život je bio pod uticajem tragičnog iskustva sa ratom, tranzitom i egzilom, ali i urbanim, mondenskim putovanjima, putovanjima iz nagona za slobodom, nostalgičnim putovanjima – inspirisanim lektirom i mitovima.
Svoj prvi triptih Bekman naslovljuje Departure (polazak), što je kuratorima izložbe bio centralni pojam ove monografske specijalne izložbe.
Ona se sastoji od oko 70 iznajmljenih dela iz značajnih privatnih i javnih zbirki u Evropi i Americi, između ostalih i triptih Departure iz njujorškog Muzeja moderne umetnosti, ili triptih Argonauti iz vašingtonske Nacionalne galerije umetnosti, kao dela iz Muzeja umetnosti u Sent Luisu, te dela iz frankfurtskog Städel muzeja, hamburške Umetničke galerije, vupertalskog Heydt muzeja ili lajpciškog Muzeja likovne umetnosti.
Na osnovu poklona iz zaostavštine porodice slikara Bekmana – Maks Bekman Arhiva pri Bayerischen Staatsgemäldesammlungen došlo se prvi put do nepoznatih materijala i dokumenta, kao što su foto-albumi, putne isprave, poštanske karte (razglednice), filmovi, čak i atesti o vakcinaciji Bekmanovog psa, koji omogućuju intimniji uvid u životni tok, zaokrete i cezure prominentnog umetnika i privatne ličnosti Maksa Bekmana.
Život Maksa Bekmana bio je obeležen kako patnjama, tako i stilizovanim mondenskim hedonizmom.
Sa jedne strane rat i sasečeni koreni, tranzit i egzil, na drugoj strani luksuzna putovanja na letovanja i čežnja za putovanjem.
Ne samo na osnovu slika, već i ličnog materijala i dokumenata iz Bekmanove zaostavštine, otvoren je enormni radijus motiva i ideja putovanja izobraženih na platnima slikara Bekmana.
Tematska skala motiva putovanja u umetnosti i mitu je prezentovana u amplitudi od prvog triptiha sa višeznačnim engleskim naslovom Departure, do poslednjeg triptiha Argonauti.
Osam poglavlja izložbe – polazak, tranzit, prozor, more, grad/hotel/bar, kosmos atelje, film, argonauti/dolazak – pokazuju Bekmanov neumorni pokret, kako turiste na mondenskim plažama i mestima za zimski sport, tako i kao šetača ulicama, kao gosta u barovima, hotelima i bioskopima velikih gradova.
One pokazuju Bekmana u ograničenoj mobilnosti izgnanika u Drugom svetskom ratu u Amsterdamu, potom kao slavnog slikara u Americi, koja mu je otvorila pogled za nove pejzaže i interesovanja za geološko-mitološke teme.
Tako na ovoj izložbi pratimo privatnu ličnost slikara na njegovim putovanjima na konkretna mesta i događaje na njegovim putovanjima, ali i kao slikara, mislioca i čitaoca u svom ateljeu na imaginarnim, metafizičkim i kosmičkim putovanjima.
Eshatološki aspekti i metafizička dubina prožimaju gotovo sva dela ovog slavnog ekspresionističkog slikara.
Bekmanov estetski program bi mogao da glasi: ”Polazak od varljivog privida života ka suštastvenoj stvari za sebe”.
Bekman je bio ljubitelj filozofije Artura Šopenhauera.
Svi izloženi dokumenti, fotografije, knjige i objekti pripadaju umetničkoj zaostavštini slikara koja se čuva u Max Beckmann Archiv der Bayerischen Staatsgemäldesammlungen, u Minhenu.
Ova grandiozna izložba ne prati hronološku liniju prezentacije slika, već jedan dramaturški plan u tematskom luku: od polaska do dolaska.
Publici će biti dostupna do 12. marta.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.