Otvaranje izložbe Dragoljuba Raše Todosijevića „Sutra je ponedeljak” zakazano je za petak, 9. septembra, u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine. Pored radova iz kolekcije MSUV, na izložbi će biti predstavljena i dela iz umetničkih zbirki Muzeja savremene umetnosti u Beogradu, Muzeja savremene umetnosti Ars Aevi u Sarajevu i Centra za kulturu „Gradac” u Raškoj, tako da je ovo prilika da publika sagleda deo opusa umetnika koji više od pola veka obeležava našu umetničku scenu.
Prvu retrospektivnu izložbu Dragoljuba Raše Todosijevića u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine priredila je dr Sanja Kojić Mladenov, a postavka će obuhvatiti umetničke radove iz nekih od njegovih ključnih serija, kao što su: Dnevnik, Decision as Art (Odluka kao umetnost), Was Ist Kunst? (Šta je umetnost?), Gott Liebt die Serben (Bog voli Srbe), Fuxus Piano (Fuxus klaviri) i dr.
Polazište izložbe je u kontinuiranom delovanju autora u polju društveno-politički angažovane umetnosti, te preispitivanja standarda u umetničkim sistemima, nametnutih i opšteprihvaćenih načela, kao kriterijuma podložnih kritici i novom sagledavanju.
– Dragoljub Raša Todosijević svojom umetničkom praksom i aktivnim prisustvom na umetničkoj sceni ukazuje na mogućnost zadržavanja slobodne, nezavisne i autonomne pozicije u umetnosti u odnosu na mnoge pritiske i izazove. Kontinuiranim delovanjem u polju društvenopolitički angažovane umetnosti od kraja 60-ih godina do danas preispituje normirana, nametnuta i opšteprihvaćena načela u umetnosti, kao kriterijuma podložnih kritici i novom sagledavanju. Na sebi svojstven način, sve vreme provokativno pristupa umetničkom konceptu, naglašavajući višeznačnost i višeslojnost umetničkog dela, ostavljajući prostor posetiocima za dalja tumačenja, čak i za kontroverznost umesto unapred prihvatljive interpretacije i očekivanog – rekla je za Danas Sanja Kojić Mladenov, kustoskinja izložbe Dragoljuba Raše Todosijevića u MSUV.
Ona ističe da izložba „Sutra je ponedeljak“ svojim sloganom naglašava aktivnu ulogu „umetnika proroka“ koji kritički propituje prošlost, turbulentnu stvarnost i neizvesnu budućnost, ali i pitanje standarda, istinitosti i vrednosti u umetnosti.
– Hteli smo da istaknemo važnost doprinosa ovog autora razvoju avangardne i savremene umetnosti kod nas, njegovoj značajnoj međunarodnoj afirmaciji i neophodnosti institucionalne brige o zaostavštini savremenih umetnika i njihovoj prezentaciji u široj javnosti.
Dragoljub Raša Todosijević (Beograd, 1945), jedan je od protagonista neformalne beogradske grupe konceptualnih umetnika, koja je krajem 60-ih i početkom 70-ih godina učinila radikalni otklon od ideologije i prakse socijalističkog modernizma i uključila se u nove umetničke tokove koji su tek nastajali kod nas i na svetskoj sceni.
Tada mladi umetnici, Marina Abramović, Era Milivojević, Neša Paripović, Zoran Popović, Gergelj Urkom, okupljeni oko beogradskog Studentskog kulturnog centra kreću u istraživanje novih formi umetničkog izražavanja, kao što su: video, performans, akcija, instalacija…, sa ciljem provociranja i preispitivanja strukture i funkcionisanja tekuće prakse, kao i aktuelnog društvenog konteksta.
I upravo dok smo prisustvovali postavljanju prve Todosijevićeve retrospektive u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine, umetnik je iz Beograda stigao u Novi Sad, za koji ga vežu uspomene i na same početke rada i saradnju sa Tribinom mladih.
– Mi smo to zvali Katolička porta jer se Tribina tamo nalazila. Bilo je veoma značajno što smo izlagali na Tribini mladih, evo, ima tome pola veka. Tamo su bili okupljeni konceptualisti i Slavko Bogdanović i Mirko Radojičić… ali, sećam se da je časopis Polja objavio ceo jedan broj posvećen nama. I dan danas čuvam taj primerak časopisa. Moram istaći da mi koji smo bili okupljeni oko SKC-a u Beogradu nismo toliko bili upućeni u ono što se dešava u Novom Sadu. Ješi Denegriju treba da zahvalimo što nas je tada povezao. Bilo je na početku karijere veoma značajno što sam izlagao i u Vršcu i u Subotici – rekao je za Danas Todosijević prisećajući se značaja umetničke scene početkom 70-ih u kojoj je i sam učestvovao.
Upravo zato je naglasio da mu retrospektivna izložba u Muzeju savremene mnogo znači.
– Kako mi ne bi značila. Veoma sam sentimentalan s tim u vezi i zbog svih uspomena koje me vežu za saradnju a i biće zanimljivo jer će upravo Ješa Denegri održati i jedno vođenje kroz izložbu. Naravno, mi nismo mogli sve izložiti, galerijski prostor bi bio prepunjen, ali zaista mislim da smo izabrali baš reprezentativne stvari i da će izložba suštinski pokazati moje stvaralaštvo. Pre neki dan sam napunio 77 godina i kada sam sada obišao postavku i video svojih više od pola veka rada, kako ne bih bio sentimentalan – izjavio je Raša Todosijević.
Raša Todosijević je predstavljao Srbiju na 54. Venecijanskom Bijenalu savremene umetnosti, izložbom „Svetlost i tama simbola“, u Paviljonu Srbije, 2011. godine, za šta je dobio internacionalno priznanje − UniKredit nagradu Venecije, kao prvu i jedinu nagradu koju je naš paviljon do sada dobio na ovoj renomiranoj manifestaciji.
Producent izložbe je bio MSUV, Novi Sad, komesar Živko Grozdanić, tadašnji direktor MSUV, kustoskinja i urednica publikacija Sanja Kojić Mladenov.
Nakon izložbe i uručenja nagrade, jednu od monumentalnih instalacija autor je poklonio MSUV.
Njegova retrospektivna izložba u Novom Sadu je logični nastavak saradnje i mogućnost da se posle deset godina, uz obuhvatanje šire produkcije, sagledaju i pojedina dela prezentovana u Veneciji.
U okviru izložbe će biti održano više pratećih programa, vođenja kroz izložbu i razgovor istoričara umetnosti Ješe Denegrija sa Rašom Todosijevićem.
Izložbu prati katalog sa tekstovima kustoskinje Sanje Kojić Mladenov i Mihe Colnera, istoričara umetnosti iz Slovenije.
Izložba se organizuje u okviru programa Kaleidoskop kulture, Novi Sad – Evropska prestonica kulture 2022 i trajaće do 5. oktobra.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.