Pod metaforičnim naslovom „Tri priče ljeta miholjskog“, u Galeriji „Sanjaj“ (Dositejeva 11), u utorak, 19. septembra u 19h, svečano će biti otvorena izložba poznate bosanskohercegovačke umetnice Sonje Radan koja od devedesetih godina živi i stvara u Londonu, a izložbu će proglasiti otvorenom Vida Ognjenović.
Za ovaj povratak pred beogradsku publiku posle pauze od desetak godina (poslednji put je izlagala u galeriji Atrijum Biblioteke grada Beograda), odabrala je 26 radova – 12 slika velikog i srednjeg formata (akrilik na platnu), i 14 skulptura u drvetu.
– Jako sam uzbuđena, osećam i radost i tremu, jer Beograd ponovo postaje najveći kulturni centar na Balkanu i po mnogo čemu podseća na London, ogroman kosmopolitski grad u kome su prisutni umetnici iz svih krajeva sveta – kaže za Danas Sonja Radan, koja je nedavno izabrana za vodeću umetnicu u Globalnom programu Oči Sveta, koji je prezentirao START.art u Londonu.
– U Londonu smo svi stranci i nismo stranci, taj grad je otvoren za druge i dao mi je veliko samopouzdanje. Kad sam izlagala u galeriji Saatchi tu su bili radovi umetnika iz četrdeset tri zemlje, što je fantastično.
A došla sam u London iz Sarajeva 1991, sa porodicom, diplomom Akademije likovnih umjetnosti i bez ičega više, i u toj konkurenciji uspela sam da nastavim da stvaram i da verujem u svoju umetnost.
U početku, kako navodi, nije ni konkurisala u tim velikim galerijama, ali kada je jednom ušla u Saatchi, kao da je dobila krila – izlaže, istražuje različite umetničke medijume i ispituje svoje mesto pod umetničkim nebom.
– Nedavno sam izlagala u Sarajevu koji je moj grad, i negde sam mogla i da naslutim reakciju publike. A Beograd je veliki ispit za svakog umetnika bez obzira odakle dolazi, i po toj konkurenciji mogu da ga poredim sa Londonom. Drago mi je što izlažem u galeriji koja je prestižan prostor u centru grada, i jako se radujem novom susretu sa beogradskom publikom – ističe Sonja Radan.
Do 15. oktobra, koliko traje izložba, imaćemo priliku da vidimo tri slike velikog formata „Krajputaši“, koje govore o novim počecima u bitnim životnim razdobljima, o traženju, pronalaženju i utvrđivanju ženskog identiteta.
Tu su i slike „Sanjači“, o kojima je kritičarka Ljubica Ostojić zapisala:
‘’Dva čudesno jasna lika, zagledana u daljine i u sebe same, ne snivaju one aktove od tvari nalik snovitoj. Tu je zapravo izvršena inverzija.
Ta tijela snivaju, trebaju, žude dva jasna lika zagledana u daljine i sebe same. Sanjače koji su prošli i kroz to. I sad vide dalje, jasnije, širom zatvorenih ili otvorenih očiju…“, istakla je Ostojić.
„Kupačice“ su, kako navodi Radan, nastale pre nekoliko godina, a inspiracija je krenula od bazena i žena sa telima različitih boja i oblika koje žele da zadrže mladost i svežinu, da bi se 2021. u vreme pandemije ovaj motiv „uselio“ u njen londonski atelje.
„Sjećanje drveta“ predstavljeno je na 14 skulptura, i svaka je slikana akrilikom, a ova serija serija prikazana je 2018. u prestižnoj galeriji Saatchi.
– Počela sam da koristim materijale koji su imali prethodni život: drvene grede, eksere u njima, i to posle renoviranja viktorijanskih I edvordijanskih kuća. Neke blokova oslikavam sa sve četiri strane što mi omogućava slobodnije I dinamičnije slike, koje su istovremeno i skulpture – objašnjava umetnica.
Skulpture „Raspoloženja“ nastaju od odbačenog drveta koje sakuplja po londonskim hangarima, te komade reže na različite veličine i oblike, a zatim ih oslikava.
– Donedavno sam samo slikala na prednjoj strani, ali onda sam došla na ideju da se drvetu/skulpturi može pristupiti sa svih strana. Na taj način oslikani likovi imaju drugo, treće i četvrto lice, a svaki komad se može podeliti i na pojedinačne blokove – navodi umetnica.
– Ovaj novi pristup omogućava da se delo tumači sa novim pogledom na nas i svet oko nas, sa svom svojom složenošću i misterijama. A omogućava mi i da kreiram slobodnije i dinamičnije skulpture koje možemo pomicati i rotirati prema našem trenutnom raspoloženju – ističe Sonja Radan.
Vera u umetnost
Sonja Radan je započela karijeru 1984, odmah posle diplomiranja na sarajevskoj Akademiji likovnih umjetnosti, izlagala je širom Jugoslavije, u Nemačkoj, Austriji, Češkoj, Španiji, Grčkoj, Irskoj, a početkom ratova 1991. započeo je i njen londonski život.
Radan istražuje različite umetničke medijume kao što su slikanje na platnu, drvetu, tekstilu i staklu, a poseban deo njenog stvaranja čine skulpture od drveta, koje slika i dopunjuje različitim materijalima, u vidu prostornog kolaža.
Na velikoj izložbi Mediterraneo 2008. u Italijanskom Kulturnom Institutu u Londonu, izabrana je da predstavlja BiH među umetnicima iz 42 zemlje, a njen rad je prezentiran 2017. u zborniku: Svijetionici, antologiji i monografiji bosanskohercegovačkih umetnika, van granica rodne zemlje.
Serija skulptura/slika Sonje Radan, „Sjećanje Drveta“, izabrana je i prikazana 2018. u prestižnoj londonskoj galeriji Saatchi, a radove izlaže i u drugim gradovima Velike Britanije, kao i širom nekadašnje Jugoslavije.
Član je Udruženja likovnih i primjenjenih umjetnika BiH.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.