Ukraine: Love and WarFoto: Maxim Dondyuk

Otvaranje izložbe „Ukraine: Love+War (2014-2024)“ najavljeno je za petak, 15. novembra u 18 časova u Evropskoj kući u Beogradu, na adresi Zmaj Jovina 8.

Izložba je inspirisana istoimenom knjigom u izdanju organizacije FotoEvidence koja predstavlja svedočanstvo o devastirajućem uticaju ruske agresije na ukrajinsko društvo, zabeleženo kroz objektiv 95 međunarodnih fotoreportera_ki.

Ona sadrži 240 fotografija nastalih tokom deset godina rata u Ukrajini.

Ove fotografije nam donose ljudske priče o nadi, žrtvovanju, odlučnosti i ljubavi.

U susret izložbi još dva događaja:

Projekciju filma „Dvadeset dana u Mariupolju“ koji je 2024. godine dobio Oskara za najbolji dokumentarni film. Vreme i mesto održavanja: 13. novembar u 19 časova u Centru za kulturu Vlada Divljan, na adresi Mitropolita Petra broj 8.

Film „20 dana u Mariupolju“ predstavlja video dnevnik o prvih dvadeset dana sukoba ruskih i ukrajinskih snaga u lučkom gradu Mariupolju, na obali Azovskog mora, koji je bio pod opsadom 86 dana. Autor filma je Mstislav Černov (Mstyslav Chernov), koji je radeći za Associated Press bio među retkim međunarodnim novinarskim ekipama koje su ostale u gradu tokom opsade. Černov je uspeo da dokumentuje dešavanja iz zone sukoba, zbog čega je ovaj film dragoceno istorijsko i dokumentarističko svedočanstvo. Film je svetsku premijeru imao na festivalu Sandens u januaru prošle godine, gde je dobio nagradu za najbolji dokumentarni film, kao i nagradu publike. Dobitnik je priznanja Britanske akademije, a u martu ove godine dobio je i najprestižniju filmsku nagradu, Oskara za najbolji dokumentarni film godine.

Ukraine: Love+War
Foto: Finbarr O Reilly

Razgovor o angažovanoj umetnosti u kriznim vremenima i knjizi „Ukraine: Love+War (2014-2024)“ u kojem će učestvovati: Svetlana Bačevanova, izvršna direktorka FotoEvidence-a i kustoskinja izložbe, Evgenij Maloletka, ukrajinski fotograf, novinar i filmski stvaralac, Gael Žirb, francuska fotografkinja koja od 2017. godine živi u Ukrajini, Branislav Dimitrijević, profesor istorije i teorije umetnosti
Moderatorka: Maja Vuković Biserko, KROKODIL. Vreme i mesto održavanja: 14. novembar u 18.30 časova u KROKODILovom Centru na adresi Karađorđeva 43.

Ulaz na izložbu, razgovor i projekciju filma je besplatan, a u okviru izložbe „Ukraine: Love+War (2014-2024)” biće organizovana i kustoska vođenja.

Celokupan program organizuje Fondacija za otvoreno društvo – Zapadni Balkan, u saradnji sa FotoEvidence i Hartefaktom, kao izvršnim producentom.

Nakon uspeha koji je doživala knjiga „Ukraine: A War Crime“, FotoEvidence je 2024. godine objavio drugo izdanje pod nazivom „Ukraine: Love+War (2014-2024).“ Obe knjige su nastale zajedničkim naporom fotografa_kinja, fotoreportera_ki i novinara_ki da dokumentuju rusku agresiju na Ukrajinu. U knjizi je prikazana svakodnevnica ukrajinskih civila, njihovo raseljavanje, smrt i destrukcija. Naslovnica knjige je inspirisana dečjim crtežom koji je fotografisao italijanski fotograf Luka de Cet u galeriji u Monci. Deca iz Hersonske umetničke škole su zamoljena da za potrebe putujuće izložbe „Boje za crtanje mira“ sebe zamisle kao pticu koja mora da napusti dom i može da se vrati tek kada se rat završi. Font korišćen u knjizi, Mariupolj, jedini je font nazvan po ukrajinskom gradu, a kreirali su ga Endri Ševčenko (Andrij Shevchenko) i Sergej Rodionov (Serhii Rodionov) 2017. godine. Objavljivanje publikacije „Ukraine: Love+War (2014-2024)“ podržala je Fondacija za otvoreno društvo – Zapadni Balkan.

Ukraine: Love+War
Foto: Lynsey Addario

O autorima izložbe:

Evgenij Maloletka (Evgeniy Maloletka), priznati je ukrajinski ratni fotograf, novinar i filmski stvaralac sa zapaženom karijerom u praćenju sukoba u Ukrajini od 2014. godine. Dobitnik je dve Pulicerove nagrade i nagrade World Press Photo of the Year za 2023. godinu. Bio je član tima koji je nagrađen Oskarom za dokumentarni film „20 dana u Mariupolju“. Njegov opsežan rad obuhvata i izveštavanje o Evromajdanu, protestima u Belorusiji, ratu u Nagorno-Karabahu i KOVID pandemiji u Ukrajini.

Maloletkina karijera u foto-novinarstvu započela je 2009. godine kada je počeo da radi kao fotograf za ukrajinske medije. Nakon toga, kao freelance fotograf sarađivao je sa istaknutim međunarodnim medijskim kućama, uključujući Associated Press, Al Jazeeru i Der Spiegel. U februaru i martu 2022. godine, Evgenij Maloletka i Mstislav Černov (Mstyslav Chernov) ostali su u Mariupolju, gradu koji je tada bio pod opsadom i koji su bombardovale ruske snage. Radeći za Associated Press, njih dvojica su bili retki novinari angažovani za strane medije koji su u to vreme boravili u gradu, pa su njihove fotografije prenosili zapadni mediji. Godine 2022, njegov rad o opsadi Mariupolja dobio je priznanje Knight International Journalism Award, Visa d’or Nevs Avard i Prix Bayeux Calvados-Normandie. Nagrađivan je i u Italiji, Nemačkoj, Norveškoj i u SAD.

Gael Žirb (Gaelle Girbes) započela je svoju karijeru u foto-novinarstvu 2006. godine. Njene prve foto priče bile su fokusirane na Afriku i Aziju. Fotografisala je profesionalni boks u Francuskoj, Rome u predgrađu Pariza i svet cirkusa. Potom je pet godina radila sa francuskim ratnim fotografom Patrikom Šovelom (Patrick Chauvel), a početkom 2017. godine otputovala je u Ukrajinu da prati sukob koji je počeo 2014. godine. Odlučila je da ostane u Ukrajini i da se kroz svoj rad fokusira na post-sovjetske zemlje. Njene fotografije su objavljene u francuskim i međunarodnim medijima: Stern, Der Spiegel, Guardian, Paris-Match, New York Times, VSD, Dais Japan, Le Temps, Le Vif, Le Parisien Magazine, Financial Times. Žirbe je 2021. godine dobila finansijsku podršku za objavljivanje knjige sa fotografijama koje svedoče o posledicama rata u Ukrajini. Godine 2024. dobila je nagradu Pierre & Alexandra Boulat za reportažu „Ukrajina: Preživeti u ruševinama“.

Svetlana Bačevanova (Svetlana Bachevanova), kustoskinja izložbe „Ukraine: Love+War (2014-2024)”, je bugarsko-američka fotoreporterka i izvršna direktorka udruženja FotoEvidence. Fotografski projekti na kojima radi nastoje da osvetle nepravdu, pruže nepobitne dokaze o kršenju ljudskih prava i inspirišu pozitivne društvene promene. Sarađuje sa vodećim svetskim dokumentarnim fotografima_kinjama na objavljivanju materijala koji predstavljaju nepobitne dokaze o društvenoj nepravdi. Osim na uređivanju publikacija, Bačevanova radi i kao kustoskinja različitih izložbi koje FotoEvidence organizuje širom sveta.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari