VR rad Ane Knežević u Muzeju savremene umetnosti Beograda 1Foto: CultureHub

MSUB u okviru retrospektivne izložbe Zorana Naskovskog JAVNE TAJNE predstavlja VR rad Voiding the Void Ane Knežević kao gostujući rad, od 23. do 29. oktobra.

Kustoskinje izložbe JAVNE TAJNE su Una Popović i Gordana Nikolić.

“Voiding the Void” je u fizičkom prostoru prvi put prikazan u aprilu 2019. godine u Njujorku, na Aninoj samostalnoj izložbi u Culture Hub-u kao deo jednogodišnjeg rezidencijalnog umetničkog programa u toj njujorškoj instituciji namenjenoj za eksperimente u umetnosti i tehnologiji. Posle te samostalne izložbe, instalacija je prikazana avgusta 2019 na grupnoj izložbi Longing kustosa Haoran Chang-a u On Canal art distriktu u Sohou.“On Canal” je deo umetničkog distrikta za nove ideje, koju organizuju Wallplay i kokustoski tim Vibes.

VR rad Ane Knežević u Muzeju savremene umetnosti Beograda 2
Foto: CultureHub

Wallplay je član NEW INC-a, prvog svetskog inkubatora koji vodi muzej. NEW INC je osnovao Novi muzej (New Museum), 2013. godine, a posvećen je podršci inovacijama, saradnji i preduzetništvu umetnosti,dizajnu i tehnologiji. VR instalacija Voiding the Void doživela je i svetsku onlajn premijeru na Steam VR platformi od 30 marta 2020 do kraja 2020 godine, u saradnji Ane Knežević sa Chameleon VR galerijom –internet platformom virtuelne realnosti koja predstavlja izložbe savremene umetnosti.

U Srbiji je ovaj VR prvi put predstavljen na VR izlizbi imerzivna stvatnost kustoskinje Mare Prohaske u okviru 14 Beldoksa u bioskopu Balkan septembra 2020. Instalacija Voiding the Void realizovana je od granta koji je Kneževićeva dobila od Culture Hub-a, a saradnici na tom projektu bili su arhitekta Marija Milovanović iz Beograda i VR stručnjak Alex Lashkhi iz Tbilisija.

„Posmatrač pristupa radu ‘Voiding the Void’, iz 2019. uz pomoć HTC VIVE VR seta, koji se sastoji od laserskih uređaja koji stoje postavljeni u uglove prostora, dijagonalno jedan preko puta drugog, i obrazuju prostornu mrežu uz pomoć koje se korisnik orijentiše u virtualnom svetu, kao i naočara i slušalica koji deluju kao receptori, i džojstika čijom upotrebom se teleportuje iz jednog u drugi prostor. Rad je imerzivan. To znači da posmatrač ima osećaj telesnog uranjanja u apstraktne prostore koji ga u potpunosti obuhvataju dok iz različitih uglova posmatra geometrijske oblike, čija debljina gotovo da ne postoji (to jest ima vrednost jednog piksela), a njihov ga obim svojim dimenzijama u potpunosti prevazilazi. Pored vizuelnih, rad je ispunjen i zvučnim sadržajima, koji se aktiviraju posmatračevim kretanjem po virtuelnom prostoru, ispunjavajući ga zvukom i pružajući mu specifične tipove zvučne obojenosti. To su meditativni tonovi gongova i zvuci koji su nastali korišćenjem tibetanskih činija (odnosno inverznih zvona), koje u budizmu i tantrizmu imaju ritualne funkcije i čak im se pripisuje isceliteljska moć. Rad omogućava posmatraču da se kreće kroz pet prostora, koji predstavljaju alternativne realnosti, lišene svih sadržaja koji bi pažnju posmatrača odvraćali od krajnje minimalno organizovane vizualno-akustične scene u koju treba da se uklopi. Tenzije sa kojima se na taj način suočava ne proizilaze iz sugestije mase tih virtuelnih objekata, već iz intenziteta emisije bele svetlosti. Oni poseduju specifičnu vrstu monumentalnosti, koja se kretanjem prema, oko i kroz prikazane objekte pokazuje i kao sasvim eterična, na granici bespredmetnog. Pritom se te forme ne plasiraju posmatraču kao neka vrsta fetiš predmeta diskutabilnog ontološkog statusa, već kao generatori ličnih doživljaja otelovljenog subjekta koji se po postavci kreće“, napisao je Stevan Vuković.

O umetnici:

Ana Knežević (Beograd, Srbija, 1976) je interdisciplinarnaumetnica. Završila je studije slikarstva na Fakultetulikovnih umetnosti u Beogradu (2002) i studirala je slikarstvo na Fakultetu umetnosti Masačusets(Massachusetts College of Art) u Bostonu (2003-2004).  Radi svetlosno-zvučne instalacije, crteže i VR instalacije. Od 2017. eksperimentšie sa meditativnim prostornimiskustvima, istražujuci nove teritorije otvorene VR tehnologijom. Dobitnica je CultureHub stipendijei rezidencije u Njujorku 2018, nagrade Pollock-Krasner u Njujorku 2017, nagrade CEC ArtsLink u Njujorku 2012. i beogradske nagrade za crtež Fondacije Vladimir Veličković za 2009. godine. Osim u brojnim gradovimaSrbije, samostalno je izlagala u Njujorku, Bostonu i Parizu. Dela joj se nalaze u važnim kolekcijama u Srbiji (Muzeju Smederevu, Muzej Rudničko takovskog kraja, Wiener Städtische, Galerija „Nadežda Petrović“, Čačak, galerijaHAOS i druge). Živi i radi u Njujorku od 2013. godine.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari