Sedamnaesti jugoslovenski pozorišni festival – Festival bez prevoda, na kome se, po oceni selektora, prikazuje sedam najboljih predstava iz regiona u prethodnoj pozorišnoj sezoni, od 8. do 15. novembra u NP Užice okupiće teatarska ostvarenja iz Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Hrvatske i Srbije.


Festival će otvoriti „Ribarske svađe“, (CNP Podgorica i Grad Tetar Budva, Carlo Goldoni/Ana Vukotić), a potom slede: „Sumnja“ (Kamerni teatar 55 Sarajevo i Udruženje Kontakt, Patrik Shanley/ Selma Spahić), „Zoran Đinđić“ (Atelje 212, tekst i režija Oliver Frljić), „Buđenje proleća“ (NP Užice, Frank Wedekind/Martin Kočovski), „Drama o Mirjani i ovima oko nje“ (JDP, Ivor Martinić/Iva Milošević), „S druge strane“ (Zagrebačko kazalište mladih, autorski projekt Bobo Jelčić i Nataša Rajković) i „Všnjik“ (JDP i Grad Tetar Budva, A.P.Čehov/Dejan Mijač). U čast nagrađenih Kruševačko pozorište igraće „Put oko sveta“ (Branislav Nušić/Jug Radivojević).

U obrazloženju, selektor Bojan Munjin, pozorišni kritičar, nakon ocene da su „kriza i sve oko nje učinili svoje zbog čega je smanjena pozorišna produkcija u gotovo svim sredinama regije“, konstatuje da je u takvoj situaciji „bilo teško odabrati predstave kakve zaslužuje užički festival“.

– Vođeni željom da ni po koju cenu ne smemo sniziti nivo kvaliteta programa, verujem da konačna lista odabranih izvedbi dostojno zaslužuje da bude predstavljena užičkoj publici – navodi Munjin.

Istakavši da se odabrane predstave „na različite estetske načine bave ljudskom iscrpljenošću, sve većim egzistencijalnim, društvenim i političkim tegobama“, Munjin navodi da bi se „tematsko polje iz koga izviru te izvedbe, s malo ironije i puno sjete, moglo nazvati izvještajem iz jeftinog života“.

– Malo više humora toj tegobnoj slici daje predstava „Ribarske svađe“, ali zatamnjeni međuljudski odnosi centralna su neuralgična tačka koja tišti kako savremena društva tako i pozorište. Tom žarištu usmerena je predstava „Sumnja“, koja težište traume vidi u institucijskim hijerarhijama moći, odnosno, kao u predstavama „Drama o Mirjani“ i „S druge strane“ – u porodici i oko nje. Predstave „Buđenje proleća“ i „Zoran Đinđić“, preko politike, obračunavaju se sa sveukupnošću međuljudskih odnosa, u kojima se niko ne štedi, a predstava „Višnjik“ preko već klasičnog komada ponovno nas podseća na naš slogan – neke ozbiljne, stare i trajne ljudske vrednosti danas su u opasnosti, jednako kao i ljudi i njihove sudbine, koje su postale bagatelno jeftine u odnosu na agresivne bogove današnje civilizacije – novac i moć – objašnjava Munjin.

Estetska različitost

U estetskom smislu, kako navodi selektor, ovogodišnja ponuda nudi različito pozorište, od klasičnog, preko psihološke drame na jednoj strani i komedije del arte na drugoj, do neke vrste dokumentarnog i postdramskog pozorišta kao i političkog teatra novog tipa.

Nagrade

Odabrane predstave takmičiće se za nagrade koje nose naziv Ardalion i biće dodeljene za najbolju predstavu, režiju, mušku, žensku i sporednu ulogu, za najboljeg mladog glumca, scenografiju, kostim i muziku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari