Norveški pisac Jun Fose aktuelni je dobitnik Nobelove nagrade za književnost, a poznat je po pisanju u različitim žanrovima.
Kada je Jun Fose dobio nagradu, u obrazloženju je stajalo da spaja ukorenjenost u jeziku i prirodi svog norveškog porekla sa umetničkim tehnikama nalik modernizmu.
On je razgovarao sa Vijestima o tome kako su njegove priče i svetovi univerzalni, iako se bavi lokalnim temama, te se sa njima mogu povezati čitaoci sa svih strana sveta.
– Veoma sam srećan zbog Nobelove nagrade za književnost koja mi je dodeljena. Čak i ako kroz istoriju ove nagrade jeste bilo nekih nezaslužnih laureata, većina dobitnika su istinski veliki pisci koji zajedno čine svojevrsni kanon svetske književnosti. Izuzetno sam ponosan na to što je i moje pisanje ocenjeno kao dostojno da pripadne tom kanonu.
Njegovo pisanje je autentično i slojevito na više nivoa, iako je često okarakterisano kao minimalističko.
Dubinski i kompleksno pristupa temama, likovima, kulturi, jeziku kojim piše, a nesumnjivo je da se norveška kultura, identitet i okruženje odražavaju u njegovoj literaturi.
– Odrastao sam u Norveškoj i pišem na norveškom jeziku. Sve što pišem je u izvesnom smislu – norveško. Po mom mišljenju, sva dobra književnost je lokalna, što nije isto kao i nacionalna, ali je istovremeno i univerzalna. Ovaj paradoks spada u središte mogućeg opisa velike književnosti. Imamo nacionalne književnosti, a imamo i svetsku književnost. Ona najlokalnija i najuniverzalnija može da napravi promenu od nacionalne književnosti do svetske književnosti.
Jun Fose kaže da su teme njegovih dela ipak univerzalne
Pisac uglavnom govori o sudbinama „malih ljudi”, o ljudima sa margine, iz provincije, neretko ograničenim na jedan (životni) prostor…
Iako ne govori o velikim događajima, društveno-političkim pitanjima ili istorijskim temama, kroz svoje likove obrađuje ona večita, suštinska pitanja i teme kao što su život, smrt, vera, sloboda…
To su možda posebno intimna i važna pitanja danas, kada se gotovo pa sve relativizuje.
Jun Fose istražuje memoriju, istoriju, individualno, ali i kolektivno sećanje, sa polazištem u pojedinačnom iskustvu, a Vijestima kaže da smatra da angažman u književnosti potire samu umetnost.
– Angažovana književnost nikada ne može biti velika književnost. Beket je bio u pravu, Sartr je pogrešio. Nije moguće pisati sa ovom ili onom porukom ispred samog dela i istovremeno pisati dobru literaturu. U suštini, tako je zato što je književnost i sve u književnosti zapravo u samoj formi, a ne u sadržaju, koji je po mom mišljenju deo forme.
Ostatak intervjua pročitajte na sajtu Vijesti.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.