Was ist Kunst?“, odnosno, „Šta je umetnost?“, uzvikivao je krajem 1970-ih Dragoljub Raša Todosijević, srpski konceptualni umetnik, devojci koja bi bezizražajno sedela njemu nasuprot, dok bi on simulirao udarce po njenom licu, ili joj mrljao lice bojom.
Poput gestapovca koji pod torturom ispituje SKOJ-evku.
Pretencioznost ovog pitanja, postavljenog, još uz to , autoritativnim tonom i na nemačkom, jeziku Getea, Hitlera i Bojsa, osnova je Todosijevićevih pokušaja demistifikacije savremene umetnosti.
Ponavljajući to pitanje, umetnik je kanalisao svu agresiju prema svetu i njegovim sistemima – društvenim i umetničkim – koju su osećali pripadnici njegove, šezdesetosmaške, generacije.
Ali, u ovoj igri moći performer, zapravo, ne postavlja to, suštinski bespotrebno, pitanje – šta je umetnost, već jedno drugo.
Naime, on se pita koje nas instance teraju da umetničko stvaralaštvo uopšte smatramo važnim i propitujemo. Sličnu kritiku institucija pokazao je i u tekstu iz 1975. zvanom „Edinburška izjava“ gde donosi popis ljudi koji „profitiraju od umetnosti“.
To su svi akteri umetničkog sveta – od trgovaca i galerista, do muzejskih čuvara i novinara.
Raša Todosijević preminuo je prošle sedmice (3. 12.) u Beogradu, gde je i rođen 1945.
U istom je gradu i diplomirao na Likovnoj akademiji 1969., u pravi čas da se priključi živahnoj sceni konceptualne umetnosti, potaknutoj studentskim neredima iz 1968., čiji je odjek bio prisutan i na jugoslovenskim falultetima .
Jezgro eksperimentalnog umetničkog izraza u Beogradu 1970-ih bio je ondašnji Studentski kulturni centar (SKC).
S umetnicima sličnog izraza i sličnih stremljenja prema pomeranju granica medija i poigravanju s općeprihvaćenim stavovima o umetnosti i jeziku – Erom Milivojevićem, Nešom Paripovićem, Gerom Urkomom, Zoranom Popovićem i Marinom Abramović – Todosijević je organizovao izložbe, akcije i performanse.
U performansu „Was ist Kunst?“ sadržana je osnova njegove poetike – ispitivanje banalnosti, kao i nasilja, skrivenih u uvreženim društvenim i misaonim konstrukcijama.
Za tu svrhu koristio je i jezik, metode i kanale reklamne industrije. Oglašavao je fiktivnu umetničku akademiju, izmišljeno preduzeće „Todosiyevitch- Malevich“, ili otiskivao džambo – plakate s banalnim porukama, poput „Sutra je ponedjeljak“, navodi u svom tekstu likovni kritičar Jutarnjeg lista Feđa Gavrilović.
On skreće pažnju i na to da je Raša Todosijević, krajem osamdesetih, kada je u Srbiji procvetao nacionalizam, jednako kao nekad mitove savremene umetnosti, počeo da tematizuje i ironizuje nacionalne mitove.
Jedan od provokativnijih radova iz tog ciklusa „Gott liebt die Serben“, odnosno „Bog voli Srbe“ je sto u obliku svastike na kome je serviran pasulj – simbol srpskog gastro-nacionalnog ponosa, dakako, uz pivo.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.