Odavno je već u savremenim umetničkim praksama uočena specifična veza između nauke i umetnosti, a kao istaknutu umetnicu koja na razne načine primenjuje naučne eksperimente i transformiše ih kroz procese svog umetničkog izražavanja u nove likovne svetove, Galerija Haos predstavlja Anju Tončić.
Izložba radova mlade umetnice koja izaziva slikarske tehnike i upotrebljava ih kao instrumente za izraz ritma, refleksije, svetlosnih efekata, poigravanja sa dinamikom, vibracijama, zvukom, pod simboličnim naslovom „Razumi kamen“, biće otvorena u utorak, 14. maja u 20 h, i trajaće do 7. juna.
Anja Tončić, kako ističe istoričarka umetnosti i direktorka Galerije Haos Borka Božović, bavi se, zapravo, virtuelnošću i senzibilnom stranom naučnih disciplina, a izložbu „Razumi kamen“ otvara muzika primerena radovima ove autorke.
Tekst za postavku naslovljenu „Razumi kamen“ napisala je Ana Prendes, istoričarka umetnosti, spisateljica i koordinatorka programa Arts at CERN, koja između ostalog za ovu postavku kaže:
„Autorka ne koristi deskripciju svetla kao fenomena, umesto toga, ona na papiru stvara situaciju koja aktivira svetlo, generišućom tehnikom crteža kroji obris apstraktnog prostora i vremena, koristeći u ovim radovima mahom grafit u prahu i ugalj kao likovno sredstvo koje je u svojoj osnovi takođe alotropska modifikacija kamena ugljenika pri prikazu tananih niti ivarijacija iluminacije“.
Smatrali bismo ovakav metod naučnim eksperimentom, navodi Prendes, osim što umetnica u svojoj likovnoj praksi ovde nema ciljeve koji su daleke naučne analitike:
„Ona ne dokazuje izvanredne teorijske ili matematičke tvrdnje, niti ima težnju da podučava o dometima ljudskog znanja… ona sprovodi eksperimente u metafori, u mogućnosti da efemerne karakteristike svetla i ritma transformi{e u predstave ljudskog iskustva. Svetlo, kao i ritam, na Anjinim radovima motiviše transparentno, skriva se bez napora, neprestano se transformiše, nemilosrdno pokreće, rado odgovara, implicitno poriče, iznenađuje bez lukavstva, manipuliše bez savesti; izvor beskrajne mogućnosti i neosporne uzročnosti. Kao i u akademskoj anegdoti o kamenu kao svojevrsnom konveksnom ogledalu prelamanja, ovi crteži imaju atipične reprezentacije odraza i refrakcije…“, zapisala je Ana Prendes.
Radovi izloženi u galeriji Haos su, prema rečima Ane Prendes, u delikatnoj ravnoteži gde se nepredvidivo novo manifestuje, van kontrole, ali ne izvan divergentno dejstvujućih sila.
„Jer, na kraju krajeva, kada govorimo u svetlu iz prerspektive današnjih težnji umetnosti i nauke podjednako ostaje zaključak da govorimo o tome kako je biti slobodan u svetu koji ne postoji zbog nas i u kome, kada se svetlo ugasi, naši tragovi neće ostati“.
Anja Tončić (1996, Beograd) diplomirala je na osnovnim akademskim studijama 2018. godine, kao i na master studijama 2019. godine na FLU u Beogradu, na Odseku za slikarstvo. Od 2013. učesnica je na preko 85 grupnih i 13 samostalnih izlagačkih projekata u zemlji i inostranstvu.
Proglašena je za studenta generacije FLU za master i osnovne studije 2019. godine, kada dobija i prestižnu Nagradu „Beta Vukanović“ za slikarstvo. Od 2023. godine je redovan saradnik na francuskom Institutu ISFIN (Institute for fusion and instrumentation sciences in nuclear environments) u okviru Univerziteta prirodnih nauka u Marseju.
Od 2020. godine je u statusu samostalnog umetnika ULUS-a. Radi na presecima vizuelnih umetnosti, statističke fizike i akustike. Njen rad se fokusira na procese kibernetike, oscilacija, refrakcija i pojma (ciklične) generativnosti, koristeći medije kao što su crtež, instalacije, slikarstvo, zvuk, objekti, fotografija, prostorna dinamika, kao i primenjena nauka u likovnim odnosima.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.