Strip po scenariju naslednika Stivena Kinga „Lokot i ključ“ u celosti je objavljen na srpskom jeziku i jedan je od najuspešnijih serijala izdavačke kuće Darkvud, a završen je poslednjom epizodom u ediciji „Jezovnik serijali“ u martu prošle godine.
Scenarista ovog ostvarenja Džo Hil poznat je po serijalima „Wraith: Welcome to Christmsland“ i „The Cape“, međutim, svakako jedno od njegovih najkvalitetnijih dela jeste „Lokot i ključ“. Prikaz epizoda kroz crteže priredio je Gabrijel Rodrigez, a za srpsko izdanje prevod i uvodne tekstove radio je Marko Šelić Marčelo.
Serijal priču zaokružuje u šest knjiga: „Dobrodošli u Lavkraft“, „Glavolomke“, „Kruna senki“, „Ključevi od kraljevstva“, „Tempiranje“ i „Alfa i omega“.
Tema serijala se zasniva na čudesnim moćima ključeva, koji se nalaze svuda u „Kući ključeva“ u Masačusetsu gde se porodica Lokot preseljava nakon nesreće koja ih je zadesila i gubitka oca porodice. Ključevi imaju veliku moć i koriste se za razne stvari, a može ih pronaći samo dete, još nezrelo, koje ne poznaje zlo. U svakoj od epizoda, mali Bodi Lokot pronalazi nove ključeve koji njega i njegovu porodicu uvaljuju u nevolje. Ali tamo gde postoji takvo bogatstvo u vidu svemoćnih i svemogućih ključeva sledom logike dolazi se i do onoga ko želi da ukrade te ključeve i prisvoji svu moć za sebe.
U kući se kriju mnoge tajne i potomci ubijenog Rendala Lokota, Tajler, Bodi i Kinsi, nastoje da ih dokuče i izvuku svoju porodicu iz nevolje u koju se uvalila greškom ili nekom vrstom pohlepe svog oca iz mlađih dana. Kroz prilično kompleksnu priču autori nas vode zajedno veoma detaljno. Ne može se odrediti da li preovladava tekst ili crtež. Rodrigezovi crteži su toliko detaljni da se pojavljuju slične slike tokom jednog razgovora u kojima se vidi kako je neko namignuo, a na drugoj slici iskrivio usta ili se pojavi senka, pa na sledećoj (istoj) slici senke nema. Svaki deo pripovedanja se razrađuje do kraja i odgovori na pitanja i zagonetke u serijalu se rešavaju tokom njega.
U prve tri knjige čitaoci se upoznaju sa junacima i neverovatnim moćima ključeva. Tako da se suština može samo nagovestiti, bez ikakve mogućnosti shvatanja priče. Daleko od toga da je u tim tomovima delo nerazumljivo, nego je prosto priča velika i kompleksna, tako da se ne može odmah prozreti. Međutim, četvrta knjiga „Ključevi od kraljevstva“ postavlja okvirno kontekst u koji će se kasnije svrstati sve odgonetnute nedoumice serijala kroz poslednja dva dela.
Mnogo tinejdžerskih filmova i serija može da se navede kako bi se približila radnja poslednje dve knjige, ali da se ne otkrije suština samog stripa „Lokot i ključ“. Pored milionskih mogućnosti izabraćemo film Stevana Filipovića „Šejtanov ratnik“ za analizu epizoda „Tempiranje“ i „Alfa i omega“. „Tempiranje“ može da se shvati kao središnji deo filma gde se jasno, bez dodatnih potpitanja, dolazi do objašnjenja većine stvari koje su se načele početkom serijala, odnosno filma, a „Alfa i omega“ onda ostaje samo dobra velika tinejdžerska žurka nakon maturske večeri na kojoj će „celo odeljenje imati jedan vrat i da ga onako jednim potezom…“* Ništa bez krvoprolića, demona i utvara kao osnovnog motiva svih, gotovo svih horor priča što je i žanr ovog strip serijala.
Zaključak priče i nestanak života u Lavkraftu ujedno je i filozofija serijala: „Tvoje telo je lokot, smrt je ključ. Ključ se okrene i slobodan si“.
* Replika iz filma „Šejtanov ratnik“
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.