Devojka utrčava u bioskop. Kasni. Film je već počeo. Nije sigurna da li je momak koga traži i dalje tu, ali staje ispred platna, dok se po njenoj silueti vide kadrovi filma. Gleda ka tami tražeći ga pogledom.
Tu je! Vidimo kako se raduje što ga je pronašla. Iznenađena je i srećna… pomalo i uplašena. Dok se pokretne slike ljubavne priče i dalje vide na njenom licu, prilazi mu i seda pored njega. Oboje se osmehuju.
Poslednjih godina sedma umetnost donela je bezbroj veza i vezica, romantičnih susreta i neprijatnih prvih sastanaka, priča sa srećnim krajem… Ipak, ne bi se moglo reći da je ijedan od tih dvojaca uspeo da postane deo panteona filmskih parova – prostora koji su pokrenuli Ret Batler i Skarlet O’Hara (Prohujalo s vihorom), Rik i Ilza (Kazablanka), Holi i Pol (Doručak kod Tifanija)… a koji je poslednjih decenija naselilo tek nekoliko junaka – Hari i Sali (Kad je Hari sreo Sali), DŽek i Rouz (Titanik), Noa i Eli (Beležnica)… To jest, sve dok se nije pojavio film La La Land Dejmijana Šazela.
Ostvarenje koje je osvojilo rekordan broj nagrada Zlatni globus (sedam) i nominacija za Oskara (čak 14), izazvalo je veliku pažnju za nešto više od mesec dana koliko se prikazuje u svetskim bioskopima. Dok ga jedni hvale zbog nostalgičnog odnosa prema istoriji kinematografije, omažu klasicima zlatnog doba Holivuda i žanru mjuzikla, upotrebi grada Los Anđelesa kao ravnopravnog junaka zapleta, za druge je samo jedna la la priča, sa lošom muzikom i još lošijim plesom, problematičnim tretmanom džeza, pa čak i rasističkim momentima. Da li je reč o eskapističkom filmu ili je nekoliko rečenica dovoljno za ubojitu kritiku modernog Holivuda, pitanje je kom taboru pripadate. Ipak, i jedni i drugi slažu se da film najbolje funkcioniše kao romansa, a za one kojima se ovaj naslov jako dopao (a takvih je prema društvenim mrežama ogroman broj) ljubavna priča La La Landa takoreći je Kazablanka za novu generaciju.
Novi večni par za ljubitelje romantičnih filmskih saga su Sebastijan (Rajan Gosling) i Mija (Ema Stoun) – dvoje mladih umetnika, koji se u Los Anđelesu (popularni El-ej je la la grad po kome film nosi ime) bore za svoje mesto pod suncem. Ona je glumica koja sanja o ulogama na velikom platnu, a on džez muzičar koji ne želi da se odrekne muzičke forme koja polako izumire. Upoznaju se nakon nekoliko slučajnih susreta, kako to obično biva u romansama. Vrlo brzo se rađa i ljubav. Ali, koliko god da su delovali kao da su stvoreni jedno za drugo, dok pokušavaju da ostvare svoje snove, njihova veza se polako raspada. Poslednja scena je ono zbog čega ovaj film deluje kao prednastavak najvoljenijeg filma Holivuda Kazablanke, koji ove godine obeležava 75 godina od prvog prikazivanja, i zašto Sebastijan i Mija toliko liče na Rika i Ilzu.
I tokom filma postoje brojne reference na Kazablanku – Mija u sobi drži poster Ingrid Bergman, kafić u kome radi nalazi se preko puta mesta na kome je sniman ovaj film, Sebastijanov džez klub zove se Seb’s, što je aluzija na Bogartov Rick’s, Mija odlazi u Pariz zbog uloge u filmu…. Ali poslednja scena je gotovo igrokaz čuvene rečenice Hemfrija Bogarta: Of all the gin joints in all the towns in all the world, she walks into mine, i budi paralele na trenutak u kome Ilza sa svojim mužom Viktorom ulazi u Rikov kafe i njihovo sećanje na vreme koje su zajedno proveli u Parizu.
Naime, epilog filma dešava se četiri godine kasnije kada vidimo da je Mija u međuvremenu postala slavna glumica, da se udala (ali ne za Sebastijana) i da ima dete. NJen suprug i ona odlaze na večeru ali, zbog gužve u saobraćaju, neplanirano završavaju u jednom džez klub. Na prvim koracima Mija shvata gde se nalazi – u Sebastijanovom lokalu. Vrlo brzo na scenu izlazi i on koji, kad je spazi, odlučuje da svira numeru koju je svirao i prvi put kad su se sreli, i koja je bila saundtrek njihove ljubavi tokom filma. U tim trenucima oboje razmišljaju kako bi izgledao njihov život da su ostali zajedno. Imali bi jedno drugo ali ne bi ostvarili svoje snove. Kad se muzika završi, Mija sa svojim partnerom izlazi iz kluba. Još jednom gleda ka Sebastijanu. Njihovi pogledi se susreću. Oboje se osmehuju.
U tih nekoliko kadrova publika vidi, iako nisu dobili svoj srećan kraj, da se Sebastijan i Mija i dalje vole i da će uvek imati Pariz (ili Los Anđeles, u ovom slučaju). Najbolje ljubavne priče su one koje ostaju u sećanju gledalaca dugo nakon što se upale svetla u bioskopskoj sali. Pa čak i kad ovi parovi ne dobiju svoj srećan kraj, publika i dalje beznadežno veruje u njihovu ljubav.
Zaljubljeni po treći put
Poseban šarm ljubavnoj priči filma La La Land daju glavni glumci – Rajan Gosling i Ema Stoun, koji zajedno igraju već treći put. Hemija koja postoji među njima već je viđenja u ostvarenjima Ta luda ljubav i Gangsterski odred.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.