Nije mi poznato da Koka-Kola sponzoriše ijednu kulturnu manifestaciju u Srbiji. Sa druge strane, zaista ozbiljno podržava filmski festival u Sarajevu. Nikada nisam mogao da shvatim šta je razlog za ovu nedoslednost. Ove godine sam se, međutim, obreo na pomenutom festivalu i otkrio u čemu je stvar:

Sarajevo Film festival nije samo najveći i najznačajniji filmski festival u regionu, veći najozbiljnija kulturna manifestacija na prostoru čitavog Balkanskog poluostrva. To je prva stvar nevezana za rat koja afirmiše Sarajevo u svetskim razmerama i predstavlja realnu turističku atrakciju. Festival unosi izuzetnu živost i kosmopolitski duh u ovu nedovoljno veselu prestonicu, pa čitav grad praktično živi za Festival. Građani Sarajeva su najiskrenije ponosni na ovo svoje dostignuće, iz sveg srca ga podržavaju i uživaju u svemu što Festival može da im pruži. U vreme održavanja Festivala hoteli bivaju prebukirani, po gradu se šetkaju svetske zvezde, čuju se različiti jezici, a poseta bioskopima prerasta u jedinu rekreativnu aktivnost o kojoj vredi razmišljati. Sa svojim mnogobrojnim radionicama, konferencijama i pičforumima Festival definitivno postaje jedan od najznačajnijih evropskih centara za razvoj sedme umetnosti. Čini se, međutim, da je još uvek daleko od ispunjenja svih svojih kapaciteta. Tako da mu svetla budućnost tek predstoji! Društveni značaj ovog festivala za Sarajevo, za čitavu Bosnu i Hercegovinu, ali i za širi region – potpuno je bez presedana. U Beogradu se o tome ne govori i ne piše mnogo, ali to je većneka druga priča.

Festival se može pohvaliti i izuzetnim brendingom. Čak ni Baba Danka nije uspela da pronađe ni najmanju mrlju u festivalskoj prezentaciji!

U čitavoj priči postaje očekivano da se upravo Koka-Kola pojavi kao jedan od sponzora. Naravno da ne sumnjamo u pravilne procene Koka-Kolinih menadžera, da svaki marketinški dolar u njihovoj kasi ima svoju namenu i da svoj cenjeni brend neće vezivati za bilo koga i za bilo šta. Ipak se čini da su u ovom konkretnom slučaju jednostavno nadmašili sebe. U smislu da Sarajevo Film Festival ima daleko pozitivniju konotaciju, da je neuporedivo poletniji, svrsishodniji, prisutniji, angažovaniji i intrigantniji od Koka-Kole. Zapravo, bez ikakvog ustručavanja se može reći da Koka-Kolino vezivanje za Sarajevo Film Festival predstavlja pravo osveženje u njenom brendingu. A ne obrnuto, kao što ljudi iz Koka-Kole verovatno žele da poveruju!

Retro stilistika Koka-Kolinog bilborda je tu da asocira na filmske klasike. Naravno, ona se savršeno uklapa u proslavu 125 godina Koka-Kole i podseća na fascinantnu dugotrajnost ovog dominantnog brenda. (Sam vižual je preuzet iz aktuelne kampanje vezane za godišnjicu.) Retro dizajn, međutim, nema baš nikakvih dodirnih tačaka sa festivalom koji gotovo isključivo prikazuje aktuelna ostvarenja sa pričama iz sadašnjice. Niti se sam Festival može podičiti postojanjem u onom vremenu koje priziva bilbord.

Ovo Koka-Kolino rešenje pokazuje određenu lenjost, brzopletost, ali i nedostatak kreativnosti u osmišljavanju adekvatnijeg, inteligentnijeg slogana. Traljavo vezivanje za Festival koji je, sa svoje strane, potpuno aktuelan, efikasan i savršeno prezentovan baca još negativnije svetlo na Koka-Kolu.

Tržišni lider očigledno može sebi da dopusti poneku bahatost. Solidan udeo Cockte na bosansko-hercegovačkom tržištu nam, međutim, otkriva da ovo najverovatnije i nije bio usamljen slučaj!

Šta reći? Pravo je „osveženje“ videti da Koka-Kolin marketing ne deluje dovoljno sveže i originalno.

Naravno, sve u skladu sa onim visokim standardima na koje su nas inače navikli.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari