Naš ugledni kompozitor i akademik Ivan Jevtić večeras u Svečanoj sali Skupštine grada sa početkom u 19 časova ima to zadovoljstvo i čast da bude tema monografije francuske autorke Silvi Nisefor „Ivan Jevtić – kompozitor na putevima slobode“.
Ova monografija se u izdanju kuće Paideia pojavljuje pred domaćim čitaocima i predstavlja uz prisustvo odabranih gostiju. Pomenuta monografija imala je pre koji dan i svoju francusku promociju u Kulturnom centru Srbije u Parizu, za tamošnje poklonike Jevtićeve muzike, a ovom beogradskom prilikom će je uveličati još i prestižni francuski flautista Vensan Luka, uz umetnički ansambl „Stanislav Binički“ Vojske Srbije pod upravom Stanka Jovanovića, kao i mlada pijanistkinja Dragana Tomić. U razgovoru o delu, osim kompozitora Jevtića, učestvuju još i Petar Živadinović, direktor izdavačke kuće Paideia, kao i Melita Milin, muzikološkinja i direktorka Muzikološkog instituta SANU.
– Silvi Nisefor napisala je jednu studiju o meni i mome delu, u isto vreme pristupačnu za razumevanje širokoj publici, ali i dovoljno naučnu za one profesionalne muzičare koji bi eventualno bili zainteresovani za dublju analizu mojih kompozicija. Smatram da je uspela u svojoj ideji, jer ova knjiga intrigira i lepo se čita, pošto je reč o štivu zanimljivom za sve one zainteresovane za život jednog savremenog kompozitora. Silvi Nisefor se, inače, pored pisanja kao muzikolog, bavi i pijanizmom. Ona nastupa na koncertima u Francuskoj i Nemačkoj – dolazi recimo u Beograd ovog meseca da snimi Drugu svesku Debisijevih Prelida – a takođe i peva kao sopran. Ova studija o meni je njeno prvo značajnije ostvarenje, nakon obimnog doktorata na Sorboni o postrevolucionarnoj muzici u Francuskoj – objašnjava na početku razgovora Jevtić ko je autorka monografije.
* Jeste li razmišljali da i sami zapišete svoje životne i stvaralačke uspomene na bogatu i za različite kulture vezanu karijeru?
– Da, imam ideju da napišem neku vrstu autobiografije, jer moj život obiluje mnoštvom doživljaja, putovanja, susreta sa interesantnim ljudima… Sećam se svog ‘službovanja’ – i to jedinog u mom životu – kao profesora kompozicije na Federalnom univerzitetu u Pelotasu, gradu na samom jugu velikog Brazila, u državi Rio Grande do Sul. Imao sam divne đake, no veliki deo vremena sam posvećivao komponovanju. Zatvarao sam se u Konzervatorijum subotom i nedeljom, kada niko ne radi, i pisao svoju muziku. Znao sam dobro da me, kada odem iz Brazila, ponovo čeka vreme slobodnog umetnika i da moram da održim kontinuitet sa samim sobom u stvaralaštvu. I zaista – tu, daleko od Evrope i Srbije, nastala su dela koja su me vrlo brzo „proslavila“. Bio je to moj Koncert br. 2 za flautu i gudače, koji ćemo i slušati ovom prilikom na promociji, zatim Koncert za trubu, trombon i orkestar, kao i Divertimento za dva violončela i gudače. Sviraju se još uvek svuda po svetu i govore o jednom srećnom periodu kompozitora, u kojem sam oduševljeno istraživao i slavio ‘meu Brasil’, moj Brazil… Čekam samo priliku i vreme koje bih posvetio pisanju. Smatram da jedan stvaralac treba i mora mnogo da putuje, jer su putovanja veliki i osnovni izvor nadahnuća. Svakako, koncentracija bi trebalo da bude na nivou, a za to je pre svega potrebno da privatni život kompozitora bude sređen i inspirativan.
* Zašto ste se odlučili baš za francuskog flautistu Vensana Luku da interpretira vaša dela ovom prigodom?
– Vensan Luka, veliki francuski flautista, solo flauta Pariskog orkestra, a takođe i solista Berlinske filharmonije, u kojoj je proveo šest godina – lično je otkrio moju muziku, slušajući moj autorski CD sa delima za trubu u izvođenju najvećeg francuskog trubača Erika Obijea, koji je objavljen prošle godine u Parizu. Dopale su mu se moje kompozicije i tako smo se susreli, kojom prilikom je on izrazio želju da svira i integralno snimi moju flautističku muziku. Ovaj vrsni umetnik na flauti namerava da od sada pa ubuduće izvodi moje kompozicije za ovaj instrument na svojim gostovanjima u svetu.
* Na kakvom delu trenutno radite i imate li nekog konkretnog solistu na umu kao interpretatora?
– Na putu sam da napišem Koncert za kontrabas. Bio sam oduševljen kada sam na prošlogodišnjem BEMUS-u, u okviru Bavarskog kamernog orkestra, čuo jednu izvanrednu solistkinju na kontrabasu, gđu Sofiju Like. NJene interpretacije su me veoma inspirisale da počnem da se bavim mišlju da prvi put (!) nešto napišem za taj instrument. No, sve je još u povoju.
Promocija u Beogradu
– Mlada i talentovana pijanistkinja Dragana Tomić će po treći put izvesti moju klavirsku kompoziciju „Dance Suite“, koja se već mogla čuti u Beogradu i Tirani. Takođe, ova umetnica učestvuje i u snimanju mog Koncerta br. 1 za flautu, klavir i gudače, sa ansamblom „Stanislav Binički“ i dirigentom Stankom Jovanovićem, u okviru projekta integralnog snimanja moje muzike pisane za flautu – ističe sagovornik Danasa najavljujući predstavljanje monografije u Beogradu.
Promocija u Parizu
– Bilo je divno veče gde su o knjizi govorili gđa Silvi Nisefor kao autor-muzikolog, g. Erve Dezarbr, moj francuski izdavač i direktor izdavačke kuće za moje partiture „Chant du Monde“. U muzičkom delu su nastupili violončelistkinja Jelena Ilić i japanska pijanistkinja Marina Sukei, izvodeći moju Sonatu br. 2 za violončelo i klavir. Obe mlade umetnice su upravo polagale ispit kamerne muzike na Pariskom nacionalnom konzervatorijumu sa ovim mojim delom – opisuje promociju monografije o sebi u Parizu akademik Jevtić.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.