Radikalan pristup temi seksualnog nasilja: Kontroverzna „Snaga kučke” na 58. Bitefu 1_Foto Christophe Raynaud de Lage 04

Predstava „Trilogija Snaga kučke – I poglavlje: Nevesta i Laku noć, Pepeljugo” Karoline Bjanki i njene plesne trupe Kara de Kavalo iz Brazila biće izvedena 3. i 4. oktobra na ovogodišnjem 58. Bitefu.

Karolina Bjanki je brazilska pozorišna autorka koja živi i radi u Amsterdamu, a pažnju celog sveta privukla je u julu prošle godine, premijerom prvog poglavlja pomenute trilogije na prestižnom festivalu u Avinjonu. Ovaj intrigantan rad se od tada našao na svim vodećim evropskim i svetskim festivalima, čime je Bjanki postala jedno od najvažnijih novih imena u svetu izvođačkih umetnosti.

Najvrednije, a ujedno i najuzbudljivije u ovom radu jeste autorkin radikalan pristup temi seksualnog nasilja.

Polazeći od priče o silovanju kroz prizmu istorije umetnosti – od slikarstva, pa sve do performansa, Bjanki odlazi još dalje, proširujući ovaj kontekst sopstvenim iskustvom seksualnog nasilja i stavljajući sebe kao izvođačicu u ekstremne okolnosti uzimanja GHB-a (popularna supstanca koja se koristi za fizičko onesposobljavanje žrtve pre napada) na sceni kako bi rekonstruisala situaciju kada je istom drogom bila omamljena u jednom izlasku.

Radikalan pristup temi seksualnog nasilja: Kontroverzna „Snaga kučke” na 58. Bitefu 2
Foto Christophe Raynaud de Lage 01

„Ovo predavanje–performans prerašće potom u plesno izvođenje što predstavlja izuzetno promišljen, hrabar i autentičan rad koji, osim što istražuje temu seksualnog zlostavljanja, telesnosti i toga šta jedno besvesno telo (u životu ili na sceni) može da nam kaže, na kraju predstavlja i svojevrsni umetnički manifest o preživljavanju traume”, navodi selektorski tim Bitefa.

Radikalan pristup temi seksualnog nasilja: Kontroverzna „Snaga kučke” na 58. Bitefu 3
Foto-Christophe-Raynaud-de-Lage-02.jpg

Nakon premijere u Avinjonu u julu prošle godine, The Stage beleži kako je hvaljeni komad Karoline Bjanki zasigurno bio najkontroverzniji događaj festivala o kom su svi pričali, da su pojedini u publici bili vidno zabrinuti, a drugi čak napuštali izvođenje pre samog kraja.

„Bez sumnje, predstava Karoline Bjanki zaslužuje da se uvrsti u znamenitosti istorije Festivala u Avinjonu i da ostavi neizbrisiv trag u sećanju publike”, naveo je Le Monde u kritici predstave.

„Kako se predstava odvija, lepa i zastrašujuća, Bjanki biva ne samo žrtva da bi se priča dočarala već i fizički simbol tereta njenog istraživanja”, naveo je The Guardian, dodajući kako su možda „blizina smrti u komadu, smelost i rizik predstave, ono što stvara tako vrhunski osećaj životnosti”.

Predstava je ubrzo osvojila brojne nagrade, među kojima je i Nagrada Sindikata francuske kritike za najbolju inostranu premijeru u pozorišnoj sezoni 2023/2024, a Bjanki i trupa Kara de Kavalo krenuli su na veliku turneju u okviru koje dolaze i na ovogodišnji Bitef.

„Trilogija Snaga kučke – I poglavlje: Nevesta i Laku noć, Pepeljugo” biće izvedena 3. i 4. oktobra u Pozorištu na Terazijama.

Pedeset osmi Bitef, čiji je generalni sponzor 1664 Blanc, biće održan od 25. septembra do 4. oktobra pod sloganom „Lepota (ne)će spasiti svet”. Beogradskoj publici u glavnom programu predstaviće se čak deset produkcija koje stižu iz Nemačke, Francuske, Švajcarske, Bolivije, Brazila, Holandije, Belgije, Slovenije, Hrvatske i Srbije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari