"Kurvanje" u Hrvatskoj 1Foto Nikola Radović

Projekat „Kurvanje“ je možda banalno vizuelno prikazan ali se zapravo bavi kritikom trenutnog stanja u umetnosti i kulturi – kaže za Danas Sonja Radaković, umetnica iz Srbije koja će se danas, 9. aprila, prvi put predstaviti publici u Hrvatskoj, u osiječkoj galeriji u sklopu platforme Popup.

 Izložba se zove „Voli me“ na osnovu Sonjinog rada napravljenog specijalno za debi u komšiluku i sastoji se od tri fotografije na kojima pozira naga sa hrvatskom zastavom. Sonja napominje da njen rad treba posmatrati u kontekstu projekta „Kurvanje“ budući da se izložba sastoji od pojedinačnih ostvarenja iz tog ciklusa među kojima su „Promocija 2016 : Sonja za Muzej savremene umetnosti u Vojvodini“, „Kako sam upoznala Uroša Đurića“ i „Oglas“.

– Svi ovi radovi se bave preispitivanjem položaja mlade i neafirmisane umetnice unutar i izvan umetničkih institucija – ističe ona, dodajući da je „Kurvanje“ komentar na fenomenologiju socijalnih interakcija i načina zadobijanja ugleda na umetničkoj sceni.

Prema njenim rečima, sadržaj fotografija banalizuje međuljudske odnose, kritikuje egocentričnost autonomne umetnosti i njen ambivalentan moralni karakter.

– On je istovremeno naklonjen revolucionarnim idejama ali i narcisiodnoj kulturi i ličnoj koristi – kaže Sonja uz pojašnjenje da se njeni radovi bave i „preispitivanjem iskrenosti namere autora koji zarad prisustva u elitističkim krugovima lokalnog društva svesno prihvata ponižavajuću ulogu konkubine“.

Upitana da li joj je „Kurvanje“ pomoglo da se bolje etablira u svetu umetnosti odgovara:

– To nije njegova svrha, već upravo kritika načina na koji se odigrava ovaj proces. Ali, sigurno da ostvarujem i aspekte etabliranja budući da je fotografija kao medij prepoznatljiva a i ja sama sam sastavni deo svakog performansa i akcije.

A zašto je rad sa zastavom nazvala „Voli me“ objašnjava:

– Ako se u Srbiji nudim kao srpska umetnica, u Hrvatskoj se nudim kao hrvatska, pa publika nema razloga da (me), moj rad ne voli.

Insistiranje na nacionalnim obeležjima, prema njenom mišljenju, nipodaštava nacionalnost jer umetnost govori univerzalnim jezikom.

Sonja skreće pažnju da je upravo zato što u Hrvatskoj prvi put predstavlja celinu „Kurvanje“ odlučila da svoj naslovni rad „Voli me“ bazira na, kako kaže, „provociranju instant prihvatanja sredine“.

Upitana da li misli da će njen rad možda imati negativnog odjeka u Srbiji kaže:

– Rad nisam postavila na taj način. Kao provociranje pozitivnih ili negativnih konotacija budući da su one svakako uključene u moj rad i zato što ga svako može posmatrati iz sopstvenog ugla. Najčešće se dešava da ljudi sude izgledu autora a ne na osnovu sadržaja njegovog rada – kaže Sonja uz zaključak – Negativne reakcije prouzrokovane nacionalističkim ili šovinističkim stavovima građana nisu relevantne. Svako na rad projektuje ono što želi da vidi – izričita je umetnica.

Za koga je umetnost?

„Šire posmatrano, 'Kurvanje' je metafora propale strategije kulturne politike u regionu koja umetnost primorava na podređeni položaj i prilagođavanje sopstvenog identiteta zahtevima kapitalističkog tržišta. Poljuljan sistem vrednosti utiče na to da su i kultura umetnost danas primorane da poput kurve balansiraju između privatnog i javnog kako bi jednako zadovoljile autoerotske i fantazme nepostojećeg klijenta. Kurvanje postavlja pitanje zbog čega se i za koga se danas proizvodi umetnost“, kazala je između ostalog Sonja Radaković u razgovoru za Danas.

Citati

Upitana da li se u svom radu ugledala na strategije drugih umetnika ili umetnica sagovornica Danasa kaže: „Naravno da mogu da se povuku paralele sa umetnicima s lokalne ili evropske scene, ali samo citiranje je jedan od aspekta ovog rada s obzirom na to da je sama pozicija savremene umetnosti i umetnika zasnovana na citiranju“. 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari