Kejt Vinslet je odigrala ulogu Li Miler u biografskom filmu Lee, koji je nakon nekoliko festivala stigao u svetske bioskope.
Film o Li Miler sniman je u Hrvatskoj, a britanski mediji dočekali su ga pohvalama, naročito The Guardian.
Američka fotografkinja Li Miler bila je model od detinjstva, a potom muza i umetnička saradnica nadrealističkog umetnika Mana Reja, piše Jutarnji.hr.
Miler je o fotografiji učila s obe strane objektiva. Družila se, među ostalima, i s Pikasom.
Biografski film, koji se fokusira na vreme kada je bila ratni izveštač tokom Drugog svetskog rata, tvrdi da je njen uvid u snagu dinamike fotografije doprineo izvanrednoj moći njenog rada.
U filmu govori i o silovanju koje je doživela u detinjstvu. Rediteljski debi američke snimateljke Elen Kuras „Lee“ nastavljaju u Guardianu, nedvosmisleno je upečatljiv: pogled iz ženskih oči na fotografkinju koja je upravo iz te ženske perspektive pratila rat i njegove posledice.
Pored toga, Vinslet je pružila izvanrednu glumačku izvedbu, iako je malo prestara za ulogu (Miler je bila u srednjim 30-im kada je izveštavala o ratu).
Uhvatila je duh lika: svađalice, sukobljavanja, teške, široke aspekte Milerine naravi, kao i njen značajan magnetizam.
Vinsletina Li je žena koja svoje reči koristi kao oružje, izgovorena hrapavim glasom snažne heroine.
Uz svog prijatelja i kolegu, fotografa časopisa Life, Dejvida E Šermana (Endi Semberg), Li Miler je bila jedna od prvih civila koji su svedočili zločinima nacističkih koncentracionih logora u Buhenvaldu i Dahauu. Ono što je tamo videla progonilo ju je do kraja života.
Ratna reporterka, nekadašnji najbolji model časopisa Vogue, Li Miler, zajedno s fotografom Dejvom Šermanom, 1945. godine ušla je u Minhen, gde su vođeni reporterskom znatiželjom došli do Hitlerovog stana.
Ranije istoga dana fotografisali su užase koncentracionog logora Dahau. Prelepa Miler izula je svoje prljave vojničke čizme, skinula odeću i krenula da se okupa.
“Bila je to obična, staromodna zgrada i bilo ko s prosječnim primanjima mogao bi biti vlasnik stana. Ali mesto je bilo u savršenom stanju, bilo je struje i tople vode, moglo bi biti i spremno za novog stanara kojem ne bi smetalo srebrno ugravirano AH”, zapisala je u svom dnevniku.
Miler i Šerman proveli su noć u apartmanu “koristeći Hitlerov toalet, tuš i uopšteno se osećajući kao kod kuće. Stan je bio pun loše i dosadne umetnosti, prosečne slike su visile svuda po zidovima”.
Uz kadu su se nalazili klasicistička skulptura i jedan Hitlerov portet.
Li Miler znala je mnoge poznate umetnike
Li Miler celo život provela je ili pozirajući fotografima i najslavnijim umetnicima svog vremena, ili snimajući fantastične fotografije.
Miler i Pikaso upoznali su se 1937. na odmoru u južnoj Francuskoj, iako su im se putevi možda ukrstili i ranije, kada je ona radila s Manom Rejem.
Usledilo je duboko prijateljstvo između njihovih porodica. Naime, Miler je bila udata za britanskog umetnika, pesnika i istoričara Rolanda Penrouza, Pikaso je bio s Dorom Mar, zatim s Fransoaz Gilot, a zajedno su letovali, često u raznim kućama slavnog umetnika.
Entoni, koji je rođen 1947, seća se da je uvek bilo puno dece i životinja. Pikaso je dopustio kozi zvanoj Esmeralda da spava ispred njegove sobe i dozivao bi je jer se bojala mraka.
Bilo bi tu dugih ručkova, s onom vrstom egzotične hrane koja je bila retkost u posleratnoj Britaniji, ali i praktičnih šala.
Li Miler je uživala da stavlja kockice leda sa smrznutim mušicama u piće.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.