Koreograf vizionar, Alonzo King promenio je način na koji se umetnička igra posmatra.
Svoj rad naziva misaonom strukturom nastalom korišćenjem energije koja postoji u materiji, kroz zakone koji upravljaju oblicima i kretanjem. Njegova dela su poznata po svojevrsnom povezivanju publike u cilju deljenja zajedničke humanosti. Po Forsajtu, King je „jedan od malobrojnih balet majstora našeg vremena“. Njegovi radovi čine deo repertoara švedskog Kraljevskog baleta, Frankfurt baleta, Baleta Bežar, Baleta Monte Karla, Džofri baleta, Kompanije Elvina Ejlija, Hong Kong baleta, Kompanije Hubbard Street Dance iz Čikaga… Sarađivao je sa uvaženim vizuelnim umetnicima, muzičarima i kompozitorima iz celog sveta. Poznat po svojim pedagoškim kvalitetima, 2012. godine ovenčan je Nagradom za životno delo koju dodeljuje međunarodno Udruženje Corp de Ballet. Njegova pedagoška filozofija postala je deo obrazovnog programa Alonzo King LINES centra za umetničku igru u San Francisku. Vašingtonski Kenedi centar imenovao ga je 2005. Majstorom koreografije…
Komadima Alonza Kinga – Lični element i Azot, biserima iz riznice Lajns baleta (Lines Ballet), 16. marta u dvorani zemunske Opere Madlenianum, biće otvoren ovogodišnji, 19. Beogradski festival igre, što je i povod za ovaj razgovor.
* Kako biste predstavili komade „Lični element“ i „Azot“ publici BFI?
– Lični element narudžbina je Damjana Vojcela, direktora čuvenog departmana za igru pri Džulijardu i umetničkog direktora Vejl festivala. Damijan je inicirao saradnju između igrača Lajns baleta i Njujork siti baleta, te smo zajednički, u baletskim studijima Džulijarda u Njujorku, realizovali ovo delo. Lajns balet ga je kasnije uvrstio u svoj repertoar. Ponosan sam što je Lični element nastavio da živi i u nekim drugim trupama, a nedavno je postavljen i za trupu Pacific Northwest baleta. Jedna od ključnih ideja u tom komadu jeste da nauka i posvećenost moraju da sarađuju. Da bi komad bio dubok i posedovao moć transformacije, mora da postoji lični element u kome dajemo sebe u aktu uspostavljanja ravnoteže između volje i prepuštanja.
Azot je komad od 50 minuta koji govori o transformaciji. Koncept pretvaranja olova u zlato simbol je stvarnog alhemijskog delovanja. Ideja je bila da se osnovni metali transformišu u čiste. Simbolično govoreći, Zemlja je čovečanstvo. Pretvaranje olova u zlato se odnosi na transformaciju uma i srca u duhovno zlato.
* Kako je hemijski element žive postao inspiracija za jedno koreografsko delo? Na koji način priroda inspiriše vaše stvaralaštvo?
– Verovalo se da je azot suštinski agens transformacije u alhemiji. To je ime koje su drevni alhemičari dali živi koja upravo predstavlja živi duh skriven u materiji i koji čini transmutaciju mogućom. Veruje se da azot sadrži sve informacije o univerzumu, pa se takođe koristi i kao sinonim za Kamen mudrosti. Slova a i z u reči azot odnose se na grčko alfa i omega, početak i kraj svih stvari. Cela reč bi trebalo da obuhvati puno značenje Jedine stvari, koja je ujedno haotična Osnovna materija na početku svega i savršeni Kamen na kraju.
* Koliko je pokret važan, kako na sceni i u umetnosti, tako i u fizičkom i duhovnom životu čoveka?
– Telo predstavlja kolekciju vrtložnih sila u superiornom pokretu. Ćelije napravljene od rotirajućih atoma, protona i elektrona deluju u sinergiji sa inteligencijom i vitalnom snagom… Tu su osećaj, misao, snaga volje… Od grčkih filozofa smo naučili da je čovek zbir svih stvari. To doslovno znači da je svaki čovek na ovoj planeti mali mikrokosmos, minijatura koja sadrži sva svojstva i neprocenjivi potencijal za nešto veliko. Taj mikrokosmos ponekad se izgubi u logici makrokosmosa. Spolja, telo deluje kao jedan mali mehanizam, ali je njegova unutrašnjost i sadržaj, zapravo priča o beskonačnosti. Tzv. granice su unutrašnje. Rad umetnika je unutrašnji. Sfera je formirana iz energije koja vibrira iz jednog izvora, šireći se ka spolja. Tako se Univerzum kreće. Možete biti duboko posvećeni i fokusirani na nešto, ali da se ne vežete za rezultate. Zadržavate objektivan entuzijazam, uz subjektivnu distancu.
* Šta predstavlja izraz „lajns“ u nazivu trupe?
– Termin lajns označava sve što je vidljivo u svetu fenomena. Ne postoji ništa što je napravljeno ili formirano bez linije. Prava i krug čine sve što vidimo. U osnovi svega što možemo da sagledamo su linije. U matematici je to ravna ili zakrivljena kontinuirana dužina bez širine. Linije su u našim otiscima prstiju, oblicima naših tela, sazvežđima, geometriji… Linija označava početnu tačku i kraj, ona određuje pravac, komunikaciju i dizajn, tok naših misli, tok melodije… Granicu ili večnost.
* Kako je pandemija i izolacija uticala na vaš i rad vaše kompanije?
– Pandemija nas je naterala da zastanemo i duboko razmislimo o tome kako je život na ovoj planeti neizvestan, i kako da najbolje iskoristimo ograničeno vreme koje imamo. Za razliku od mnogih, naša trupa je intenzivirala svoj rad tokom pandemije i lokdauna. Osmislili smo interesantan projekat koji smo nazvali balet u balonu i tako na različitim lokacijama, u balonima izvodili koreografske minijature. Inicirali smo saradnju sa nekoliko filmskih reditelja i producenata, pa je tako nastala vredna televizijska serija o našoj trupi, misiji i našem repertoaru. Takođe smo nastavili da nastupamo, u ritmu ili lavirintu strožih ili opuštenijih kovid protokola.
* A planovi za budućnost?
– Ove godine Lajns balet obeležava svoju 40. godišnjicu i trenutno radimo na celovečernjem komadu sa Džejsonom Moranom i izvanrednom pevačicom Lizom Fišer. Dolazimo prvi put na Beogradski festival igre, ovog proleća. Nakon nastupa u Beogradu, očekuje nas cela evropska turneja. To je ujedno prvi put da Lajns balet gostuje u Evropi tokom proleća, jer smo u to vreme uvek morali da otvorimo svoju sezonu kod kuće, u San Francisku. Kovid je promenio neke ustaljene prakse. Zbog toga smo, nakon osam godina komunikacije, mogli da prihvatimo poziv, i potvrdimo datum za Beograd i BFI. Radujemo se tom susretu.
Kuća se ne gradi bez veštih majstora
Za igrača je najvažnije da pronađe način da jasno prenese ideju. Ponekad zaboravimo da je ideja na prvom mestu, a tehnika se koristi kako bi se ideja oživela. Izjaviti nešto na sceni, bez reči, jeste veština. Šta god da se radi, morate imate savršenu tehniku. Ne postoji vredno delo koje ne koristi dobro osmišljenu tehniku. Način na koji koristimo pribor za jelo, bilo da su to štapići ili viljuške, sve je to tehnika. Klavir se ne može svirati bez tehnike, kuća se ne gradi bez veštih majstora… Tehnika i snaga volje su neraskidivo povezane. Cilj strelca je centar mete, a njegova jedina briga je preciznost. Preciznost postaje njegov izraz. Na sličan način se i umetnici bave komunikacijom i pronalaženjem načina da svoje ideje izraze precizno i jasno.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.